משהו חמור קורה בשווקים

מדדי הטווח הקצר והבינוני מכתיבים לצאת מפוזיציות לונג ולהיכנס לפוזיציות שורט

ב-22/1/10 הסתובב השוק הגלובלי מטה, זאת, בהשוואה למדד העיקרי של שוק ארה"ב שעדיין נמצא בכיוון מעלה. יחד עם זאת, מדדי הטווח הקצר והבינוני בארה"ב מכתיבים זהירות ואת הצורך להמשיך לצאת מפוזיציות לונג (קניות) ולהיכנס בהדרגה לפוזיציות שורט (מכירה בחסר). קיימת אפשרות לעליה נוספת של השוק לפני הסיבוב מטה, וזאת תאפשר נקודות כניסה אידיאליות לשורט.

לאלה המתעקשים להחזיק בפוזיציות הקניה שלהם, אופציות פוט הן הגנה סבירה לקראת שיטפון דוחות הרווחים שבדרך. בד בבד, אנו מתקרבים למועד שבו ניתן להסיר את ההגנות על הדולר ולהשקיע בדולר עולה.

מדד השוק הגלובלי

השוק הגלובלי שהיה חזק יותר מהשוק האמריקאי, מאז תחילת השוק השורי במרץ, הסתובב מטה ב-22/1/10. את המכות הגדולות ביותר בשבועיים החולפים חטפו תעודות הסל של ברזיל, דרום אמריקה, השווקים המתעוררים ו-11 המפותחות באירופה.

את סימני העצירה הראשונים סיפק מדד השוק הגלובלי, כאשר עצר ב-64 שלוש פעמים מאז אוגוסט 2009, לפני הסיבוב מטה.

אברהם קוגל מדד השוק הגלובלי



מדדי ניו-יורק המסורתיים

מדדי ניו יורק, דאו ג'ונס , נאסד"ק ו-S&P 500 , שספגו ירידה תלולה ביומיים האחרונים של סוף השבוע שחלף, אינם בהכרח מתארים את כל השוק לאורכו ולרוחבו, מאחר והם נותנים משקל רב יותר למניות הגדולות שבמדדים אלה, מניות עם שווי שוק גדול. לכן, על מנת להבין את מה שקורה בשוק, יש לסקור את תתי הזרמים שמתחת לקרקע, שאינם נראים לעין בנקל.

הדאו נתן איתות מכירה ב-10,200 ובטווח הקצר מראה חולשה, אך גם הדאו וגם מדדי ניו-יורק האחרים לא שינו את מגמת העליה שלהם מאז מרץ 2009 מדד הנאסד"ק ממשיך לעלות עם שפלים ושיאים עולים, הגיע לשיא ב-2,320, ובימי הירידות התלולות תיקן מטה לרמת 2220 שהוא המיקום הטבעי שלו, על בסיס רצועת ניוד מחירים של עשרת השבועות האחרונים. בדומה, מדד S&P500 גם הוא נמצא במיקום הטבעי שלו, בסביבות 1100 1110.

למרות שעל פני השטח תארנו את מדדי ניו יורק כאיתנים, ונראה שהם רק עשו תיקון מטה למקומם הטבעי, מתחת לפני השטח החלה הידרדרות שתתואר מטה.

אחוז המניות שחצו את ממוצע 30-שבועות

כאשר מחיר נוכחי של מנייה חוצה מעלה, מעל ממוצע המחירים של אותה מנייה ב-30 השבועות האחרונים, הדבר נובע מעליית המחיר של אותה מנייה כתוצאה משליטת הקונים בטווח הבינוני-ארוך. לכן, בהתבוננות מקרו, כאשר אחוז המניות בשוק המאופיינות בתופעה זו הולך וגדל, פירושו שכל השוק חזק ונשלט ע"י הקונים בטווח הבינוני-ארוך.

