למי נאמן היועץ?

יצחק תשובה וזוהר גושן נפגשים בצומת זמיר דחב"ש. בעיה

ייתכן שאנו גודעים את הענף שעליו אנחנו יושבים, אבל השבוע החלטנו לשתף אתכם ב"סודות" העבודה העיתונאית.

ובכן, זה לא סוד גדול במיוחד שיועצי התקשורת ויחסי הציבור הפכו לשחקן דומיננטי בשוק המידע. יועצי התקשורת מתווכים בין לקוחותיהם לעיתונאים, הם מנסים להגן על לקוחותיהם בחירוף נפש, לעטוף אותם בצמר גפן מתוק ולקדם את ענייניהם בכל מחיר. הם אוגרים מידע, משחררים מידע, מחליפים מידע ומדליפים מידע. הם מעורבים, מעורים, עובדים וחוטפים קשה. מעיתונאים וגם מלקוחותיהם. התחרות ביניהם חריפה, כמו התחרות במדיה הכלכלית, אבל כנראה שהפרנסה לא רעה. עובדה: שוק יחסי הציבור ויועצי התקשורת משגשג - ולא מעט עיתונאים העדיפו את עבודת הדברור במקום את עבודת הדיווח.

גם הסקטור הממשלתי היטיב להכיר את כללי המשחק והשחקנים הבולטים בכלכלה מלווים עצמם ביועץ חיצוני צמוד, נוסף ליועץ מבית. שר האוצר שטייניץ, הנגיד פישר ויו"ר רשות ני"ע זוהר גושן מחזיקים יועצים חיצוניים שלוחשים על אוזניהם ומנווטים את דרכם במדיה הכלכלית. כל עבודה מכבדת את בעליה, ואין לנו להלין על כך, אלא שהבעיה מתחילה בניגוד העניינים של היועצים. האם יועץ פרטי יכול לשרת גם רגולטור בכיר וגם לקוח שענייניו מתגלגלים אצל אותו רגולטור? הנה, למשל, איש התקשורת זמיר דחב"ש, שצבר די הרבה עוצמה והערכה בשנים האחרונות בשוק הזה.

דחב"ש עובד צמוד-צמוד עם פישר וגושן. באחרונה הוא גם עובד עם קבוצת תשובה ומייצג את חברת דלק אנרגיה. איננו יודעים למה בחרו יצחק תשובה או נציגיו בדחב"ש, אנחנו משוכנעים שהם מעריכים את כישוריו בייעוץ תקשורתי, אבל אנחנו די בטוחים שהקרבה לפישר ולגושן בוודאי לא הזיקה לדחב"ש. להיפך: היא משרתת אותו מצוין. מי לא רוצה להיות מחובר לשניים מהאנשים החזקים במשק?

דחב"ש יושב בשיחות רקע של עיתונאים עם גושן, שמנסים להוציא מיו"ר הרשות כל בדל מידע על החקירה הפלילית המתנהלת נגד דלק נדל"ן , חברה נוספת בקבוצת תשובה. גושן מיטיב לחמוק מכל השאלות, אבל זורק פה ושם כמה פירורים.

האם ניתן לעכל את כל פירורי המידע הללו ולשמור אותם בבטן? אנחנו משוכנעים שכולם מתאפקים ואוגרים. אבל למידע שמסתובב יש לפעמים תכונה מאוד מתעתעת ואנושית - הוא נוטה לדלוף ויהי מה, הוא לא מתאפק. מי כמו יועצי התקשורת יודעים את זה. האם גם גושן מבין את זה?

תגובת זמיר דחב"ש לטור זה