בלי חרדים ובלי ערבים בבקשה

מנכ"ל מש' האוצר מעדיף להוציא אותם מהסטטיסטיקה, שלא יהרסו לו את הנתונים

שוו בנפשכם מה היה קורה אילו מנכ"ל משרד האוצר בארה"ב היה אומר שארצו יכולה להיות בין העשירות בעולם אם היו מנכים מהסטטיסטיקה את השחורים וההיספאנים.

בשבוע שעבר, בכנס הרצליה, אמר מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני: "אם היינו מנכים את האוכלוסייה הערבית והחרדית מחישוב התוצר לנפש, הוא היה מהגבוהים שבמדינות המפותחות". בניגוד לכאוס שעלול היה להתרחש בארה"ב בשל אמירה אומללה שכזאת, בישראל זה עבר חלק.

אפשר כמובן להתייחס לדברים של שני בסלחנות - הוא לא התכוון לפגוע, אלא ציין עובדה סטטיסטית שלא ניתן לערער עליה. הוא אפילו הדגיש כי רוב האוכלוסייה המדוברת "רוצה לעבוד ולתרום", ולכן יש לעודד אותה להשתלב בשוק העבודה.

גיוסים מהפריפריה

הבעיה מתחילה כשנציגי הממסד הישראלי מדברים על צמצום פערים ועל הצורך לשפר את השתלבותם בחברה של מגזרים שונים, אך באותה נשימה יוצרים את הקיטוב והפלגנות בזכות רטוריקה פטרונית ומתנשאת.

אפילו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמוסד לביטוח לאומי חוטאים בפטרונות הזו, כשהם מפרסמים נתונים שמפרידים בין יהודים לערבים. כך למשל, כמו בריטואל קבוע, דו"ח העוני השנתי תמיד יזכה לתגובות בנוסח: "שיעור העוני גבוה רק בגלל הערבים והחרדים, ולכן הנתונים האלה לא אומרים כלום". ההפרדה הזו מעבירה בעצם מסר ברור: יש את מדינת ישראל, זו היהודית-חילונית עד מסורתית, ויש מדינה אחרת, זו שצריך לסייע לה מדי פעם כדי שלא תפיל אותנו יחד איתם.

אז למה להסתפק בחרדים ובערבים? בואו ננכה מהסטטיסטיקה את יישובי הפריפריה, ומיד תראו איזה עשירים אנחנו. בכלל, בואו ננכה את כל מי שאינו אשכנזי מרמת השרון בואכה הרצליה, ונגלה עד כמה אנחנו עם סגולה. אין עניים, 95% השתתפות בשוק העבודה, שכר ממוצע בשמיים ויופי של תשלומים למס הכנסה. כשנרצה לגייס ילדים לגולני, נחזיר את הפריפריה לסטטיסטיקה.

בלי מוחמד ומוניר

הנה כמה עובדות, באדיבות ארגון קו משווה, שכדאי לדעת:

  1. שיעור ההצטיינות של סטודנטים ערבים במוסדות להשכלה גבוהה זהה לשיעור ההצטיינות בקרב הסטודנטים היהודים
  2. יותר מ-15 אלף אקדמאים ערבים אינם מועסקים במשרה ההולמת את השכלתם
  3. סיכוייו של אקדמאי ערבי למצוא תעסוקה ההולמת את כישוריו נמוכים פי חמישה מאלו של אקדמאי יהודי
  4. פער המשכורות במשרות דומות בין אקדמאים ערבים ליהודים הוא כ-30% לרעת הערבים
  5. פחות מ-3% מקרב המועסקים בתחום ההייטק הם ערבים
  6. רק 1% מהאזרחים האקדמאים הערבים מועסקים במגזר הבנקאות, הביטוח והפיננסים, לעומת 3.7% מן האקדמאים היהודים

תחום הבריאות והרפואה הוא התחום בעל רמת השוויון הגבוהה ביותר בין אזרחים ערבים ליהודים - 10% מן הרופאים הם ערבים, כולל 16 מנהלי מחלקות ומנהל בי"ח אחד. 20% מן האחיות וכ-20% מהרוקחים הם ערבים. הצלחתם בתחום מוכיחה שהם יכולים בהחלט להצליח בתחומים אחרים, אם רק תינתן להם הזדמנות שווה.

בחברות ההשמה מכירים את הסוד הכי גלוי בשוק העבודה: במקרים רבים מהנדס תוכנה ערבי נפסל בקבלה לעבודה עוד בשלב סינון קורות החיים. זה יכול להיות בוגר מוכשר מהטכניון או מאוניברסיטה אחרת, אבל השם מוחמד או מוניר לא מצלצל טוב לרוני מחברת התוכנה בת"א. הוא אפילו לא יוזמן לראיון עבודה.

לפני שממהרים להכריז כי ערבים וחרדים פוגעים לנו בסטטיסטיקה, לפני שמדברים גבוהה גבוהה על עידוד השתלבותם בשוק העבודה, כדאי שנבדוק מה אנחנו עושים לא בסדר, שמביא אותם להישאר בחוץ.