עד ספטמבר 2009 טיפס מדד זה לשיא ב-86%, אך באוקטובר התהפך הכיוון מטה (עמודה של אפסים), ולאחר מנוחה קלה, שוב התהפך מטה, וב-22/1/10 יצר שפל חדש ב- 68%. היפוך במדד מזהה את שליטת המוכרים לטווח הבינוני-ארוך.

אחוז המניות שחצו ממוצע 10-שבועות

כאשר המחיר הנוכחי של מנייה חוצה מעלה, מעל ממוצע המחירים של אותה מנייה ב-10 השבועות האחרונים, זה נובע מעליית המחיר של אותה מנייה כתוצאה משליטת הקונים בטווח הקצר. לכן, בראיית מקרו, כאשר אחוז המניות בשוק המאופיינות בתופעה זו הולך וגדל, פירושו שכל השוק חזק ונשלט ע"י הקונים בטווח הקצר.

אברהם קוגל מדד 10 השבועות


כיום המגמה התהפכה, האחוז הולך וקטן ומצביע על שליטת המוכרים גם בטווח הקצר. תופעה זו אופיינית לכל השוק, אך במיוחד פגעה במניות בורסת NYSE הגדולות, שבה ספג המדד ירידה יומית של 21% ב-22/1/10, והגיע קרוב לתחתית דצמבר 2009.

מדדי הסיכון של S&P500 ו-NDX

מדד הסיכון של מניות S&P500 הפך כיוון מטה ב-22/1/10 ומשקף התגברות מוכרים על קונים. בדומה, מדד הביקוש של NDX, המניות הגדולות של ההיי-טק, גם הוא הסתובב מטה ב-22/1/10.


הסקטורים בארה"ב

14 מתוך 40 הסקטורים בשוק האמריקאי נמצאים במגמת ירידה, כאשר 7 מתוך ה-14 הסתובבו מטה ביומים האחרונים 21/1-22/1/10, מתכות יקרות, טקסטיל, הובלה, וול סטריט, כימיקלים ופלדה. בנוסף, סקטורים המכוניות וחלקי חילוף, ושירותי הנפט קרובים לסיבוב מטה.

הדולר האמריקאי

בטווח הארוך נמצא הדולר במגמה שלילית (נע ברצועה יורדת), מאז מרץ 2009, עם שיאים יורדים ושפלים יורדים. המדד מתאר את כוח הקניה של סל המטבעות העולמי ע"י הדולר. במרץ היה בכוחו לקנות 89.5% של סל המטבעות, ובתחתית, בנובמבר 2009, 74.5% . מגמת הירידה תישבר בעליית המדד מעל הרצועה ל-82.

בטווח הקצר, פרץ הדולר את קו ההתנגדות שנמשך מ-3/09 עד 12/09, ונתן שני איתות קנייה ראשונים מהתחתית, הראשון ב-76.00 והשני ב- 78.25, עם שפלים עולים ב-74.5 ו- 76.75.

למרות התמונה החיובית של הדולר בטווח הקצר, רצוי להסיר הגנות ולהשקיע בדולר בהדרגתיות, עד שיקרה אחד מארבעת התרחישים: א) המומנטום יסתובב מעלה, ב) המדד יפרוץ את מגמת הירידה, בעלייה ל-82, ג) המדד יתקן מטה לסביבת 77.5 ויצור יחס תמורה-סיכון אטרקטיבי , או ד) המדד העיקרי של השוק האמריקאי יסתובב מטה וימשיך את המתאם ההפוך בין הדולר לשוק.

בשוק עצמו, רצוי להמשיך לממש רווחים מפוזיציות לונג, ולאתר מועמדים למכירות בחסר, או קניית מדדים הפוכים, העולים במחירם כאשר השוק יורד.

אברהם קוגל מדד הדולר





  1. אברהם קוגל, הוא בעל תואר שני בהנדסה ו-MBA מאוניברסיטת ניו-יורק. הוא מומחה בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים. הוא סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה.
  2. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב ו/או החברות בבעלותו ו/או כל הקשור אליו, מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל".