"מיליון דירות יקרסו ברעידת אדמה חזקה בישראל; עשרות אלפים ייהרגו"

התאחדות הקבלנים בתחזית אפוקליפטית: תמ"א 38, שמטרתה חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, אינה יעילה ולא תשפר את מוכנותה של ישראל לרעידות אדמה ■ על הקלות הממשלה: "אקמול למחלת סרטן"

מיליון דירות ואלפי מבני ציבור בישראל עלולים לקרוס במקרה של רעידת אדמה חזקה. כך מזהירה היום (ג') התאחדות הקבלנים בנייר עמדה שהוצג בדיון משותף של ועדת משנה למוכנות העורף למצבי חירום ו-ועדת הפנים של הכנסת. בהתאחדות הקבלנים טוענים כי תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית שמטרתה חיזוק בנייני דירות קיימים כנגד רעידות אדמה) אינה יעילה במתכונתה הנוכחית ולא תשפר את מוכנותה של ישראל לרעידות אדמה.

"תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית היא מחדל קשה שיוביל לקורבנות רבים, באחריותו המלאה והישירה של מנהל התכנון ומשרד הפנים", אומר ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים. "אנו קוראים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתעשת ולהנחות את משרד הפנים ומשרדי הממשלה הרלוונטים להוביל מהלך דרמטי שישנה מהותית את דרך ההיערכות לרעידת אדמה, הן בסקטור הציבורי ע"י השקעה תקציבית לטווח ארוך והן בסקטור הפרטי ע"י שינויים מהותיים שיוציאו את תמ"א 38 מהבוץ".

סרוגו עורך השוואה בין ישראל והאיטי, אותה פקדה לאחרונה רעידת אדמה חזקה וזרעה הרס רב; הוא טוען שהמצב לאחר רעידת אדמה חזקה בישראל לא יהיה שונה מהותית מהחורבן בעקבות הרעידה בהאיטי: "עשרות אלפי בניינים יהרסו עד ליסוד, כולל מבני ציבור ומוסדות חינוך; עשרות אלפי הרוגים, מאות אלפים ללא קורת גג. ההיערכות לקראת רעידת אדמה בסקטור הציבורי אינה קיימת כלל. יש למגן מיידית וללא דיחוי מאות ואולי אלפי מבני ציבור כמו בתי חולים, בתי ספר, גני ילדים ועוד".

בשבוע שעבר אישרה הממשלה הקלות לביצוע תמ"א 38 במטרה לעודד את שוק הנדל"ן לאמץ את התוכנית, דבר שעד כה לא קרה. ועדת השרים לענייני פנים ושירותים בראשות שר הפנים אלי ישי, החליטה השבוע להאריך את תוקפה של התוכנית בחמש שנים נוספות ולהגדיל את זכויות הבנייה המותרות במסגרת תמ"א 38.

ואולם, סרוגו לא מתרגש מההקלות וטוען כי הן "כמתן אקמול למחלת סרטן". לדבריו, "תמ"א 38 אינה מתרוממת בעיקר מהסיבה של חוסר כדאיות כלכלית וההחלטות לא שיפרו זאת".

ח"כ זאב בוים יו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף למצבי חירום, אמר : "מתוך ניסיוני כראש עיר לא ניתן להפיל את כל האחריות על השלטון המקומי. יש גבול למה שהוא יכול לספוג בלי סיוע של הממשלה. צריך לסייע לרשויות בחיזוק בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים. התקציב שניתן בטל בשישים מול גודל הבעיה. ממשלת ישראל על כל משרדיה השונים צריכה להושיט את היד לכיס ולמצא דרך לממן את ההיערכות".

"במדינת ישראל יש להקים מרכז מידע ארצי שיגיע לכל בית ובית וילמד את האזרחים איך לשרוד בכל בית ובית. לעניין חיזוקי המבנים, יש למצא באופן מיידי דרך לאכוף את תקן הבניה. ועדת המשנה ברשותי תלווה את השינויים הנדרשים בתמ"א 38 גם את זה יש לעשות במימונה של הממשלה מייד ובמהירות. אנו לא יכולים לדעת מתי תכה בנו רעידת האדמה על כן עלינו להיות ערוכים באופן מיידי. ועדת המשנה בראשותי תמשיך לעקוב אחר העניין ולטפל בו."