איך הכין האנליסט את תחזיתו?

כשחברה אינה 'עומדת בתחזית', לא אחת זה כישלונו של האנליסט ולא כשלונה שלה

האנליסטים ממלאים תפקיד חיוני בשוק ניירות הערך. הם בודקים נתונים המתייחסים לחברות שניירות הערך שלהן נסחרים בשוק ועוקבים אחר ההתפתחות במצבם.

הם מספקים למשקיעים בשוק ההון, שאין ביכולתם לעקוב אחר הנתונים ולהבינם, מכשיר עזר חיוני להערכת ניירות הערך שברשותם או שברצונם לרכוש. ללא פעולתם של אנליסטים לא הייתה משמעות רבה ל"גילוי נאות" כאמצעי להגנת המשקיעים (גם אם מכשיר זה רחוק מלהיות מושלם).

בעייתי יותר בעיני הוא תפקודם של אנליסטים כספקי תחזיות באשר לתוצאות העסקיות הצפויות של החברות הנסחרות. יש לתחזיות ערך כחלק ממכלול הנתונים המסייעים למשקיע בקבלת החלטות בדבר השקעות או מימושן. אולם יש לזכור כי תחזיות האנליסטים מבוססות על מידע שאינו יכול להיות שלם (להוציא מקרה בו הן מבוססות על מידע פנים). משום כך, די מוזרה ההתייחסות לתחזיות אלה כאל הגדרת התוצאות שהחברה הנבדקת הייתה צריכה להשיג. חברה שאינה עומדת בתחזיות נחשבת כמי שכשלה בהשגת היעד שהציבו בפניה האנליסטים.

זהו מצב מוזר, שהרי אין ביכולתם של האנליסטים, על יסוד המידע החלקי שברשותם, לדייק בתחזיות. הייתי מצפה שכאשר תחזית מתבררת כשגויה ייאמר לפעמים שהאנליסט כשל. הקריטריון אשר ביחס אליו נמדדות התוצאות העסקיות של החברה אינו יכול להיות תחזית האנליסטים, אולם בדרך כלל כך מעריכים בשוק את התוצאות.

מה יכול להיות המדד המתאים? אפשר לחשוב על התוצאות שהשיגו חברות הנמנות על אותו ענף או היעד שהציבה החברה לעצמה ונתנה לו פרסום. אי עמידה ביעדים שקבעה החברה לעצמה בתכנית העבודה שלה יכול להיחשב ככישלון אבל אי עמידה בתחזית האנליסטים? אתמהה.

על מנת להמחיש את מוזרות המצב הקיים אביא דוגמה מן הדוחות לרבעון השלישי של חברת טבע. החברה סיימה את הרבעון ברווח גבוה מעט יותר מן התחזיות אך פיגרה בכמה עשרות מיליוני דולרים בהיקף המכירות.

האנליסטים "התאכזבו" מן התוצאה על אף העובדה שתנודות שערי החליפין הפחיתו את היקף המכירות הדולרי של טבע ברבעון ב-160 מיליון דולר. כמו כן הושפעו התוצאות מכמה התפתחויות שלא יכלו להיות בידיעת האנליסטים.

יש כמה וכמה חברות בעולם שהחליטו להפסיק לספק הערכות רבעוניות באשר לתוצאות הצפויות ולתת הערכות שנתיות בלבד. אחדות הפסיקו לחלוטין לספק אומדנים. אינני סבור שזוהי הדרך הנכונה, אולם יש להתייחס בספקנות לתחזיות שמספקים האנליסטים ולזכור שכאשר חברה אינה עומדת בתחזית זה עשוי להיות כישלון של האנליסט ולא כישלונה.

הכותב משמש סגן יו"ר לשכת המסחר הבין לאומית (ICC) ישראל, והיה עד לאחרונה חבר הדירקטוריון טבע, כיהן בעבר כיו"ר דירקטוריון הבורסה וכמפקח על הבנקים