מכרז קסום בהרצליה: מציע יחיד זכה בח"י שקלים מעל המינימום

לאחר שבמגרש סמוך נמכרה קרקע ב-2.3 מיליון שקל לקוטג', זכה היזם נאור יניב בקרקע בפחות ממיליון שקל לקוטג' ■ עיריית הרצליה: "אין לעירייה מידע מדוע השתתף רק מציע יחיד"

איך הצליח היזם נאור יניב, הפועל בהרצליה, לזכות במכרז קרקע אטרקטיבי מאוד בעיר למרות שהציע את מחיר המינימום?

ביולי 2009 הוציאה עיריית הרצליה מכרז למכירת קרקע בשטח של 7.6 דונם, הממוקמת בשכונה הרצליה ב', ליד מסילת הברזל ת"א-חיפה. הקרקע נמצאת בסמוך לאחוזת יולי עופר. עופר גם נלחם נגד המכרז, לאחר שחלק מאדמתו הופקעה לטובת תשתית המכרז העירוני.

מסילת הברזל אמורה בעוד שנתיים להיות מועתקת ומורחקת מהקרקע שבמכרז. שלבי השיווק והבנייה עשויים להסתיים כאשר המפגע התחבורתי ירד מהפרק. הזכויות שנמכרו הן להקמת 19 קוטג'ים על כ-400 מ"ר כל קוטג'.

בשלב הראשון הוערכה הקרקע על-ידי השמאית לבנה אשד בשווי של 16.3 מיליון שקל. הערכת השווי הייתה אמורה להיות במעטפה סגורה בתיבת המכרזים, אטומה מבחינת המציעים במכרז. אולם, כאשר יצא המכרז, פרסמה עיריית הרצליה מחיר מינימום למכרז בגובה 18.5 מיליון שקל. מחיר המינימום משקף שווי של כ-1 מיליון שקל למגרש לקוטג'.

באותה תקופה, במגרש סמוך, מכר המרכז הבינתחומי בהרצליה 2.5 דונם לבניית 4 וילות ב-9.5 מיליון שקל, כ-2.3 מיליון שקל לקרקע לבית, כך שהמחיר במכרז העירייה נראה אטרקטיבי.

האם חרגה עיריית הרצליה מכללי המכרז כאשר לא הניחה בתיבת המכרזים הערכת שווי חסויה, אלא פרסמה מחיר מינימום גבוה יותר, בנימוק של הצורך למקסם את רווחיה?

מכרז העירייה נפתח בסוף יולי 2009. בתיבת המכרזים נמצאה רק הצעה אחת, כאמור של היזם נאור יניב. היותו של יניב המציע היחידי מעניינת בפני עצמה, לנוכח נדירות המכרזים לצמודי קרקע באזור והמחיר הנוח.

מה שמעניין לא פחות הוא הצעת המחיר של יניב, ואולי גם הביטחון שהיא שידרה לגבי מתמודדים אחרים. מחיר המינימום למכרז היה 18,500,000 שקל, ונאור הציע עבור המגרש 18,500,018. כלומר, יניב הציע את מחיר המינימום ועוד ח"י שקלים. הח"י שקלים הביאו לו את המזל, והוא זכה במכרז.

מועצת העיר הרצליה אישרה את העיסקה. נותר הצורך בחתימת שר הפנים.

במכרז חדש של מינהל מקרקעי ישראל במתחם זרובבל בהרצליה הירוקה, שפורסם בימים אלה, עומד המחיר הממוצע לקרקע ליח"ד בבית משותף על 872 אלף שקל. מכאן, ש-400 מ"ר לבית פרטי שווים הרבה למעלה מזה.

עיריית הרצליה מסרה בתגובה: "המכרז היה למכירת מקרקעין בשטח 7,626 מ"ר במתחם המסילה. מחיר המינימום פורסם לידיעת המשתתפים, וגם הופקד בתיבת המכרזים. אין לעירייה מידע מדוע השתתף מציע יחיד, אבל אין כל דבר מפתיע בכך שהוא הציע מחיר קרוב למינימום".

היזם יניב מאור סירב להגיב.

לאור פנייה של דרור עזרא, נציג הירוקים במועצת העיר, החליט היועץ המשפטי לממשלה להעביר את העניין לבדיקת המשנה ליועמ"ש, שרית דנה.