מתגרשי היי-טק: ייתכן שתתחלקו במוניטין ובנכסי הקריירה שלכם

יותר ויותר פסיקות משפטיות קובעות חלוקת רכוש המתחשבת בפערים בכושר ההשתכרות בין בני-הזוג

ענף ההיי-טק עבר בשנה האחרונה ירידות וגם קצת עליות, אך העובדים בתעשייה נהנים בדרך-כלל ממשכורות נדיבות יחסית ורמת חיים גבוהה. תנאים אלה עלולים להיות בעוכריהם במקרה של גירושים, שכן מלבד חלוקת הרכוש בין בני-הזוג נדרשים עובדי ההיי-טק להתמודד עם הדרישה של בן/בת-הזוג לקבל חלק מנכסי הקריירה שצברו במהלך עבודתם, ואפילו את המוניטין שלהם.

"בהתאם להלכה המשפטית, לבן או בת-הזוג של אנשי היי-טק מגיעות מחצית מהזכויות שצברו בתקופת הנישואים, ובכלל זה גם מהאופציות ו/או המניות המוענקות לאנשי היי-טק במסגרת הסכם העבודה", אומרת עו"ד אירית רייכמן, מומחית בדיני משפחה.

"באשר לנכסי הקריירה, מקובל כיום לבצע את חלוקתם במטרה לצמצם את חוסר השוויון שנוצר בין הצדדים, ולתת לבן-הזוג שדאג לתפעול משק-הבית אפשרות להגיע לכושר השתכרות זהה לזה של בן-הזוג המפרנס", אומרת רייכמן. "קיימים מקרים רבים בהם האישה עובדת בחצי משרה ומגדלת את הילדים, בעוד הבעל מפתח לעצמו קריירה".

לדברי רייכמן, בתי המשפט מודעים כיום לבעיה שכרוכה בחלוקה בה האישה מקדישה חלק ניכר מזמנה לגידול הילדים, ונותרת למעשה מאחור מבחינת קידום הקריירה שלה. "לפיכך, אנו עדים ליותר ויותר פסיקות הקובעות כי יינתן תשלום כספי לאישה כשנוצר פער משמעותי בין כושר השתכרותה לכושר ההשתכרות של הבעל - שמורכב בדרך-כלל, פרט לכישוריו של האדם, גם מיסודות נוספים, ובעיקר השכלה, ניסיון ומוניטין שנרכשו לאורך תקופת הקשר הזוגי, וכן מרכיב הוויתור שעשה כל אחד מבני-הזוג עבור העזר שכנגד".

לדברי רייכמן, נכסי קריירה יחולקו בין בני-זוג במצב בו נוצר פער ממשי וברור ביניהם מבחינת כושר ההשתכרות, שנובע מכך שאחד מבני-הזוג ויתר ויתור משמעותי מבחינת ההתפתחות המקצועית והתמקד במרחב הביתי, ובכך אפשר לבן-הזוג האחר להגדיל ולטפח את כושר השתכרותו.