טירוף קבוצות הרכישה: 3,000 הסתערו על מגדלי ארלוזורוב ב-5 שעות; המארגנים: הכניסה עד גיל 35

דירות 2 חדרים בשטח 62 מ"ר נטו ומרפסת של 10 מ"ר יוצעו במגדלי ארלוזורוב ב-950 אלף שקל; דירות 3 חדרים בשטח 76 מ"ר נטו ומרפסת של 10 מ"ר יוצעו ב-1.3 מיליון שקל ■ "גלובס" חושף מחלוקת בוועדה למיסוי קבוצות רכישה: האם להטיל מס רכישה ומע"מ על חברי הקבוצות?

טירוף קבוצות הרכישה לא שוכך חרף איומים מצד רגולטורים להפחתה ביתרון המיסויי שלהן: 3,000 איש נרשמו בתוך חמש שעות היום (ד') לפרויקט מגדלי ארלוזורוב שמארגנות קבוצת חג'ג' וחברת אור סיטי נדל"ן.

מדובר בהסתערות שמזכירה את שיא טירוף קבוצות הרכישה - האירוע שערכה חברת "העיר החדשה" בחוות רונית, שאליו הגיעו 6,000 איש כדי להירשם לקבוצת רכישה במתחם השוק הסיטונאי, מטרה שלבסוף לא התממשה אך הוכיחה את כוחן של הקבוצות בשיווק.

במקרה של מגדלי ארלוזורוב הסמוכים לאולמי רסיטל, המארגנים מציעים ל-486 המצטרפים לקבוצת הרכישה דירות 2 חדרים בשטח 62 מ"ר נטו ומרפסת של 10 מ"ר במחיר משוער של 950 אלף שקל, ודירות 3 חדרים בשטח 76 מ"ר נטו ומרפסת של 10 מ"ר ב-1.3 מיליון שקל. לטענת המארגנים, רק משפחות זכאים ובני 35 ומטה יוכלו להצטרף.

מחלוקת בוועדה למיסוי קבוצות רכישה

מחלוקת קשה בוועדה הפנימית ברשות המסים הבוחנת את נושא מיסוי קבוצות הרכישה, כך נודע ל"גלובס". חלק מחברי הוועדה סבורים שרכישת דירה מקבוצת רכישה נותרה מוצר שונה מרכישת דירה מקבלן, ורבים סבורים כי מדובר במוצר זהה וכי יש למסותו בהתאם.

על רקע פריחת קבוצות הרכישה וטענות קבלנים לאפליית מיסוי מול הקבוצות, הפטורות בעיקר ממס רכישה על הדירה ומתשלום מע"מ על הקרקע ברכישה מפרטיים, הוקמה ועדה מיוחדת ברשות המסים, שצפויה להגיש עד סוף החודש המלצות למנהל רשות המסים יהודה נסרדישי. הוועדה צירפה לדיונים נציגים מאגף התקציבים באוצר וממשרד המשפטים כדי להיות מתואמת עם משרדי הממשלה טרם פרסום ההמלצות, שחלקן דורשות חקיקה.

בין השאר, סבורים היוהמ"ש של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, והאחראית על מיסוי מקרקעין, ורד אולפינר, כי יש מקום להעלאת המיסוי על קבוצות רכישה, ולחלופין להפחתת מס על קבלנים. הסמנכ"ל לעניינים מקצועיים אהרן אליהו ומנהל תחום קבלנים ברשות המסים סלי אילון סבורים שאין להשוות בין שני המסלולים, שכן הסיכון הגלום בקבוצת הרכישה מצדיק את הטבות המס.

מנהל המחלקה המקצועית במע"מ גל גרינברג סבור שיש למסות את חברי הקבוצה גם במרכיב המע"מ. לדבריו, "היום רואים יותר קבלני בניין ועורכי דין שהופכים ליזמים של קבוצות רכישה, רק כדי ליהנות מהחיסכון במע"מ. לא לכך היתה הכוונה בהקלות שיש לקבוצות. הן מיועדות לאנשים פרטיים ולא לעוסקים מורשים".

מרשות המסים נמסר: "דיוני הוועדה עדיין בעיצומם ויש דעות לכאן ולכאן. באשר למשרד מיסוי מקרקעין ת"א, לא חל שינוי בדרך התנהלות המשרד ביחס לקבוצות רכישה. כמו בעבר, בגין כל עסקת מקרקעין נקבעת שומה בהתאם לאותה עסקה".

הדמייה מגדלי ארלוזורוב
 הדמייה מגדלי ארלוזורוב