הכנסת בוחנת הקמת מאגר חקיקה באינטרנט בחינם

בדומה לשיטה הקיימת בקונגרס האמריקני ובפרלמנט האירופי, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין בוחן הקמת מאגר שיהיה נגיש לכל דורש באינטרנט ■ מאגרי החקיקה הנפוצים כיום אינם רשמיים ומסופקים בתשלום למנויים

בכנסת בוחנים הקמת מאגר חקיקה באינטרנט בחינם - כך נודע ל"גלובס". בדומה לשיטה הקיימת בקונגרס האמריקני ובפרלמנט האירופי, יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, בוחן הקמת מאגר שיהיה נגיש לכל דורש באינטרנט, שמטרתו לאפשר נגישות מלאה ומקיפה לחוקי המדינה, כולל קישורים לדברי ההסבר והדיונים שקדמו להם.

בהצעה מגלה עניין רב גם שר המשפטים, יעקב נאמן, שהביע נכונות לשיתוף-פעולה.

כיום, מאגרי החקיקה הנפוצים אינם רשמיים ומסופקים בתשלום למנויים, או מעל גבי תקליטורים, על-ידי חברות פרטיות, כגון "תקדין", "פדאור" ו"נבו". באתר הכנסת מאגר חקיקה מקיף, אולם גם הוא חלקי, וכולל הצעות חקיקה בשלבי ההכנה השונים, אך לא את הנוסח המלא והרשמי, המתפרסם רק ב"רשומות", קובץ החקיקה הרשמי המצוי בעיקר בספריות.

"הכוונה היא לממש את עקרון השקיפות של החוק כלפי כל אזרח", הסביר ריבלין. "לא סביר שבמציאות הדיגיטלית המואצת שלנו לא יוכל כל אדם לגשת בחופשיות לדברי חקיקה רשמיים של המדינה. חובת הפרסום ברשומות בצורתה הנוכחית איננה נותנת מענה אמיתי, ודברי החקיקה המפוזרים ברשת הם לעתים קרובות חלקיים ולא מעודכנים".

"עיון בחקיקה הוא צורך יומיומי של צורך אלפי משתמשים: סטודנטים, עורכי דין, משפטנים, שופטים וארגונים שונים. גם משרדי הממשלה, העושים שימוש תדיר בקבצי החקיקה, נאלצים לשלם עבורם, כך שממילא עלות הקמת המאגר עשויה להתקזז עם העלות המשולמת כיום", אמר ריבלין.