הישג לאוצר במאבק על מתקן ההתפלה באשדוד: "חישוב המחיר למקורות - סביר"

המשנה ליועץ המשפטי אבי ליכט לא הכריע בשלב זה בשאלות הנוגעות לכלכליות המחיר בשורק

המדינה תעביר למקורות ייזום את מסמכי הצעתה של חברת SDL שזכתה במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק, כך קבע היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט שמונה כבורר בין הצדדים. המסמכים יועברו למקורות ייזום בתוך כשבוע לאחר מחיקת סודות מסחריים ועסקיים ובכפוף למתן זכות שימוע ל-SDL. מדובר בהישג למקורות שעתרה לבית המשפט בבקשה להורות למדינה לחשוף את המסמכים.

עם זאת, קבע ליכט בהחלטתו, הבחירה בתוצאות מכרז שורק כבסיס יחיד לחישוב מחיר המים לגבי מתקן אשדוד היתה על פניה בגדר "החלטה סבירה". ליכט לא הכריע בשלב זה בשאלות הנוגעות לכלכליות המחיר בשורק.

בנוסף קבע ליכט כי למקורות ייזום אין כל עילה משפטית נגד המכרז בשורק והיא אינה יכולה לגרום לביטול זכייתה של SDL או לעכבה.

יתרון הגודל

הסכסוך בין הצדדים פרץ לאחר שוועדת המכרזים להתפלת מי ים בראשות סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי דרשה ממקורות להתחייב לספק את המים המותפלים במחיר של 2.36 שקל לקוב. המחיר היה מבוסס על ההצעה הזוכה שהתקבלה רק שבוע קודם לכן במכרז להקמת מתקן התפלה בשורק. ההצעה, של קבוצת SDL (בבעלות האצ'יסון ו-IDE של האחים עופר וקבוצת דלק) היתה בגובה ריאלי של 2.01 שקל לקוב. ההבדל במחירים נובע מיתרון הגודל של המתקן בשורק שאפשר לקבוצה הזוכה להנמיך את המחיר המוצע: המתקן בשורק מתוכנן להיות בהספק של 150 מיליון קוב ולכלול תחנת כוח צמודה והמתקן באשדוד מתוכנן להיות בהספק של 100 מיליון קוב.

מקורות ייזום תכננה להקים את מתקן ההתפלה על בסיס מחיר של 2.86 שקל לקוב שהיה מבוסס על מחירי המים שהתקבלו במכרזי עבר, להקמת מתקני ההתפלה באשקלון (כ-2.90 במונחים ריאליים) ובחדרה (כ-2.70 במונחים ריאליים). בחודש נובמבר זכו חברת מנרב ו-SADYT הספרדית במכרז להקמת המתקן, שפרסמה מקורות ייזום, בהצעה של 1.6 מיליארד שקל.

לכבד הסכמים

מקורות ייזום עתרה לבית המשפט בעקבות איום ועדת המכרזים לבטל את זכייתה בפרויקט. יו"ר מקורות אלי רונן אמר ל"גלובס" כי הוא "מצפה מהמדינה לכבד הסכמים". במקביל פתח ועד עובדי מקורות בהליכים לקראת סכסוך עבודה והכריז כי בכוונת העובדים לנתק את שני מתקני ההתפלה המופעלים על ידי IDE, באשקלון ובחדרה, מרשת המים הארצית. העובדים טוענים כי הונו על ידי המדינה כיוון שהקמת המתקן הובטחה להם כפיצוי על הסכמתם לשינוי המבני בחברה שבמסגרתו פוטרו ממקורות עובדים רבים.