דירה לי, דירה לי, דירה לי קטנטנה

דירות הצינוק שפשטו ברחבי גוש דן הן אסון אקולוגי המתנפח ברוח חמדנות הקבלנים

גם היום הוצגו לראווה בלוחות הנדל"ן השונים אלפי דירות בנות חדר אחד העומדות להשכרה בגוש דן. עוד אלפי יח"ד קטנטנות, צמודות לבתים צמודי קרקע, מוצעות בכל יום להשכרה בערים, במושבים ובקיבוצים. רובן ככולן תולדה של שיפוץ וחלוקה לא חוקיים.

על פניו, הטענה השכיחה היא שמדובר ב-WIN WIN: לשוכרים מדובר בסיכוי היחיד למצוא דירה במחיר שפוי יחסית; למשכיר מדובר בדרך נפלאה להכפיל ואף יותר את התשואה (הנמוכה יחסית) על השכרת דירת מגורים.

ובכל זאת, בשנים האחרונות כבר אי-אפשר היה להתעלם מהחמדנות הישראלית. יותר דירות קטנטנות פירושו ויתור על דירות שתוכננו במחשבה תחילה בגודל סביר, כדי להביא לשכונה ולאזור תמהיל שפוי יותר של דיירים (בעלי משפחות ואמצעים).

יותר דירות קטנטנות פירושו יותר צפיפות - בחניה, על תשתיות הבניין ובחדר המדרגות. לפני פחות מחודש זה נגמר ב-2 עובדים זרים מתים, לאחר שהם לא הצליחו לברוח מבניין מחולק שעלה באש בשכונת פלורנטין בתל-אביב.

רק שבינתיים, הקרבות הנקודתיים של העיריות הם לא יותר מאצבע על הסכר. כדי ליצור הרתעה אמיתית, לא ירחק היום עד שרשויות החוק יתחילו לסמן דווקא את השוכרים - אותם סטודנטים צעירים ותפרנים, במקום את המשכירים הממולחים.

מה שהתחיל לעבוד במתחמי המסחר הענקיים והלא חוקיים, כמו ירקונים, יעבוד גם בתחום המגורים. לשוכרים, שבסך-הכול רוצים לחסוך כמה מאות שקלים, יש הרבה יותר מה להפסיד כשהם יבינו כי גם הם מבצעים עבירה פלילית, בשעה שהם מניחים את הראש ב"דירת צינוק" לא חוקית.