עו"ד ציפי איסר איציק פורשת מראשות ארגון אדם טבע ודין

איסר איציק: "אני מרגישה תחושת מיצוי וסיפוק. השגתי את האתגרים שהצבתי לעצמי ואני מפנה את ההדרך לדור ההמשך"

תדהמה בארגוני הירוקים: עו"ד ציפי איסר איציק הודיעה היום במפתיע על התפטרותה מניהול אדם טבע ודין. חברי הארגון עצמו קיבלו את ההודעה בהפתעה גמורה.

איסר איציק פועלת במסגרת אדם טבע ודין כבר 10 שנים, שש שנים מתוכן כמנכ"לית הארגון. "אני מרגישה תחושת מיצוי וסיפוק. השגתי את האתגרים שהצבתי לעצמי ואני מפנה את ההדרך לדור ההמשך", אמרה איסר איציק ל"גלובס". את כסא המנכ"לית היא אמורה לפנות בתוך שלושה חודשים לאחר שוועדת איתור שתוקם לצורך זה תסיים את הליך הבחירה והמינוי של המנכ"ל.

* את עוזבת בנקודת זמן מאוד מפתיעה, כשהארגון צפוי לקצור הישגים משמעותיים.

"אדם טבע ודין היא לא One Man Show, ההישגים הם לא רק שלי ואני לא נעלמת. הוועד המנהל ביקש ממני להמשיך ולקחת חלק בהובלת העמותה. הציעו לי לשקול להיות דירקטורית ואני בהחלט אשקול, וביקשו שאמשיך גם לאחר סיום תפקידי במילוי משימות שקשורות לתהליכים שהתחלנו. אני ממשיכה להאמין בכל לבי בדרכה של אדם טבע ודין ואמשיך להיות בסביבה".

* מה היעד הבא שלך?

"אני בוחנת כל מיני הצעות. כרגע אני בשלב של חשיבה, סגירת מעגל ושקילת המשך הדרך. אחת האפשרויות שנשקלות היא מחקר אקדמי בתחום המשפט הסביבתי, מה שניסיתי לעשות גם במסגרת התפקיד ולא הצלחתי. קיבלתי גם פניות מהמגזר העסקי שאני בוחנת, ואני לא הולכת להיעלם מהציבוריות הישראלית".

* ומה לגבי פוליטיקה?

"אני כרגע לא פוסלת שום אפשרות. יוצאת לדרך חדשה ואשקול גם האופציה הזאת כמובן".

* יש שמועות שאת עומדת לחבור לאופיר פינס לצורך הקמת גוף פוליטי סביבתי חדש.

"לא, זה לא על הפרק".

* מי יחליף אותך בתפקיד, יש מועמדים ברורים?

"אין לי יכולת להצביע על שמות, אבל חשוב להבהיר שמנכ"ל שיבוא מתוך הצוות של אדם טבע ודין יהיה לו יתרון מובהק על פני אדם שבא מחוץ לארגון. אני מקווה שזה יהיה שיקול שיילקח בחשבון על ידי הוועד המנהל. אני משאירה אחרי ארגון חזק שבהחלט יוכל להמשיך ולהוביל את האג'נדה והתפקיד החשוב שממלאת העמותה בציבוריות הישראלית. זה ארגון מקצועי בסטנדרטים מאוד גבוהים בתוך המגזר השלישי, ויש יתרון למי שמכיר את כל הדברים האלה ומביא אותם איתו לתפקיד".

רשימת הישגים ארוכה

ציפי איסר איציק, עורכת דין ובעלת תואר שני במשפטים, שימשה באדם טבע ודין, בין היתר, כאחראית על המחלקה המשפטית של העמותה. בתפקיד זה הובילה את תחום איכות האוויר ובכלל זה את ניסוחה של הצעת חוק אוויר נקי, את ההליכים המשפטיים כנגד זיהום האוויר ברמת חובב ואת ההליכים המשפטיים נגד הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון. לאחר מכן קודמה לתפקיד סמנכ"לית ולפני כשש שנים מונתה למנכ"לית.

במהלך כהונתה, גדל צוות העמותה והוא עומד כיום על 35 איש, וכולל אנשי מקצוע בתחום המדע, התכנון ועורכי דין ומשפטנים. התקציב השנתי של העמותה גדל לכ-6 מיליון שקל, היקף הפעילות המשפטית הוכפל ומספר חברי העמותה גדל לכ=4,500 איש.

