זהירות! סוף השנה לפניך

בשגרה, נחשב סוף השנה לתקופה רגועה, לא כך כשבחוץ מתחולל קרב שורטיסטים

לקראת סוף השנה ובמיוחד בשבוע חג המולד עשוי המסחר במט"ח להתנהל בתנועות חדות.בסוף שבוע זה חל חג המולד שמשמעותו מסחר מקוצר בארה"ב, וביום ו' יהיו השווקים סגורים.

בחדרי המסחר של הבנקים בניו יורק ולונדון מריחים את החגיגות והחופשה המתקרבת איתן, וכתוצאה מכך המחזורים בדרך כלל דלילים, שכן לקוחות רבים מעדיפים לסגור את השנה והסוחרים מתחרים בינם לבין עצמם בשעשועי טריוויה. בשגרה, המשמעות היא מסחר דל ומשעמם עם תנודות קלות וחסרות משמעות לשני הכיוונים, אולם לנוכח מה שקרה בעולם והמאבק המתרחש לנגד עינינו בשוק המקומי בין השורטיסטים לבין בנק ישראל, בהחלט ייתכן שסוף השנה יהיה מלווה בתנודות חריגות.

אנסה לבחון את מערך הכוחות הפעילים בשטח, האירועים הצפויים והשפעתם:

הרוב המכריע של הבנקים הזרים הפעילים בשוק המקומי מהמרים לטובת השקל. די להציץ בשטף האנליזות האחרון שמציף אותנו כדי להבין שמבחינתם אין זה משנה אם הדולר בעולם יתחזק ב-2010 או שהעודף בחשבון השוטף של מדינת ישראל (אחד התירוצים העיקריים באנליזות לעוצמתו של המטבע הישראלי) יקטן משמעותית או שבנק ישראל ממשיך לתמוך במטבע המקומי כנגד תנועות להם אחראים הספקולנטים. אליהם מצטרפות מרבית קרנות הגידור הפועלות בדרך כלל באמצעותם.

גורם נוסף שמכר דולרים בשבועות האחרונים היו המודלים. כאן אסייג ואומר כי חלק מהמודלים נצפו לפני חודש ויותר בקניות, כשהשער נע סביב 3.7, והמכירות בעת האחרונה הן לפחות לגבי חלק מהם מימוש רווח וסגירת פוזיציות ולא פתיחת פוזיציות שורט. חשוב להבין כי אופי הפעולה של המודלים שונה במהותו ועלייה לכיוון 3.83 יכולה חיש מהר להפוך את המודלים ולגרור פקודות קנייה רבות.

בקרב המקומיים היו בתקופה האחרונה הרבה יותר קונים ממוכרים, זאת בעיקר עקב מספר עסקות גדולות שבהן היו מעורבים. גל זה נמצא בעקרון מאחורינו. כדאי יהיה לשים לב לקראת סוף השנה גם לפעילותם של הבנקים. ייתכן מאד שהם ימצאו עצמם בצד הקונים.

במשך השנה ביצעו חברות רבות הגנות מפני תיסוף השקל לסוף השנה. במסגרת ניהול הפוזיציה, מוכר הבנק המבצע דולרים כנגד האופציות הנרכשות. בתום השנה מגיעות האופציות לפרעונן ובמידה ולא יחודשו (הנחה סבירה עקב השער הנמוך) יאלצו הבנקים לרכוש את הדולרים שמכרו ועל כן בהחלט ייתכן שנראה עקב כך עודפי ביקוש למט"ח.

יש לשים לב גם למהלכי הדולר בעולם. בשבועיים האחרונים "השקיעו" השורטיסטים למעלה ממיליארד דולר והצליחו לשמור על השקל מפני פיחות. הדולר התחזק מול רוב המטבעות בעולם בשיעורים שבין 3 ל-6 אחוזים. הניזוק העיקרי היה כמובן האירו שאך לפני שבועיים אפשר היה להמירו בשער 5.71 שקלים ליחידה ואילו היום נקבל בעבורו רק 5.43 שקלים.

אם תמשיך מגמת התחזקות הדולר בעולם מעניין יהיה לגלות עד מתי יתמכו השורטיסטים בשקל כנגד המגמה העולמית בטרם יכריע אותם "כוח הכבידה" כפי שהתבטא אמש מיכה אסטרחן, במדור זה.

סביר מאד להניח שמגמה זו תימשך גם לאור הנתונים שיתפרסמו השבוע. המצב בארה"ב ממשיך להשתפר בעוד שעיני העולם נשואות כלפי אירופה בכלל וגוש היורו בפרט. הלאמות, מחיקות עתק, הפסקת הסיוע, הורדות דירוג אשראי- משעמם לא היה באירופה החודש וההמשך יבוא.

ולבסוף הריבית. גם החודש הקונצנזוס גורס כי לא תהיה העלאת ריבית בישראל. בודדים חושבים שהריבית כן תעלה ומזכירים את האינפלציה שעדיין נמצאת מעל היעד. בחודש שעבר הפתיע הנגיד כשהעלה את הריבית.

לטעמי היה בכך איתות לבורסה אולם כפי הנראה בחודש דצמבר הבורסה אינה מבחינה באיתותים. על כן לא מן הנמנע שיישלח אליה איתות נוסף. המדד המשולב והמשך התחזקות הדולר בעולם מקלים על המלאכה. מצד שני איתותים ראשונים על בלימת מחירי הדיור והחשש מפתיחת פערי ריבית שישמשו בסיס נוסף לחיזוק השקל, יכולים לשכנע את הנגיד לקחת פסק זמן למשך חודש נוסף.


יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
Rika40@012.net.il
אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.