לאיש אין אומץ להרוס בתים בטייבה

המשטרה, שאמורה לעצור עברייני נדל"ן, אף חוששת למלא משימותיה על אדמות דרוזיות

בסוף השבוע האחרון התבטלו מספר הריסות של מבנים לא חוקיים בעיר טייבה. המדינה תבעה, בית המשפט הוציא צו הריסה, אבל המשטרה לא באה וההריסות בוטלו. שום דבר לא נכתב על כך באף כלי תקשורת. מדובר על עניין שבשגרה.

הי.ע.ע, "יועץ לענייני ערבים" של המשטרה, שוב לא אישר לה לפעול - כי מדובר ככל הנראה ביום רגיש בשנה, בקרקע טעונה במיוחד, בחמולה בעייתית או בסתם עוד יום עמוס - ורשויות המדינה שוב קיפלו את הזנב.

מי יאבטח את הצינור

ולהבדיל (או שלא), בימים אלה מתגבש במערב עמק יזרעאל (אזור אליקים) הסדר חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל. הממשלה החליטה מזמן להעביר שם צינור גז טבעי לטובת ריכוזי התעשייה במפרץ חיפה - צעד סביבתי וכלכלי ראשון במעלה.

אבל כדי שהצינור יעבור, במינימום כסף, זמן ופגיעה בסביבה, הוא צריך לחצות בין השאר אדמות שבבעלות העדה הדרוזית בכרמל. לא מדובר על הפקעת אדמות - חופרים, מניחים ומכסים. גם לא מדובר על שדות מעובדים, שחלילה עלולים להינזק במהלך החפירה. מדובר כמעט על הליך שגרתי שעושים לכולנו מתחת לבית (כבלי תקשורת / חשמל / גז ועוד) בלי שנוכל להגיד מילה. גם הפקעות, אגב, הן כלי שניתן בידי כל מדינה לצורך פרויקטים חשובים ומורכבים כמו סלילת כבישים חיוניים, או הנחת צינור גז.

אבל אף שוטר לא מוכן לאבטח את הנחת צינור הגז. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, כמעט נאלץ להתפטר לפני מספר חודשים כשהעלה את הנושא וצוטט כמי שאמר ש"משרד התשתיות רצה להניח את הצינור, אבל התברר שהוא עובר באדמה של דרוזים. הדרוזים הפכו למילה שמהלכת אימים. יש להם נשק ברישיון ואסור להתעסק איתם".

בסיכומו של דבר, לראשונה בתולדות המדינה, עומד גבאי להציע לדרוזים לקבל קרקע חלופית במקום הקרקע שתחתיה יעבור צינור הגז. יחד עם זאת, כדי שטקס ההשפלה של המדינה וסמכויותיה לא יהיה נורא במיוחד, יתבצע ההליך במסגרת חוקי ההפקעה שאפיינו בזמנו את סלילת כביש 6. רק ששם, מדובר היה בהפקעה של ממש ובשדות וחממות שפרנסו משפחות שעיבדו אותם.

תזכורת כואבת

המקרים הללו, עם או בלי קשר - ההריסות שלא בוצעו בטייבה והצינור שעוד לא הונח באליקים, צריכים להזכיר לכולנו מה באמת כוחה של המשטרה בטיפול בעבריינות הבנייה. אותה משטרה שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז השבוע כי תקים מחלקה מיוחדת כדי להילחם בתופעות של שחיתות בתכנון ובנייה. אגב, באוגוסט 2009, בעקבות גל מקרי אלימות ברחבי הארץ, הכריז אותו ראש ממשלה כי יפעל להקמת "משטרה עירונית", מה שלא ממש ניכר ברחובות הסוערים בתקופה האחרונה.

אבל לא צריך ללכת רחוק. כבר בשנת 2005 החליטה הממשלה להקים את מתפ"א - מינהלה לתיאום פעולות האכיפה של עבירות הבנייה. לפני שנה כתב מבקר המדינה, כי "תכנית העבודה לשנת 2008 של מתפ"א עוסקת רובה ככולה בסיוע לתחנות המשטרה ב"פעילות פשיעה". טיפול בבעיות סמים, שימוש ברכב ללא רשות בעלים, התפרצויות לרכב, התפרצויות מזדמנות ושב"חים.

מסיכום פעילות שנעשה במתפ"א עולה כי היא הועסקה בסיוע לתחנות משטרה בפעולות שיטור שוטפות ב-57% מזמנה, בהכשרות ואימונים ב-19% מזמנה ואילו באכיפת דיני מקרקעין, העניין שלשמה הוקמה, היא הועסקה רק ב-24% מזמנה.

זו אותה משטרה שאמורה להיות המזור של נתניהו לאפשרויות השחיתות הנפלאות שתעניק בקרוב הרפורמה החדשה בתכנון ובנייה.

אזרחי המדינה יכולים להתחיל לפחד. שלא יתאמצו להרים טלפון למשטרה.