הדובים נהמו לרגע

אבטלה בשיעור 10% ושפל בשוק הנדל"ן הם יותר עדות להזדמנות מאשר רמז לסכנה

עוד מוקדם לקבוע אם "אפקט אובמה" - כפי שכונתה תגובה השווקים לנאום נשיא ארה"ב בסוף השבוע - הוא הזדמנות או נורת אזהרה, מתגובת המשקיעים החריפה ליוזמתו, אפשר לכל הפחות ללמוד דבר או שניים.

בסוף השבוע נדמה היה שהנה שוב מתעוררים הדובים משנתם ושוקי המניות הולכים להיכנס לסחרור שלא ידעו כמותו מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול. על מה קמה המהומה? אובמה הצהיר שכלקח מתבקש מהמשבר שחלף, יפעל להגביר את הרגולציה כדי שתוגבל רמת הסיכון שלוקחים על עצמם הבנקים המסחריים בארה"ב. בצירוף להצהרות הממשל הסיני על כוונה למתן את קצב הצמיחה המואץ במדינה, עלה מפלס החרדה, והמשקיעים העדיפו להגן על השקעותיהם כמעט בכל מחיר - כלומר למכור.

עוד מוקדם לנתח את משמעות הצעת ברק אובמה והשלכותיה על קצב ההתאוששות מהמשבר, אך הנה מה שאפשר ללמוד מתגובת המשקיעים החריגה.

חשיבה לטווח קצר

הידוק רגולאטורי על המערכת הפיננסית ימנע הישנות משברים שמקורם ברמת סיכון גבוהה מדיי שלקחו בנקים, כדוגמת המשבר הנוכחי כמו גם המשבר שנמנע לאחר קריסתה המבוקרת של קרן הגידור LTCM בשנת 1998.

בעלי המניות יפגעו אולי בטווח הקצר מירידה ברווחיות הבנקים ומפגיעה במתן האשראי לחברות, אולם בטווח הארוך ייהנו המשקיעים ממערכת בנקאית יציבה הרבה יותר, ובהעדר מקורות אשראי מוגזמים תצטמצם בעתיד תופעת ניפוח בועות.

לפיכך, צניחת המדדים בסוף השבוע מעידה על חשיבה לא רציונאלית של המשקיעים לטווח קצר גם כשמדובר במכשירי השקעה ארוכי טווח.

איתור הזדמנויות

הנהירה לרכישת ההגנות הקפיצה בסוף השבוע את סטיית התקן הגלומה במחיר האופציות על S&P 500 ומדד הפחד (VIX ) הציג את העלייה הדו-יומית החדה ביותר מאז נודע על קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

המדד המלמד על רמת החששות של המשקיעים, נסחר בתקופה של שוק שורי ברמה של 10-20% ובימות משבר מעל 20% בממוצע. עליית המדד אל מעל רמה של 30% מעידה על טיפוס דרמטי במפלס החרדה, והשהייה ברמה זו היא בדרך כלל קצרה.

ירידות שערים המלוות בעלייה חדה מדיי ברמת הפחד מרמזות על מכירת חיסול ללא הבחנה ומצב שכזה טומן בחובו הזדמנות לרכישה של מניות. ה-VIX זינק מרמה נורמאלית של 17% ל-27% במהלך סוף השבוע שחלף, ונתן למתבונן מהצד רמז על הסיבה האפשרית לנפילה פאניקה.

המצב עוד שברירי

חרף ההתאוששות היחסית הכלכלה בשווקים המפותחים עודנה במצב רעוע. באופן פרדוקסאלי, מתברר שמניות נכון לרכוש דווקא כשהאינדיקאטורים הכלכליים מצויים ברמות נמוכות מרמת שיווי המשקל, כך שהסבירות לשיפור בשנים הקרובות עד לנקודת האיזון היא גבוהה יותר. אבטלה בשיעור 10% בארה"ב ורמת שפל בשוק הנדל"ן מעידות על ההזדמנות לטווח הארוך יותר מאשר הן מרמזות על הסכנה.

ציפיות הצמיחה שמפרסמים הבנקים המרכזיים יחד עם רמת הריבית הנמוכה לא מצליחות עדיין לעדכן מעלה את ציפיות האינפלציה. למרות שנדמה כאילו אופטימיות משולחת רסן היא זו שאחזה במשקיעים לאחרונה, לא כך הדבר, ותמחור הנכסים עדיין מהול בפסימיות לא מעטה. אם אכן היו המשקיעים רואי ורודות, ציפיות האינפלציה היו צריכות להרקיע שחקים בסביבה של משק צומח וריבית אפסית. בציפיות האינפלציה המרוסנות למעשה גלום חשש כבד שמא הצמיחה אינה ברת קיימא.

יותר משנה חלפה מאז הקריסה הגדולה והציבור לא הצליח להתאושש מהזוועה שחווה. דרוך כמו קפיץ מגיב המשקיע הממוצע לכל שבב מידע והאצבע הקלה על ההדק סוחטת פקודות מכירה בכל פעם שגורם אי ודאות חדש מתווסף למשוואה.

שוק שורי לעולם יאופיין במהלכי תיקון, וצניחה של 5% עד 15% בכל נקודת זמן היא אפשרית ולגיטימית ויש לצפות להתרחשותה. משבר חוב במדינה זרה, שינויי רגולציה, הפתעה במימדי האינפלציה והידוק מוניטארי יתרחשו בבוא העת ואלה יאיצו בידיים החלשות לברוח משוק המניות.

רק החלטה מקדימה על השקעה לזמן של שנים אחדות והתעלמות ממהלכי הנסיגה קצרי המועד יגדילו את הסיכוי ליהנות בסופו של דבר מפירות ההשקעה.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. eldar@astrateginvest.co.il
  3. האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד