פורומים הם כמו גלידה וניל

נכון שלא כותבים עליהם כל יום בעיתונים כמו על טוויטר, אבל גם הם עושים את העבודה

באחרונה פורסם סקר חדש המלמד כי פייסבוק והרשתות החברתיות לא החליפו את הפורומים הוותיקים והמוכרים. הם חיים אלה לצד אלה בהרמוניה. ההסבר ברור - בפורומים באינטרנט אפשר להכיר אנשים שעדיין אינם חברים שלך, ולא פחות חשוב - אפשר למצוא שם הרבה מידע שהחברים שלך בפייסבוק לא יודעים. לא פלא, אם כן, ש-92% מהגולשים בפורומים מצהירים כי הם נעזרים במידע שמתפרסם בהם.

מפרסמים ופרסומאים רוצים שירגשו אותם. בהתחלה. אבל בסופו של דבר הם רוצים שיביאו להם לקוחות, ימכרו יותר מהמוצר שלהם, יחזקו את המותג שלהם ויגדילו להם את נתח השוק.

תרשו לי לספר לכם על משהו חדש באינטרנט. פורומים! מרגש? לא ממש. האמת שזה גם לא באמת חדש. זה קיים יותר מעשר שנים. גם גלידה וניל. למעשה היא קיימת יותר מ-100 שנים. ייתכן שהטעם הראשון של גלידה היה וניל. מרגש? לא. עושה את העבודה? בהחלט.

29% מצרכני הגלידה בעולם מעדיפים טעם וניל על פני כל אחד מ-500 הטעמים האחרים שהומצאו מאז ומעולם. הטעם הבא בפופולריות שלו הוא שוקולד, עם פחות מ-10%. זאת על-פי נתוני איגוד הגלידה הבינל'.

נחזור לפורומים. זהו פורמט לא חדש. לא מרגש. אבל מחקר שפורסם באחרונה (שהוזמן על-ידי משרד היח"צ שלום תל-אביב), כמו רבים לפניו, מגלה כי בישראל גולשים בפורומים באינטרנט 43% מהמבוגרים ו-39% מהנוער. כלומר יותר מ-1.5 מיליון בני אדם. עוד חושף המחקר, כי 69% מהמבוגרים שגולשים בפורומים נכנסים לפורום שלהם כל יום או מספר פעמים בשבוע. 64% מהגולשים המבוגרים שגולשים בפורומים נוהגים להתייעץ עם חבריהם לפורום. 92% מהגולשים בפורומים נעזרים במידע שהם קוראים בפורומים.

אותי זה מרגש.

מה כל זה אומר? שלמרות שיש פייסבוק ולמרות שהפורומים ישנים, הם מצליחים לרכז אליהם הרבה מאוד גולשים, רובם מבוגרים (כלומר, כאלה שקונים בסופרמרקט וברשתות הפארם, טסים לחו"ל, רוכשים מכוניות, מפנקים את עצמם במתנות יקרות, משקיעים בתעודות סל - הנקודה ברורה).

רוב האנשים שנכנסים לפורומים האלה באינטרנט עושים את כמה פעמים בשבוע או כמעט כל יום, כדי לדבר, להתייעץ, לשתף, להתעניין, להיפגש, להרגיש חלק מקהילה. לפעמים הם עומדים לפני רכישה חשובה (למשל בפורום נדל"ן או אופציות ושוק ההון), לפעמים הם צריכים חיזוק של אחרי קנייה (למשל בפורום אודיו וקולנוע ביתי). לפעמים הם סתם בעלי תחביב או עיסוק משותף (פורום אופניים, דייג, ראיית חשבון, האח הגדול), לעתים הם באותה קבוצת גיל או סטטוס חברתי או אזור מגורים (פורום 50 , גרושים גרושות, העיר מודיעין), לעתים הם צריכים עצה טובה או חוות דעת (פורום הנקה, חתונות, ביקורת מסעדות, צליאק, מתכונים וכו'). 92% מהם ייעזרו, כאמור, במידע שהם יקראו בפורום.

הפורומים הם המיקרו-סגמנטים החדשים. את זה לא אני אמרתי. שמעתי את זה באיזו הרצאה מאיריס בק. נכון שלא כותבים עליהם כל יום בעיתונים כמו על טוויטר, אבל כמו גלידה וניל גם הם עושים את העבודה.

יש בהם מספיק קהל, בעיקר בוגר (טעות נפוצה לחשוב שזה בעיקר ילדים), הם מפולחים, הם מייצרים מעורבות אצל הגולש שכל מפרסם היה מת לרבע ממנה, והם עונים על צורך אמיתי שאף רשת חברתית לא מתיימרת לספק - למצוא קהילה של אנשים שעוסקת בתחום מסוים, להתערבב בה, להיוועץ בה, לשאול בה שאלות ולקבל תשובות - כאלו שגם החברים שלנו בפייסבוק אולי לא יודעים. כמו למשל: "ממה עושים גלידה וניל?" *

הכותב הוא מנכ"ל תפוז