בובליל: "משתתפי קבוצות הרכישה עוד ימצאו עצמם באוהלים"

נשיא התאחדות הקבלנים: "כשנהג המונית מציע לי לקנות מניות - אני יודע שזה הזמן לצאת מהבורסה. כשברחוב כל אחד מדבר איתי על קבוצות רכישה אני אומר שצריך להיזהר"

"ישראל ממוקמת במקום ה-3 אחרי ארה"ב וקפריסין במינוף באשראי הצרכני, אך המינוף באשראי לדיור נמוך בהרבה. הנתונים מראים את השמרנות של שוק הדיור הישראלי כ-20% בלבד בין הנמוכים בעולם. הנתונים האלה מדברים בעד עצמם". כך אמר שוקי בורשטיין, מנכ"ל לאומי למשכנתאות, במושב שעסק במחירי הדירות בוועידת ישראל לעסקים.

בורשטיין עמד על הבעיה החריפה בשוק הנדל"ן: "עד אמצע 2007 ראינו ביקוש והיצע רודפים אחד אחרי השני. מאותה נקודה, הביקוש וההיצע נפרדו. הביקוש לדירות חדשות עלה וההיצע הלך וקטן. נעשים ניסיונות לפתרון בעיית המלאי המצטמצם, אך זה ייקח זמן. אני מעריך שנדרשים 20-36 חודשים כדי שנוכל להרגיש את שינוי המגמה בתחום ההיצע". בורשטיין התייחס, כמובן, לתוכנית הצפת השוק בקרקעות של משרד השיכון, שנועדה להביא להוזלת מחירי הדירות.

בורשטיין אף התייחס לקבוצות הרכישה ואמר כי הן סיפקו נזילות לשוק בתקופה הקשה של המשבר, אך במקביל שיגר עקיצה ברורה: "מי שחושב שקבוצות רכישה הן מילות קסם להצלחה שיחשוב פעמיים. כמו שלא כולם יכולים להיות יזמי היי-טק, כך לא כולם יכולים להיות יזמי קבוצות רכישה".

רק לפני שנה היה שוק הנדל"ן שרוי בקיפאון, ורבים חששו - או ציפו, לירידה חדה במחירי הדירות שתעשה "עלייה" לארץ מחו"ל. בפועל, מחירי הדירות בישראל עלו בכ-13% בשנה האחרונה ובכמעט 30% מאמצע 2007 (לפי נתוני סקר מחירי הדירות בבעלות של הלמ"ס). הריבית האפסית במשק גרמה לישראלים רבים להסיט את כספם לשוק הנדל"ן וקבוצות הרכישה עטות על הבום הנדל"ני מעוררות מחלוקות לא מעטות.

"איפה התקרה במחירי הדירות?" כדי לנסות לענות על שאלה זו התכנסו משתתפי המושב, שנערך במעמד שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. בנוסף לבורשטיין, השתתפו בו גם חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד, עו"ד יצחק חג'ג', המוכר כמארגן קבוצות רכישה, נחשון קויתי, בעל קבוצת בסר המארגנת הגדולה בישראל של קבוצות רכישה, סגי איתן, מנכ"ל חברת הנדל"ן נכסים ובנין מקבוצת IDB, עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי מקבוצת אריסון וניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים.

סגי איתן: "לא תהיה ירידת מחירים גדולה ב-2010"

האם מתנפחת בועה בשוק הנדל"ן? זו השאלה הראשונה שהופנתה למשתתפים, ותשובתם היתה ברורה למדי: לא. "מה רע בזה שבא מישהו לקחת משכנתא בריבית הכי נמוכה שהייתה כאן בהיסטוריה?", אמר פרייליכמן. "משכנתא ממוצעת בישראל היא 400 אלף שקל ל-20 שנה. הריבית טובה ואטרקטיבית והניעה את שוק הנדל"ן. לא צריך להתרגש מזה. אין פה בועה ולא שום דבר".

איתן הדגישה את הביקוש הגואה לדירות לעומת ההיצע המידלדל, והוסיפה כי "עליית המחירים שהייתה ב-2009 הייתה מאוד צפויה לאור הביקוש הכבוש והריבית הנמוכה. לגבי 2010 יש כל מיני תחזיות, והתרחיש הסביר הוא שתהיה התמתנות בקצב עליית מחירי הדירות. אני לא רואה פה שום דרמה. לא תהיה ירידת מחירים גדולה ב-2010. אין פה בועה".

נסים בובליל: "רק אני אמרתי שמחירי הדירות יעלו - וצדקתי"

בובליל, נציג הקבלנים בפאנל, הזכיר לכולם כי "בשנה שעברה כולם היו בטוחים שמחירי הדירות יירדו - והשאלה הייתה בכמה הם יירדו. אני אמרתי שהמחירים יעלו וצדקתי. גם היום אני אומר שמחירי הדירות ימשיכו לעלות ב-2010, אך לא באותו קצב".

"יש עלייה בביקושים, והישראלים נרתעו משוק ההון. אנשים לא שכחו שקרנות הפנסיה שלהם נמחקו ב-2008. הם חיפשו אלטרנטיבות אחרות, והשקעה בנדל"ן למגורים היא אלטרנטיבה נוחה. אדם שמשקיע בדירה לנכד או לבן שלו יודע שיש לו ביטחון", אמר בובליל.

עופר קוטלר סיפק גם הוא תחזית ל-2010, קצרה אך ברורה: "תהיה זחילה כלפי מעלה של המחירים".

בובליל: "משתתפי קבוצות הרכישה עוד ימצאו עצמם גרים באוהלים"

אחת הנקודות הבוערות בדיון הייתה, איך לא, קבוצות הרכישה. כאשר קויתי החל לדבר על פרויקט היוקרה "בלו" שהוא מקדם בצפון ת"א, קטע אותו בובליל ואמר: "אתה לא משווק דירות". קוטלר ציין כי קבוצות הרכישה לא מציעות דברים רבים שמציעים הקבלנים, למשל תקופת אחריות וליווי הלקוח גם לאחר השלמת הרכישה. קוטלר הזהיר כי "קבוצות הרכישה ייתקלו בקשיים. אני מקווה שלא יהיו נפילות".

בשלב זה הגיע תורו של בובליל להגיב, והוא בחר לתקוף: "קבוצות הרכישה הן אופנה חולפת. הן יתאדו בתוך תקופה די קצרה. נותנים לאנשים שמתארגנים לבנות בית כשהם לא יודעים מחיר סופי, גודל דירה, אין להם חוק, אין להם ערבויות מכר, אין להם היתרי בנייה, אין להם חוק והם קוראים לזה דירה?! הם לא מוכרים דירה, הם מוכרים יחידת קרקע. אם כך המצב אנשים יבואו לגור באוהלים בקרקע הזו ולא ימצאו עצמם בדירה".

"הבנקאים במדינת ישראל פועלים בחוסר אחריות בנושא של קבוצות הרכישה. הם חייבים לראות את מלוא הסיכונים בקבוצות הרכישה", הוסיף בובליל.

"כשנהג המונית מציע לי לקנות מניות - אני יודע שזה הזמן לצאת מהבורסה. כשאני הולך ברחוב וכל אחד מדבר איתי על קבוצות רכישה אני אומר להם שצריך להיזהר מהנושא הזה".