המערכה נגד הבנקים החלה

לא נדמו הדי הקריסה של גדולי הפיננסיירים, והנה קמים עלינו לכלותנו כלי משחית חדשים

אין ספק כי בתקופה הקרובה נוצף בביקורת המוטחת בנשיא ארה"ב ברק אובמה בעקבות הכרזת המלחמה שלו באוליגרכיה הפיננסית. מערכת הבנקאות בארה"ב, תעשיה של מיליארדים, משכורות עתק, בונוסים שמנים והטבות כיד הדמיון, לא תוותר בקלות על הפרה החולבת שברשותה.

לצורך כך היא תגייס את מיטב הלוביסטים, היחצ"נים, אנליסטים, חברי סנאט וקונגרס ואלו יוקיעו את כוונותיו של הנשיא בכל דרך אפשרית. הנשיא מצידו, יודע שהדרך הנוחה ביותר חזרה לליבו של העם עוברת דרך הכיס- כיסם של בנקאי וול סטריט.

לפני חודשים, בשיא המשבר, כנשאלתי: "מה יהיה", השבתי שאף אחד לא יודע מה יהיה אמרתי, להוציא דבר אחד והוא: הכלכלה אחרי המשבר תהיה שונה מזו שלפניו.

ההתאוששות מהמשבר היתה מהירה, יש אומרים מהירה מדי, והלקחים לא הופקו מייד. הבנקים העדיפו להשתמש בכספי הסיוע ולהמר על כל מה שזז, במקום להקל על מצוקת האשראי ולסייע לעסקים להתאושש. עוד בטרם הספקנו ללמוד את מבנה המוצרים הפיננסיים שהובילו את משבר הסאב פריים וכבר מכירים לנו כלי משחית חדשים, פרי מוחם הקודח והיצירתי של מי שהובילו למשבר.

כשפרץ משבר דובאי תהיתי בקול רם אם זה הרגע לעצור ולחשוב קצת. מה קורה כאן? האמנם התאוששה הכלכלה העולמית כה מהר ממשבר כה עמוק, או שמא ההזרקות המלאכותיות עושות את שלהן. אף אחד לא עצר - ראלי דצמבר, אפקט ינואר, רווחי עתק, בונוסים וכל אלו כשהכלכלה הריאלית מקרטעת ושיעורי האבטלה אינם יורדים. במצב הזה לא נשארה לאובמה כל ברירה אלא לפעול כפי שפעל.

אובמה חרת על דגלו מדיניות חברתית. הוא פועל למען הטווח הארוך ולא לטובת אינטרסים שישרתו את מנהלי וול סטריט בטווח הקצר. ביטולו של חוק גלאס סטיגל בשנת 1999, חוק שנחקק בשנת 1933 וקבע שיש לערוך הפרדה מוחלטת בין בנקאות מסחרית שאמורה להתנהל בצורה שמרנית לבין בנקאות להשקעות היה לדעת רבים זרע הפורענות שהוליד את המשבר האחרון.

די ברור שיהיה קשה לנשיא, כמעט בלתי אפשרי, להטיל את כל ההגבלות והאיסורים, אולם נדמה כי הפור נפל והמערכה לצמצום כוחם של הבנקים, במיוחד אלו שמרגישים גדולים מדי מכדי ליפול, כבר יצאה לדרך.

אז האומנם החל התיקון גם בשוק ההון שלנו או שמא סוף השבוע האחרון היה שידור חוזר של משבר דובאי. מערכת הבנקאות שלנו אינה סובלת מהחוליים הרבים של אחותה האמריקאית. הכלכלה שלנו נראית הרבה יותר טוב מכלכלות אחרות בעידן הפוסט משברי. למרות זאת אנחנו לא אי בודד ומה שיקרה לשווקים בעולם בתקופה הקרובה לא יפסח על שוק המניות שלנו לטוב ולרע.

אני רואה כותרות רבות ביומיים האחרונים, החל ממתקפת דובים שעלולה לגרום לקריסה ועד התעלמות מוחלטת מהנעשה בעולם,התעלמות שהיא בדרך כלל נחלתם של אלו שצפו המשך הראלי עמוק לתוך 2010.

התסריטים כה רבים ושונים שאף אחד אינו יכול להעריך מה יקרה בתקופה הקרובה. העלאת ריבית בסין, צעדי אובאמה, פסילת ברננקי לכהונה שנייה, עננה קודרת סביב חלק ממדינות גוש היורו, כל אלו הם תסריטים שאסור להתעלם מהם ועל כן התקופה הקרובה בשוק ההון אינה מיועדת לבעלי לב חלש.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.