"פעילותה של עמותת אדם טבע ודין הביאה לכך שהמגזר התעשייתי והעסקי כיום מחויב בהשקעה בפעילות סביבתית המונעת נזקים סביבתיים. העמותה מייצגת נאמנה את האינטרס הציבורי בהגנת הסביבה אל מול אינטרסים וכוחות איתנים שניצבו מולה, ויתרה מכך, פעילותה של העמותה העלתה את העיסוק בנושא לסדר עדיפות לאומי".

בתקופת כהונתה רשמה העמותה הישגים חשובים בהגנת הסביבה בישראל. בין ההישגים:

- ניסוחו וקידומו של חוק אויר נקי - עו"ד איסר איציק הייתה ממובילי ומנסחי הצעת החוק ופעלה לקידומה בכנסת במשך כחמש שנים. החוק עבר בכנסת באוגוסט 2008, ועתיד להיכנס לתוקף בשנה הקרובה. החוק מאמץ נורמות מודרניות המקובלות בעולם לניהול איכות האוויר בישראל.

- ניקוי הזיהום הסביבתי במקביל להקמת עיר הבה"דים בנגב - הודות למאבק משפטי שהגיע להכרעתו של בית המשפט העליון, חויבה מערכת הביטחון לבצע תסקיר השפעות על הסביבה. התסקיר נועד לחשוף את היקף הסיכונים הסביבתיים שיוצר איזור התעשייה ברמת חובב על בריאותם וחייהם של החיילים, שעתידים לאכלס את עיר הבה"דים ואשר ייוביל להסרתם במקביל לבנייתה של עיר הבה"דים.

- ניקוי זיהום הקרקע במתחם תע"ש רמת השרון יחד עם תושבי האיזור כתנאי לבניית שכונת מגורים על הקרקע. המאבק הוביל עד כה לקבלת פסק דין המאמץ את עמדת אדם טבע ודין.

- עצירת הבנייה של מיזם תיירותי ענק בעמק ססגון שבתמנע ובחוף פלמחים לאחר מאבק משפטי וציבורי רחב.

- מניעת הלאמת כספי הקרן לשיקום מחצבות בסך של למעלה מ-300 מיליון שקל לתקציב המדינה והבטחת שיקומן של מאות מחצבות נטושות בכספים יעודיים אלה. זאת, לאחר מאבק משפטי ממושך שהסתיים בפסק דין של בג"צ שקיבל את עתירת אדם טבע ודין במלואה.

- מאבק להפסקת הזרמת הכימיקלים לנחל הקישון ממפעלי התעשיה במפרץ חיפה, ובעיקר מחיפה כימיקלים.

- קידום תוכנית לפארק מטרופוליני ע"ש אריאל שרון בחיריה ושיקום הר הזבל, ומאבק נגד האינטרס של יזמי נדל"ן לבנות בו פרויקט נדל"ן רחב מימדים.

- העלאת משבר האקלים העולמי לסדר היום הציבורי באמצעות דו"ח חדשני שפרסמה העמותה על השלכות המשבר על מדינת ישראל, ובאמצעות ניסוח הצעת חוק מקיפה לטיפול בנושא. העמותה זכתה למעמד של ארגון משקיף מטעם האו"ם לאמנת האקלים. עו"ד ציפי איסר איציק נמנתה על חברי המשלחת הרשמית של ישראל לוועידת האקלים בקופנהגן.

- קידום מיחזור הפסולת בישראל, באמצעות קידום קביעתו של היטל הטמנה שהופך את מיחזור הפסולת לעדיף כלכלית על פני הטמנה. במקביל ניסחה אדם טבע ודין הצעת חוק למיחזור אריזות שמטרתה להטיל אחריות על היצרנים להעמיד לטובת הציבור תשתית איסוף פסולת למחזור.

- קידום שיפור איכות מי השתייה באמצעות מאבק משפטי לאימוץ תקנים מחמירים פרי המלצתה של ועדת עדין.

- קידום קריטריונים סביבתיים להענקת הלוואות ומענקים ממרכז ההשקעות בתעשייה (במסגרת חקיקה שניסחנו), לשקיפות סביבתית בדו"חות של חברות הנסחרות בבורסה מול רשות ניירות ערך, ולניהול סיכונים סביבתיים בבנקים מול הפיקוח על הבנקים.