אחרי שנות המתנה: עו"ד מרחב יעמוד בראש הרשות לסחר הוגן

עוד ב-2005 הוחלט רשמית על הקמת הרשות לסחר הוגן, שאמורה לשמש גוף בעל סמכויות פיקוח ואכיפה ואף להטיל קנסות כבדים על עבריינים צרכניים ■ שר התמ"ת: הקמת הרשות מהווה בשורה לציבור הצרכנים והסוחרים בישראל

לאחר שנים של המתנה להקמתה בפועל של רשות לסחר הוגן, הרשות יוצאת לדרך: הבוקר (ג') הודיע שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר על מינויו של עו"ד אמנון מרחב לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. זאת לאחר שוועדת האיתור למשרת הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן סיימה את עבודתה והמליצה לשר על שני מועמדים סופיים לבחירה, מתוכם נבחר כאמור מרחב.

עוד ב-2005 הוחלט רשמית על הקמת הרשות לסחר הוגן, שאמורה לשמש גוף בעל סמכויות פיקוח ואכיפה ואף להטיל קנסות כבדים על עבריינים צרכניים. אולם מלבד פיזור הצהרות שונות בנושא אחת לכמה זמן לא יושם עד כה הרעיון הלכה למעשה. איושה של ועדת האיתור החל עוד ב-2007, אך הבחירה כאמור נדחתה עד כה.

בראש ועדת האיתור עמד שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, וחברים בה יעקב ברגר, המשנה לנציב שירות המדינה; סיגלית סייג, סגנית בכירה לחשב הכללי במשרד האוצר; דורית ענבר, המנהלת הכללית של הקרן המתחדשת לקולנוע וטלוויזיה וד"ר אורי ארבל-גנץ מהפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.

עו"ד אמנון מרחב (44) תושב מודיעין, כיהן בעבר כיו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח מודיעין בע"מ וכסגן ראש עיריית מודיעין ומחזיק תיק החינוך העירוני, ואף התמודד על ראשות העיר מודיעין בבחירות האחרונות. כמו כן היה בעלים, שותף ומנהל של משרד עורכי דין מרחב-דוד. בין השאר שימש תובע עירוני מטעם היועץ המשפטי לממשלה לאכיפת חוקים שונים הנוגעים לבריאות הציבור, רישוי עסקים, חוקי עזר ועוד.

שר התמ"ת: הקמת הרשות מהווה בשורה לציבור הצרכנים והסוחרים בישראל

בדברי הסיכום של חברי הועדה להמלצה על מרחב כאחד משני המועמדים הסופיים, נרשם כי מרחב הוא "בעל ניסיון ציבורי עשיר במישור המוניציפאלי, היכרות טובה עם המגזר הציבורי מתוקף תפקידיו הציבוריים הרבים, בכלל זה ברשויות אכיפת החוק. עו"ד ותיק, בעל ניסיון בתחום הליטיגציה והופעה בבתי משפט בנושאים מסחריים וכלכליים. ניסיון באכיפה בפן הפלילי והמנהלי, בעל ניסיון ניהולי מתוקף תפקידו הציבורי, וכן מהיותו בעלים ושותף במשרד עורכי דין. הציג בפני הועדה משנה סדורה בנושא הקמת הרשות וניהולה לצורך עמידה ביעדים של הרשות, כמו כן התנסה בהקמת מסגרות שונות".

שר התעשייה, המסחר והתעסוקה אומר כי הקמת הרשות לסחר הוגן מהווה בשורה של ממש לציבור הצרכנים והסוחרים בישראל: "בכוונתי להפוך אותה לחזקה ולאפשר לה להיות רשות עם סמכויות אכיפה ובעלת 'שיניים', ועל כן זהו אחד מהנושאים המרכזיים ששמתי על סדר יומו של המשרד. אני בטוח כי אמנון מרחב יצליח להקים את הרשות החדשה בהצלחה מרובה, מאחר שהוא מביא עימו ניסיון מקצועי עשיר הרלוונטי מאוד לתחום".

סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות, אורית נוקד, אומרת כי "הרשות לסחר הוגן תחולל מהפכה של ממש בכמה תחומים מרכזיים בנושא הצרכנות; תגביר ותייעל את הפיקוח והאכיפה של החוקים הצרכנים על יד ריכוז כל עבודת המטה והשטח בתחום. תהווה כתובת מרכזית לעסקים, לסוחרים ולצרכנים שמתמודדים עם שאלות צרכניות ותפעל לזהות 'מכות מדינה' בהן יש להלחם ותהווה גוף חזק ודומיננטי כמו המודל של הרשות לניירות ערך".