מי אתה, מאן ריי?

"שם בדוי מאן ריי - אמנות ההמצאה מחדש", תערוכה המשרטטת את דיוקנו של מאן ריי, מגדולי האמנים במאה העשרים, מוצגת בימים אלו במוזיאון היהודי בניו-יורק

כשאתם בניו-יורק, לא רק המומה והגוגנהיים מחכים לכם. רוח חדשה ומאוד עכשווית מנשבת בין כותלי המוזיאון היהודי בניו-יורק, המתמודד עם משימה דו-קוטבית - להישאר נאמן למורשת ולתרבות היהודית ובה בעת לשמור על מעמדו כמוזיאון איכותי, רלוונטי ומעניין בעיר הגדולה.

במחצית השנה האחרונה שם המוזיאון דגש על עידן "ההמצאה מחדש" (Reinventing). זוהי התייחסות מרתקת למציאות המהירה, שבה סתם חידוש אולי כבר לא מספיק כדי לעצור אותנו במרוץ היומיום, ואילו המצאה מחדש ופרשנות של תרבויות, מסורות וגישות אמנותיות זוכות לתשומת הלב הראויה.

"שם בדוי מאן ריי - אמנות ההמצאה מחדש", היא תערוכה המשרטטת את דיוקנו של אחד האמנים הגדולים של המאה העשרים, שבמבט לאחור ניתן לראות עד כמה מגוונת הייתה עבודתו, ועד כמה מסוכסכת הייתה זהותו. יותר מ-200 עבודות חושפות את "ריבוי הזהויות" האמנותיות של מאן ריי, שהיה איש דאדא, סוריאליסט פריזאי, צלם אופנה ודיוקנאות אמריקני שזכה להצלחה בינלאומית.

האיש, שהלך לעולמו ב-1976, הצליח לדלג גם בין תחומי תרבות ישנים וחדשים, הוא היה גם צייר ופסל, כותב וקולנוען. אך מתחת לפני השטח, מגלה התערוכה החדשה, רחשה בו מלחמת זהויות אחרת לגמרי.

מעטים ידעו שמאן ריי נולד כעמנואל רדניצקי, בן למשפחת מהגרים יהודים שהגיעו מרוסיה לארצות-הברית בתחילת המאה העשרים. הוריו היו חייט ותופרת פשוטים מויליאמסבורג, ניו-יורק. בשנת 1920, בגיל 31, הגיע מאן ריי לפריז, בירת האמנות הניסיונית של העולם החדש, ושם המציא את עצמו מחדש, לא כיהודי, אלא כנפש חופשייה של האמן האמריקני, שזכה במהרה לתשומת לב ולחיבוק מאנשי האוונגרד. בכך התמיד מאוחר יותר, ונהנה להפתיע ולהפריך כל תווית שהוצמדה לו.

את השתלבותו בחוגי החברה הנכונים הוא חיזק וקידם באמצעות צילום דיוקנאות של האליטה התרבותית של אותן שנים. ה"פנתיאון המודרניסטי" של מאן ריי כולל בין השאר צילומים של ז'אן קוקטו, מרסל דושאן שהיה לחברו הטוב, ג'יימס ג'ויס, ארנסט המינגוויי, מרסל פרוסט וגרטרוד סטיין. כך, כשהוא מצלם את חבריו ורוכש לעצמו חברים חדשים, הגדיר מאן ריי את עצמו מחדש, כאמן טוטאלי.

לדברי האוצר, מייסון קליין, בילה מאן ריי חיים שלמים בהדחקת מוצאו, עד להתכחשות גמורה לכך שאי-פעם נקרא בשם אחר מלבד מאן ריי. התערוכה חוקרת את הערפול התרבותי המכוון בעבודותיו. היא משרטטת את הביוגרפיה האלטרנטיבית של מי שחמק מההגדרות המתבקשות של חייו, התאים את עצמו בכישרון רב לסביבתו האינטלקטואלית ויצר לעצמו פרסונה מובהקת באמצעות התפתחותו האמנותית.

עם זאת, היה מאן ריי נסיין גדול, שלא משך ידו מפרויקטים חדשניים, חצה את גבולות התרבות ושילב בין האמנותי למסחרי. עיקר פרסומו הגיע מצילומיו, שהעידו על עין חדה ורגישה וביטאו ניקיון סגנוני, עד שהפכו בעצמם לסמני אופנה עבור צלמים אחרים, בני דורו וממשיכיו. התערוכה מציגה עבודות מתקופות שונות ובמגוון תחומים, וכך חושפת גישות אסתטיות שונות שהעסיקו את מאן ריי ותפסו זו את מקומה של זו במהלך הקריירה הארוכה שלו.

לצד מאן ריי מוצגת במוזיאון עד חודש מרץ תערוכת יודאיקה עכשווית, תחת הכותרת "Reinventing Ritual", ובה פריטים שיצרו אמנים ומעצבים יהודים, ביניהם מעצבים ישראלים בולטים, ואף גויים גמורים. כך למשל, תוכלו לפגוש חנוכייה בלתי-כשרה בעליל שבעיצובו של קרים ראשיד.

"Alias Man Ray" במוזיאון היהודי בניו-יורק, 1109 Fifth Avenue at 92nd Street, Manhattan www.thejewishmuseum.org