מניית טויוטה ניבאה את הכשל

יכול להיות שהשווקים יקבלו חנינה קצרה - הפסקת ירידות, רגע לפני הנפילה הבאה

החדשה המשמעותית ביותר בשווקים הגלובליים היא היפוך בכיוון הדולר. לפי שיטת DWA Point &Figure ההיפוך חל ב-29/1/10 כשהחוזק היחסי של הדולר כנגד מטבעות העולם הסתובב מעלה. איתות זה דומה במשמעותו לאיתות שקיבלנו ב- 18/3/09 כאשר הדולר הסתובב בפעם האחרונה מטה. למרות שהשקל שלנו מהסס ועדיין מסרב להרים ידיים לדולר, בסופו של דבר הוא יישר קו עם כל מטבעות העולם.

מאז 24/1/09 ממשיכים השווקים בעולם לרדת, וסקטורים נוספים בארה"ב מסתובבים מטה.
35 סקטורים מתוך 40 נשלטים ע"י היצע (מוכרים), כאשר 17 מהם הסתובבו מטה בשלושת ימי המסחר האחרונים. שלושה שווקים, דרום קוריאה, מלזיה ומצרים עדיין מחזיקים בכוון מעלה, ומכולם כווית הסתובבה מעלה ב-8/2/10, כנראה נחה מירידות התקופה האחרונה.

בטווח הקצר, השוק בארה"ב במכירת יתר, אחוז המניות שחצו מעלה את ממוצע 50 היום שלהן, ירד לרמה היסטורית נמוכה, 26%. רק פעמיים ירד מדד זה מתחת לרמה זו, ל-6% ב-2008 ו-12% ב-2009. גם חלק ממדדי וול-סטריט הגיעו למכירת יתר, מדדיDX, NASD, SPX, XLG, EEM, והסחורות CR/Y .

לכן, מאד ייתכן שנקבל תקופת חנינה בה השוק ינוח מהמשך הירידות, לפני שימשיך הלאה. דוגמא למדדים הפוכים התואמים שווקים יורדים, SMN, EEV, SKF.

הסיפור האמיתי של טויוטה

המהלומות שאנו סופגים מהשווקים הפיננסיים כל כמה שנים, כדוגמת בועת ההי-טק בשנת 2000, חברת אנרון, Kmart, משבר המשכנתאות ב-2008-09 ונפילת בתי ההשקעות, בר סטרנס, ליהמן ברדרס, וחברות ג'נרל מוטורס ו- AIG, הפכו למיתוס של מכות משמיים שאין להינצל מהן בעוד מועד ואין אף אחד אשם בהן.

בדומה, הפתעת דוושות הגז במיליוני מכוניות טויוטה, הנדבקות לתחתית ומריצות את המכוניות בזינוק המוביל את נוסעיו לבלתי נודע.

הסוציולוגים והכלכלנים ימשיכו בהתדיינות האם המפולות הנ"ל בשוקי ההון קשורות להידרדרות הערכים בחברה שלנו, חמדנות הגובלת בחוסר אחריות או כל סיבה אחרת, ואיך ייתכן שנרדמו בשמירה בטויוטה המובילה את תעשיית המכוניות. לא רק זאת, האם לא הספיקה לטויוטה טעות דומה שכבר קרתה בעבר לחברת אאודי ב-1985 שכתוצאה ממנה הפסידה עד 1991 83% מהשוק האמריקאי.

החשוב מכל, האם לא הייתה לטויוטה אחריות ליידע את לקוחותיה מיידית, האם באמת לא ידעו על כך עד לרגע האחרון? הייתכן שהתופעה התגלתה לטויוטה ולכל המקורבים רק לפני כחודש, שהרי היא עלתה בחיי אדם רבים. לבסוף, איפה קהילת אלפי האנליסטים המשתמשים בכלי הניתוח הכלכלי פיננסי שלא התריעו או הזהירו אותנו בעוד מועד על שרשרת כל הטראומות המתוארות מעלה.

יש בעיני ערך עליון לשיטה הכלכלית-פיננסית שעל ברכיה התפתחו הבורסות בעולם, אך בינה לבין עיתוי תנודת המחירים של ניירות ערך, יש קשר רופף בלשון המעטה (למען הגילוי הנאות, עד שנת 1984 ולאורך כל הקריירה שלי בוול סטריט, כל המחקרים שלי היו על טהרת הניתוח הכלכלי-פיננסי בלבד).

סיפור טויוטה כבר אינו בבחינת חדשות. טויוטה נאלצה ללחוץ על הברקסים ולעצור את יצור המודלים של 2010 ולהרוג את המכירות העתידיות. המדיה, טלוויזיה, והעיתונות גרמו לנו להבין שהבעיה צצה בינואר השנה, אבל מדדי החוזק היחסי של Point & Figure DWA הראו תמונה שונה. הם מראים שמניית טויוטה הייתה על הברקסים מאז אפריל 2009 , ובו בזמן שמניית פורד היא זו שלחצה על הדוושה עד לרצפה וטסה קדימה.

