אורי דורי מזהיר: "עוד נראה נפילות וטרגדיות בקבוצות הרכישה"

"קבוצות הרכישה הביאו להתייקרות בלתי סבירה של קרקעות, בעיקר באיזור ת"א" ■ "השוק צפוי לשמור על יציבות, עם עלייה מתונה במחירי הדירות" ■ "מחירי רוב הדירות היו ויהיו בין מיליון ל-2 מיליון שקל"

"בכל מקום בו התארגנו קבוצות רכישה בחוסר מקצועיות ובלי הבנה ברישוי ובפיקוח אנחנו נראה נפילות וטרגדיות", כך הזהיר היום (ד') אורי דורי, מנכ"ל חברת הבנייהא.דורי, בכנס של ארנסט אנד יאנג בחסות משרד עוה"ד י. זלצמן, גילת, קנולר, גראוס, סלומון ושות'. הכנס עסק בהיבטים מיסויים ומשפטיים של עסקאות מקרקעין.

לדברי דורי, למרות שקבוצות הרכישה בונות 1,000 עד 1,500 דירות בשנה מתוך כ-30 אלף התחלות בנייה בארץ, הן מתרכזות במקומות מסוימים באזורי הביקוש ומשפיעות עליהן. "באזורי יוקרה המרווחים הם יותר גדולים וחברי קבוצות הרכישה נהנים מזה, אבל זה יוצר התייקרות בלתי סבירה של קרקעות במקומות מסוימים בתל אביב".

קבוצות הרכישה הן סוג של "יזמות חדשה שאינה מתמודדת עם בעיות מימון, שבה למארגנים אין אחריות; כל חבר קבוצה מתמודד עם הקבלן, ואם החוזה לא טוב - זו בעיה שלו", אמר דורי. "המארגן נהנה אבל הדייר עלול להינזק". עם זאת, "קבוצות רכישה זה לא דבר שייעלם; הן עונות על צורך של אנשים לקנות דירה בצורה מתוחכמת", אמר דורי.

אבי ביבי, שותף בארנסט אנד יאנג, אמר שהמדינה לא מייצרת אחידות בעמדות שלה כלפי קבוצות הרכישה, והזכיר שהשוק ממתין להחלטה של רשות המיסים שתקבע את המדיניות בתחום, "חמש שנים מאוחר מדי", אמר ביבי. "התאחדות הקבלנים נרדמה בשמירה והמדינה מגמגמת. אם הקבלנים לא יתעוררו, הם יתחילו להיות קבלנים מבצעים בלבד ויפסידו את הרווח היזמי, שהוא הרווח העיקרי".

לגבי הצפוי בענף הנדל"ן בשנת 2010, העריך דורי כי השוק צפוי לשמור על יציבות עם עלייה מתונה במחירי הדירות. "מחירי רוב הדירות בארץ, הנרכשות לצרכי מגורים, היו ויהיו בין מיליון שקל לשני מיליון שקל", אומר דורי.

"גם אם הקבלנים ינסו למשוך את המחירים למעלה הם לא יצליחו, כי הלקוחות לא יצליחו להביא את מעט הכסף הנדרש מהבית ואת מרבית הכסף הנדרש מהבנקים למשכנתאות, וזה מה ששומר על היציבות בשוק הנדל"ן".

לדבריו, העליות והירידות הריאליות במחירי הדירות בארץ בשנים האחרונות היו מוגבלות ל-7% למעלה או למטה.