יומולדת ליד הפסנתר

עולם המוזיקה חוגג 200 שנה להולדת שופן, והשוק מופצץ בהקלטות חדשות של יצירותיו

המהדורה המלאה

17 דיסקים של "דויטשה גרמופון"

עולם המוזיקה חוגג השנה יום הולדת 200 לפרדריק שופן, המלחין הפולני האהוב. שופן חי בסך הכל 39 שנים, אבל השאיר אחריו מכלול יצירות מרשים. בכל היצירות הללו מככב הפסנתר, אם ככלי סולני ואם בשילוב עם תזמורת, הרכבים קאמריים או קול.

האוסף האולטימטיבי לכבוד שנת שופן יצא כעת בחברת "דויטשה גרמופון". הוא כולל 17 דיסקים, ובהם מכלול יצירותיו של שופן בהקלטות מעולות. באלבום מיוצגים כמה מפרשני שופן הגדולים ביותר, שהקליטו בחברות "דויטשה גרמופון" ו"דקה" לאורך השנים. בין היתר אפשר למצוא פה את כריסטיאן צימרמן, קלאודיו אראו, מאוריציו פוליני, ולדימיר אשכנזי, מאריה ז'ואאו פירש, מרתה ארחריץ' ואחרים. באוסף יש גם נציגות לדור הפסנתרנים הצעיר, כמו רפאל בלצ'אץ (Blechacz) ויונדי לי. הביצועים טובים מאד עד מעולים, וכך גם איכות ההקלטה.

האוסף מוצע במחיר מוזל, ומהווה בחירה אופטימלית למי שמעוניין במכלול יצירותיו של שופן באיכות ביצוע מצוינת. כדאי מאד.

ארחריץ' מנגנת שופן

דיסק "דויטשה גרמופון"

מרתה ארחריץ' (Argerich), כיום בת 69, שייכת לליגת העל של הפסנתרנים. הדיסק הזה הוא בגדר סנסציה, כיוון שהוא כולל יותר משעה של הקלטות שלה שהתגלו רק לאחרונה. התוכנית היא על טהרת שופן - בלדה מס' 1, מזורקות, נוקטורנים, אטיוד, ולקינוח הסונטה לפסנתר מס' 3.

ההקלטות שקובצו לדיסק נעשו במקור עבור תחנות רדיו בגרמניה בין השנים 1959 ו-1967, העשור הראשון של ארחריץ' בעולם המוזיקה הבינלאומי. בין היתר יש פה יצירות שהיא לא הקליטה מעולם על דיסק מסחרי, כמו בלדה מס' 1 וארבע מהמזורקות.

מבחינה פרשנית, הביצועים ברובם אדירים. הם מלאים אנרגיה ותשוקה מוזיקלית, ומשקפים היטב את הגאונות הפסנתרנית של ארחריץ' בתחילת דרכה. הבעיה היא שאיכות ההקלטה לא מבריקה: מדובר בהקלטות מונו ישנות משנות ה-60, ולמרות שהסאונד נקי וצלול הן עדיין לא עומדות בסטנדרט ההקלטה המודרני. בקיצור, זהו דיסק שפונה בעיקר לאספנים.

Journal in Time

אלכסנדר ת'רו, דיסק "וירג'ין קלאסיקס"

אלכסנדר ת'רו (Tharaud) הצרפתי נחשב בשנים האחרונות למטאור בעולם הפסנתר. ת'רו, בן 42, הקליט בשנים האחרונות אלבומים עם יצירות של באך, שופן, קופרן, ראוול ואחרים, שבדרך כלל זכו לביקורות טובות. כעת, לכבוד שנת שופן, יצא דיסק חדש נוסף שלו עם יצירות על טהרת המלחין.

הדיסק מעוצב כמו יומן אישי, המתאר את הקשר האישי של ת'רו עם היצירות. יש בו מגוון יצירות - מזורקות, בלדות, הפנטזיה המדהימה בפה מינור ועוד. על היכולת הפסנתרנית של ת'רו אין ויכוח, אבל לגבי התוצאה ההערכה שלי מסויגת: הסאונד נוכח ואגרסיבי מדי, וגם הפרשנות לא מספיק רגשית.

מכלול הוואלסים

אליס שרה אוט, דיסק "דויטשה גרמופון"

עוד מטאורית צעירה, והפעם עם אלבום יפה מאד. אליס שרה אוט (Ott), גרמניה ממוצא יפני, היא בסך הכל בת 22. הדיסק הראשון שלה ב"דויטשה גרמופון" היה עם האטיודים של ליסט, וכעת מצטרף אליו דיסק שני - הפעם עם מכלול הוואלסים של שופן.

הדיסק מציג את 19 הוואלסים של שופן, כולל ה"גרנד ואלס בריליאנט" המרשים. אוט מציגה שליטה וירטואוזית בפסנתר, עם פרשנות רעננה וסוחפת וללא התחכמויות או מנייריזם.