אברהם קוגל חוזק יחסי טויוטה מול פורד


לפי שיטתנו, אחד המדדים החשובים בבחירת מנייה ללונג (קנייה), הוא היותה חזקה מהסקטור בה היא נמצאת, לטווח ארוך. תכונה זו מופיעה בגרף החוזק היחסי כ-X שחצה מעל ה-X הגבוה שבעמודה השמאלית (ירוק). ההיפך, אנו יוצאים ממנייה או שוקלים שורט, כאשר המנייה נחלשת לטווח הארוך ביחס לסקטור, מופיע בגרף כ-0 שחצה את ה-0 הנמוך שבעמודה השמאלית (אדום).

בגרף החוזק היחסי של טויוטה , קיבלנו איתות קניה לטויוטה ב- 19/10/04, איתות שהגדיר ביקוש חזק והעדפת קנייה למניית טויוטה, בהשוואה למניות אחרות בתעשייה, כולל פורד. בתקופה זו ועד לאיתות המכירה הבא, עלתה טויוטה 6.71% לעומת ירידה של 61.33% במניית פורד.

ההיפך קרה ב- 24/4/09, קיבלנו איתות מכירה שהצדיק החלפת טויוטה במניית פורד שנסחרה אז ב-5 דולר, ומאז ועד היום לוחצת פורד על הדוושה עם עליה של 127.8% והגיעה למחיר הנוכחי 11.38$. זאת בהשוואה לירידה של 11.3% במניית טויוטה. איתות המכירה הנ"ל גילם לחץ של מוכרי מניית טויוטה בהשוואה למסחר ברוב מניות הסקטור, והכתיב שרצוי להיפרד מהמנייה.

האם לחץ מוכרי טויוטה מאז 24/4/09, בהשוואה לרוב מניות הסקטור, נעשה ללא כל מידע ויכול היה לפסוח על בעלי העניין בחברה?

גם במקרה הגרוע, ללא שהיה ברשותנו כלי השוואת חוזק יחסי בין שני ניירות ערך, גם על בסיס גרף המנייה לבדו, היינו יוצאים מטויוטה ב- 22/1/10 ב-88.50$. זאת לאור העלייה התלולה מ-77 עד 91, התחלת ההתקפלות מטה המלווה בשיאים יורדים, 91.5 ו-91 , סיבוב מטה, ואיתות מכירה ב- 88.5.

גם היום ממשיכה המנייה להיראות מסוכנת, היא חצתה את קו התמיכה, ונתנה שלושה איתותי מכירה, ב- 76, 75, ו- 74. נקודת האור הראשונה, שגם היא לא תצדיק בהכרח את קניית המניה תגיע באם המנייה תעלה ל-81 דולר.

אברהם קוגל טויוטה


אם בתעשיית המכוניות עסקינן, ערכנו סקירה של מניות אחרות בתעשיית המכוניות כדי לזהות מקרה אחר של התדרדרות נמשכת של מנייה ביחס לסקטור. על הראדאר עלתה מניית דיימלר, יצרנית מרצדס.

המניה חצתה לאחרונה מטה את קו התמיכה, הנחשב בשיטת Point & Figure DWA לקו בטון חזק, עם איתות מכירה ב-44 דולר. המומנטום החודשי (היחס בין החודש האחרון לחמשת החודשים האחרונים) הפך לשלילי, יש לה רק שתי תכונות מתוך שמונה הרצויות לפוזיציית לונג (קניה) ובתאריך 18/2/10 תפרסם רווחים, מועד הנחשב לאי וודאי בתנודת מחיר המנייה.

אברהם קוגל מניית דיימלר מרצדס



בניתוח הכלכלי-פיננסי מפגרת דיימלר מאחורי עמיתותיה באחוזי הרווח התפעולי, תשואה על הון כולל, תשואה על הון עצמי, צמיחה שנתית בדיבידנדים ובצמיחה השנתית ברווחים ל- שלוש עד 5 שנים הבאות . מזווית אחרת, שני אנליסטים מעריכים היפוך חד ברווחי החברה, מ-1.96 דולר למניה למניה בשנת 2009 לרווח 2.57 דולר לשנת 2010 .

מבחינתנו, כוחות המוכרים מראים לנו פוטנציאל של שבירה מטה. הסטופ לכיוון מעלה הוא ב- 49 דולר. לשיקולכם הבלעדי.

אני מקווה שהדוגמא של חברת טויוטה מוסיפה לתובנה שאסונות או צרות כבר מגולמות במחיר המניה, וברוב המקרים נראות על פני הגרפים של Point & Figure ושל שיטות ניתוח טכני אחרות, הרבה לפני שהן מגיעות למדיה ההמונית, ולפני שהאסון תופס אותנו המשקיעים לא מוכנים.

  1. הכותב, אברהם קוגל, הנו מומחה עולמי בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל היה אנליסט בכיר בוול-סטריט, עם 25 שנות ניסיון במחקר ובניהול תיקים, וכיום הינו סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix , שם הוא מרצה ומדריך בשיטה. לקוגל תואר שני בהנדסה ו- MBA מאוניברסיטת ניו-יורק.
  2. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב ו/או החברות בבעלותו ו/או כל הקשור אליו, מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל".