אנחנו נגרום להורדת מחיר הדירות

דיור יקר מפריע להתפתחות חברתית תקינה, הרפורמה בוועדות התכנון תתקן זאת

תחום התכנון והבנייה הוא בעל השפעה רחבה בתחומי הכלכלה והחברה. כשר הפנים נפל בחלקי כבוד גדול לעמוד בראש מערך התכנון של המדינה, אך בנוסף לכבוד רובצת עלי האחריות הכבדה לדאוג כי גם אספקת השירות התכנוני תעמוד באיכות הראויה לה זכאים כלל אזרחי המדינה.

יש לקדם רביזיה מלאה בחוק, במערך המנהלי ובחלוקת התקציב, המכתיבים כולם יחד את אופן התנהלות מערך התכנון והרישוי הארצי. אין זה סוד שמחירי דיור גבוהים לזוגות צעירים הם חסם בהתפתחות חברתית תקינה בכל המגזרים.

כשהאזרח בא בטענות כלפי הממסד, מחויבותנו לבחון את ההליך בכללותו ולאתר את החסמים. שלא כמו בתחום הקצאות הקרקע, אין מדובר בהקלה רגעית ויש צורך בטיפול עמוק בתחלואי המערכת, כך שתוכל לתת מענה שנים רבות קדימה.

המטרה שהצבתי לצוות המקצועי שעובד על הרפורמה בוועדות התכנון והבנייה, היא יצירת שיפור מהותי בזמינות, ביעילות ובאיכות שירותי התכנון בישראל. במסגרת הרפורמה ביקשתי לקדם נושאים כגון: בחינת מערך מוסדות התכנון על מדרגיהם על מנת להביא למצב שכל תוכנית תידון בוועדה אחת, חלוקת עבודה ברורה בין התכנון ברמה המקומית לתכנון ברמה המחוזית והארצית, פישוט וקיצור הליכי התכנון והרישוי, חיזוק הוועדות המקומיות, בחינת הרכב מוסדות התכנון בכל הרמות וחיזוק והתמקצעות של חבריהן ועדכון הפרקים הכלכליים בחוק.

עכשיו, כשאנו לקראת סיום, אני יכול לדווח כי הרפורמה כוללת שינויים בעשרות נושאים וסעיפים. בתחום הרישוי והבנייה יצרנו לראשונה תחום ברור לניהול ההליכים. בתחום הליכי התכנון, בחנו את הרכבי ותפקידי מוסדות התכנון השונים וקיבלנו החלטה לשמר את המערכת הבסיסית, אך תוך יצירת סדר פשוט וברור בנושאי הסמכויות, רמות התכנון וההרכבים.

הרפורמה יוצרת ודאות בקצב ניהול התוכניות והבקשות, בין השאר על ידי קביעת לוחות זמנים מחייבים, שילוו בסנקציות ובתמריצים על מנת לוודא עמידה בהן.

הרפורמה יוצרת סידור מחדש של כל הפרק הכלכלי של החוק, בעיקר בתחום הפיצויים והיטלי ההשבחה אשר הפך זה מכבר לחסם רציני המקשה על קידום הליכי תכנון.

על מנת שהרפורמה, במלואה לא תישאר על הנייר, הקצנו, ביחד עם האוצר, תקציב הגבוה מ-80 מיליון שקל שיחולקו בין גופים ורשויות לאורך תקופה ועד למימוש כמעט מלא של היעדים.

אין לי ספק כי ההשפעות החברתיות והכלכליות של הרפורמה יורגשו בטווח המיידי ולאורך זמן.

הרפורמה תגרום להאצת ההליכים הכלכליים במדינה, ולהורדת מחירי הדירות בכך שתוכל לספק מגוון תכנוני בקצב מהיר יותר. כמו כן, הרפורמה תיצור תעסוקה למגוון רחב של בעלי מקצועות.

אני משוכנע שהרפורמה המוצעת תסייע לצמצום הפערים החברתיים, תשפר משמעותית את הליכי המינהל וכתוצאה תקטין את החיכוך בין האזרח למדינה.

אני מצפה כי הממשלה והכנסת יאמצו את המסקנות במלואן וביחד ניתן בשורה למדינה בכניסתה לעשור חדש.

הכותב הוא סגן ראש הממשלה ושר הפנים