החשבון יוזל? אושרה כניסת מפעילים וירטואליים לשוק הסלולר

השלב הנוכחי של הוצאת רישיונות ה-MVNO הוא שלב חשוב אך לא סופי בדרך להרחבת התחרות בשוק ■ השחקנים החדשים יצטרכו לקבל את הרישיון - ואז להתדיין מול חברות הסלולר כדי להשתמש בתשתית שלהן

שר התקשורת משה כחלון חתם היום (ג') על התקנות המסדירות קבלת רישיון למפעילים סלולריים במודל של MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי). החל מהיום יכולות חברות לפנות למשרד התקשורת ולקבל רישיון ל-MVNO, בתנאי שהן עומדות בתנאים.

החתימה על התקנות לרישיונות MVNO באה לאחר שנים של דיונים וויכוחים, שנים שבהן הרלוונטיות של המודל ככלי להגברת התחרות בשוק הסלולר הפכה להיות נתונה במחלוקת.

לדברי משרד התקשורת, המתחרים החדשים צפויים להתחרות באמצעות תעריפים זולים מאלה של החברות הסלולריות, שכן בהיעדר הסכם עם בעל תשתית - יקבע שר התקשורת את המחיר של השימוש ברשת החברה הסלולרית על-ידי המפעיל הווירטואלי. זאת, בהתבסס על עלות פלוס רווח סביר הצפוי להותיר מרווח בו יתמחרו המפעילים הוירטואליים את העלות לצרכן, ולכן יהיה באפשרותם להציע לצרכנים מחירים נמוכים יותר.

עוד ציין המשרד כי מניסיון העבר עולה כי אפקט התחרות משפיע על כלל שוק המנויים הסלולריים, הקיימים והחדשים. בעת השקת רפורמות להגברת התחרות, כגון ניידות המספרים וקיצור תקופת ההתחייבות, המפעילים הסלולריים נאלצו להציע ללקוחות הקיימים והחדשים תעריפים טובים יותר, תוכניות יותר טובות ועסקאות נוחות יותר, כחלק מהמאבק על גיוסו של הלקוח החדש או השמירה על הלקוח הקיים.

כל הגורמים שהביעו עניין בכניסה לתחום ה-MVNO טוענים כי בלי שיידעו מראש את המחיר של דמי המעבר שישלמו למפעיל הסלולרי, הם לא יוכלו לדעת האם הפרויקט כלכלי או לא.

המחיר ייקבע רק בעוד מספר חודשים, לאחר שיסתיימו הבדיקות שעורך המשרד בדבר עלות הקישוריות ודמי המעבר. לכן, השלב הנוכחי של הוצאת הרישיונות הוא שלב חשוב אך לא סופי בדרך להרחבת התחרות בשוק. במילים אחרות, השחקנים החדשים יצטרכו לקבל את הרישיון - ואז לבוא ולהתדיין מול אחת החברות הסלולריות כדי להשתמש בתשתית שלה.

במקרה שאותו מפעיל לא יסכים ל"אירוח" השחקן החדש או ידרוש מחיר גבוה מדי, אזי יצטרך משרד התקשורת להתערב ולקבוע את המחיר. הסיכוי ששחקן חדש כזה יצליח לקבל מחיר סביר כאשר הוא יודע שיש סיכוי שמשרד התקשורת יקבע את המחיר הוא נמוך, ומכאן שניתן להעריך כי כניסה של שחקנים חדשים במודל ה-MVNO לא תקרה בזמן הקרוב.