שמאלנים נגד השופט סולברג

ימנים תוקפים שופטים בטענת 'שמאלניות' - והנה, גם שמאלנים עושים אותו הדבר

הימין, ולא רק הקיצוני, מטיח לא אחת ביקורת על מערכת השיפוט הישראלית בנושאים פוליטיים, בעיקר כאלה הקשורים לפלסטינים ולהתנחלויות. לפעמים הביקורת של הימין, ולא רק הקיצוני, אכן ראויה לכל גינוי בהיותה משתלחת ולא מבוססת. במיוחד מקוממות ביקורות מהסוג המאשים שופטים בפסיקות הנובעות מהיותם "שמאלנים".

אלה מה? אנשי שמאל נוהגים בעצמם ממש כמו הימנים שהם מגנים. כלומר, גם הם קובעים את דעתם בנושאים משפטיים לא על סמך החומר והעובדות - אלא על בסיס דעות פוליטיות שלהם או של אחרים.

הדבר הזה בלט לאחרונה במיתקפה השמאלנית בעיקרה נגד השופט נעם סולברג. שופט זה פסק בשבוע שעבר כי התוכנית "עובדה" והעורכת שלה אילנה דיין הוציאו את דיבתו של סרן ר' בכתבה על פרשת הרג הילדה הפלסטינית במוצב גירית על גבול עזה.

מאז פסק הדין פרסמו לא מעט עיתונאים מאמרים, שרובם ככולם מתחו ביקורת על פסק הדין. זה לחלוטין מותר, אם כי מוטב היה אם הביקורת היתה מבוססת על הדברים שנכתבו בגוף פסק הדין - מה שלא תמיד קרה. במקום זאת היתה התיחסות לגופו של השופט סולברג.

התופעה הזאת קיבלה דגש מיוחד במאמר שכתב עו"ד אביגדור פלדמן על פסק הדין ("הארץ", 18.12.09).

ההתנחלות הצפונית של הפרקליט פלדמן

פלדמן הוא לא רק איש שמאל מובהק אלא פעיל מאד בתחום השמירה על זכויות אדם והפלסטינים בפרט. בפעילותו מעורב פלדמן, כמובן, בעימותים משפטיים ופוליטיים עם מתנחלים, והוא אינו מסתיר את דעתו השלילית מאד עליהם. אצל פלדמן ייצוגם של פלסטינים אינו רק ענין של פרנסה, כמו למשל הגנתו על עבריינים ופושעים. עבורו זה עיסוק הנובע מראיית העולם הפוליטית שלו.

כבר בתחילת מאמרו מצא פלדמן, כמו רבים מעמיתיו, צורך חיוני לאזכר כי "השופט נעם סולברג קבע את מקום מושבו בהתנחלות אלון שבות, באזור בית-לחם (גוש עציון)". למעשה, על כך מבוסס המאמר, במישרין ובעקיפין, ולא על מכלול פסק הדין.

איך בדיוק קשור מקום מגוריו של השופט לפסק דין על לשון הרע? בגלל שבמרכז הכתבה עמד מותה של ילדה פלסטינית. המשוואה המשתמעת ממאמרו של פלדמן היא זו: מכיוון שמדובר בהרג ילדה פלסטינית - הרי ברור כי הכתבה שקבעה את אשמתו של סרן ר' היתה נכונה ומדויקת. ואם השופט סולברג קבע אחרת - הרי זה לא משום שכך הוכח בעדויות, מסמכים וראיות לרוב - אלא כי הוא, סולברג, איש התנחלויות.

באותה מידה אפשר לומר על שופט שגר, נגיד, ברמת-אביב, כי פסיקותיו "בעד ערבים", או "נגד יהודים" נובעת משמאלנותו "הצפונית". אבל האפשרות הזאת לא מושמעת, לא על-ידי פלדמן, ולא על-ידי שכמותו בתקשורת. כי הרי לא ייתכן ששופט שמאלני יכריע שלא באופן מקצועי וחסר פניות - דבר כזה יכול לעשות כמובן רק שופט ימני, במיוחד אם הוא "מתנחל".