יורי מילנר: "לא נדחוף את פייסבוק להנפקה - יש לנו סבלנות"

מילנר, העומד בראש חברת ההשקעות הרוסית DST, חשף בכנס ה-DLD כי החברה השקיעה בפייסבוק מאות מיליוני דולרים, מלבד 200 מיליון הדולר עליהם דווח ■ "לפייסבוק יש הזדמנויות מדהימות למוניטיזציה"

"מלבד 200 מיליון הדולר שהשקענו בפייסבוק, השקענו עוד כמה מאות מיליוני דולרים" - כך חשף היום (ג') המיליארדר הרוסי יורי מילנר, העומד בראש קבוצת ההשקעות DST, שהשקיעה לאחרונה סכומים אדירים ברשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, כמו גם בחברת האפליקציות החברתיות זינגה.

הדברים הללו נאמרו בכנס ה-DLD במינכן, במסגרת ראיון שערך עימו דיוויד קירקפטריק, מחבר הספר "The Facebook Effect".

* עד לפני ההשקעה בפייסבוק אף אחד לא ממש הכיר אתכם. מאיפה צצתם פתאום?

"אנחנו פעילים מאוד ברוסיה - השקענו במספר חברות אינטרנט, וחלקן הפכו להיות אתרים גדולים, בהן הפורטל הרוסי Mail.Ru. בתור קבוצת השקעות אני מאמין שיש ל-DST יותר גמישות בהשוואה לקרנות אחרות, וזה מאפשר לנו לקבל החלטות מהר יותר".

DST - Digital Sky היא קבוצת השקעות רוסית שהוקמה ב-2005, ובראשה עומדים המיליארדרים יורי מילנר וגרגורי פינגר. הקבוצה הוקמה בהשקעה עצמית ובסיוע של משקיעים חיצוניים, בהם גולדמן זאקס ואוליגרך המתכות הרוסי אלישר אוסמנוב, המחזיק גם בנתח ממועדון הכדורגל הבריטי ארסנל.

הקבוצה עלתה לכותרות לאחר שהשקיעה במאי 200 מיליון דולר ברשת החברתית פייסבוק, במהלך שהעניק לחברה של מארק צוקרברג שווי של 10 מיליארד דולר. חודשיים לאחר מכן רכשה DST מניות נוספות בפייסבוק תמורת 100 מיליון דולר, לפי שווי של 6 מיליארד דולר. כעת מחזיקה DST ב-3.5% מהמניות של הרשת החברתית.

DST מתמקדת בהשקעות בשוקי מזרח אירופה, וברוסיה בפרט, ונחשבת לאחת מקבוצות ההשקעות הגדולות בעולם בתחום האינטרנט. עד היום היא השקיעה יותר ממיליארד דולר ב-30 חברות, שהבולטת שבהן היא Mail.ru, פורטל הרשת הגדול ביותר בשפה הרוסית.

* מהי אסטרטגיית האקזיט שלכם לגבי פייסבוק - האם תדחפו אותה להנפקה?

"אנחנו לא נהיה אלה שנדחוף את פייסבוק להנפקה. אני משקיע שחושב לטווח ארוך, ויש לי סבלנות. מדובר בהחלטה של חברי הדירקטוריון, והם אלה שיחליטו האם הם רוצים לצאת להנפקה".

לגבי העובדה שפייסבוק עדיין לא מייצרת הכנסות, בהתחשב בעובדה שפרסום ברשתות חברתיות עדיין נשאר בגדר הבטחה שאינה מממשת את הפוטנציאל שלה, מילנר אמר כי "פייסבוק התרכזה בשנים האחרונות בגידול מספר המשתמשים שלה ובהתפשטות לשווקים בינלאומיים - ופחות התרכזה ביצירת הכנסות, זה פשוט לא היה בראש מעייניהם. אבל אני לא מודאג או לחוץ".

* אתה לא חושב שמדובר בסיכון? בכל זאת השקעת מאות מיליוני דולרים בפייסבוק, בתקופה שבה היא עדיין לא ייצרה זרם הכנסות של ממש.

"מהסתכלות על רשתות חברתיות קטנות יותר, שלא התמקדו בהתפשטות גלובלית או בניסיון להגדיל את מספר המשתמשים באופן מסיבי, ברור לי כי לפייסבוק יש הזדמנויות מדהימות למוניטיזציה. זאת למרות שהיא לא מנצלת אותן עכשיו".

מילנר הוסיף כי "אני בטוח שפייסבוק תאמץ מודלים שונים ליצירת זרם הכנסות. אנחנו משקיעים לטווח ארוך, ואין לנו בעיה לחכות לא משנה כמה זמן. אני רואה את הפעילות הבינלאומית של פייסבוק, ויש לה מוצר שמוצע בכל מדינה באותו אופן, אך עדיין מצליח לגבור על שינויים תרבותיים. אין הרבה מוצרים כאלו, למעט גוגל".

* מדוע נכנסתם להשקעה בזינגה?

"אנחנו הובלנו את סבב הגיוס האחרון של החברה, בהיקף של 180 מיליון דולר. אני לא יכול לחשוף מספרים מדויקים, אבל אנחנו השקענו את החלק העיקרי בסיבוב הזה. ההשקעה הזו התבססה על ההבנה שהמודל העסקי של הכנסות ממכירת מוצרים וירטואליים (המודל העסקי העיקרי של זינגה, נ"פ), יגיע גם לארה"ב ולשווקים המערביים. באסיה, ובסין בפרט, מדובר במודל משגשג".

כנס ה-DLD נערך זה השנה ה-6 במינכן, גרמניה. הכנס הוא יוזמה משותפת של קבוצת המדיה Hurbert Burda Media והיזם והמשקיע ד"ר יוסי ורדי.