הרכבת תפרסם דו"חות לקראת גיוס אפשרי בשוק ההון

מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל: ההפסד התפעולי ב-2009 ירד ל-20 מיליון שקל בלבד ■ "אם לא המשבר - היינו מגיעים לרווח"

רכבת ישראל תפרסם לראשונה את דו"חותיה הכספיים לקראת אפשרות של גיוס בשוק ההון, כך אמר היום מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל. לאחר השלמת פרסום הדו"חות, במארס הקרוב, אמורה הרכבת להתחיל בתהליך של דירוג אשראי.

על פי נתונים שהציג היום הראל במסיבת עיתונאים לסיכום 2009, הציגה הרכבת ב-2009 הפסד תפעולי של כ-20 מיליון שקל, לעומת הפסדים של 50 מיליון ושל 140 מיליון שקל בשנתיים הקודמות, בהתאמה. הרכבת קיבלה בשנתיים האחרונות סבסוד מהמדינה בהיקף של 280 מיליון שקל לשנה.

הראל ציין כי הרכבת הייתה מסיימת את השנה ברווח תפעולי, לראשונה בתולדותיה, אלמלא המשבר הכלכלי העולמי. ירידה דרסטית בהזמנות לכימיקלים, שנגרמה כתוצאה מהמשבר, הובילה לירידה של כשליש בהכנסות הרכבת מהובלת מטענים ב-2009, לעומת השנה שקדמה לה.

184 עובדים פרשו מהרכבת בתקופה האחרונה ומתוכם עשרים פוטרו בעלות כוללת של 80 מיליון שקל. בין העוזבים היו רבים משיאני השכר בחברה. "כשהגעתי לחברה לפני שנתיים הייתי בעשירייה השנייה או השלישית מבחינת גובה המשכורת", סיפר הראל, והוסיף כי כיום הוא בעל השכר הגבוה בחברה, "כפי שצריך להיות בחברה".

ממשיכים להצטייד

עוד גילה הראל כי צה"ל דורש ממשרד האוצר 30 מיליון שקל בתמורה להסכמתו להצעה כי חיילים יוכלו להגיע לבסיס מאוחר יותר בימי ראשון (ולעלות על הרכבת רק אחרי 9:00 בבוקר). ההצעה עלתה במסגרת הניסיון להפחית את לחץ הנוסעים בימי ראשון בבוקר, שנגרם בגלל כעשרת אלפים חיילים המשתמשים ברכבת בשעות אלה בנוסף לנוסעים הרגילים.

השבוע יפוג הדד-ליין שקבעה המדינה לפתרון המחלוקת עם סימנס בנושא אספקת קרונות חדשים שיאפשרו את פתיחת קו הרכבת לראשל"צ. הרכבת דורשת מהחברה הגרמנית ביטחונות לעמידה בהתחייבויותיה לספק את הקרונות בזמן, לאחר שבעבר סיפקה סימנס קרונות באיחור של שנה.

הראל הדגיש כי הגדלת מספר הרכבות היא האתגר המרכזי העומד כיום בפני הרכבת. האוצר כבר תקצב במיליארד שקל את רכישתן של 15 רכבות עד 2012. עד 2016 תזדקק הרכבת ל-4 מיליארד שקל נוסף על הסכומים שהוקצבו לה כדי לממן את תכניות ההצטיידות שלה בשבעים רכבות חדשות.