60% מאתרי האינטרנט בישראל הפונים לילדים אינם מאובטחים

מחקר חדש של עמותת אשנב הפועלת לקידום שימוש נבון באינטרנט: האתרים אוספים מידע פרטי על ילדים ללא הסכמת הוריהם ■ בחלק ניכר מהאתרים המידע מועבר לגורמים שונים עימם יש לאתרים הסכמים מסחריים

כ-60% מאתרי האינטרנט בישראל הפונים לילדים אוספים מידע פרטי על ילדים ללא הסכמת הוריהם - כך עולה ממחקר חדש שפרסמה עמותת אשנב הפועלת לקידום שימוש נבון באינטרנט.

המחקר בחן גם את מדיניות הפרטיות באתרים הללו, ומצא כי בחלק ניכר מהם המידע מועבר לגורמים שונים עימם יש לאתרים הסכמים מסחריים, וכי חלק מהאתרים כלל לא מפרטים מה נעשה עם המידע שנאגר.

עוד מצא המחקר כי מתוך אתרי האינטרנט הדורשים הרשמה ומיועדים לילדים, 73% דרשו את כתובת המייל של הילד, 60% ביקשו את תאריך הלידה, ו-15% מהאתרים ביקשו מהילדים להזין את הכתובת בבתיהם.

במסגרת המחקר, שנערך על-ידי חברי הנהלת אשנב, עו"ד יהונתן קלינגר ושוקי פלג, נבדקו 32 האתרים המובילים בקרב ילדים בישראל, על-פי מספר כלי מדידה. באתרים הללו נבדקו אילו פרטים נדרשים מהילדים בעת כניסה לאתר, לצד מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש באתר.

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, "הרשלנות בה אתרי אינטרנט מוודאים את הסכמת ההורים לשימוש במידע פרטי שהם אוספים על ילדיהם, נמצאת בתחום האפור בחוק ונוגדת פרקטיקות מקובלות של הגנה על מידע. בעוד שבארה"ב ישנו חוק מפורש שאוסר על אגירת מידע על ילדים, בישראל טרם חוקק חוק מסוג זה, אך עדיין דרושה הסכמה של הורים לצורך שימוש במידע. למרות זאת בחרו רבים מאתרי האינטרנט לעשות שימוש לרעה במידע".

דויד פרידמן, סמנכ"ל דומיין דה נט, הוסיף כי "יש בעיה עם העובדה שחוק הגנת הפרטיות בישראל אינו מדבר בפירוש על מידע הנוגע לקטינים. צריך לפעול לעדכון החקיקה הקיימת ובמקביל להעלאת המודעות לתקנות הקיימות".

לדבריו, ממצאי המחקר מעידים על רמת מודעות נמוכה מאוד בקרב חברות עסקיות, אשר מקבלות לידיהן מידע פרטי על ילדים.