מכון התקנים מגיש: טיפים לניהול יעיל של אנרגיה בארגון ובבית

"יש לכמת את צרכני האנרגיה ולזהות את 'זללני האנרגיה' הגדולים, ולאחר מכן להעריך כמה אנרגיה ניתן לחסוך וכיצד החיסכון מתבטא בעלות כספית"

מכון התקנים פרסם את תקן ת"י 50001 שנושאו מערכות ניהול אנרגיה. מהמכוון נמסר כי ניהול אנרגיה נכון - ראוי שייעשה לא רק בארגונים גדולים אלא גם בבתים פרטיים. ד"ר נצן איל, מרכז תחום איכות הסביבה ואחריות חברתית במכון התקנים הישראלי, ממליץ על כמה טיפים שיוכלו לסייע בייעול ניהול האנרגיה.

ראשית, אומר איל, ניהול אנרגיה יעיל צריך להיעשות על בסיס מידע. כלומר, על מנת לנהל את האנרגיה ביעילות, יש לבצע כבר בראשית הדרך סקר אנרגיה, ועל פי תוצאותיו, לקבוע את המטרות והיעדים שהארגון רוצה להציב לעצמו.

שנית, ברמת הארגון או הבית הפרטי "יש לכמת את צרכני האנרגיה ולזהות את 'זללני האנרגיה' הגדולים, ולאחר מכן, להעריך כמה אנרגיה ניתן לחסוך וכיצד החיסכון מתבטא בעלות כספית. מכאן ניתן להעריך את החזרי ההשקעה ולקבוע באיזה נושאים לטפל", ממליץ איל. בנוסף, רצוי למצוא את צרכן האנרגיה המשמעותי ולטפל בהתייעלות צריכת האנרגיה הספציפית שלו.

ניהול אנרגיה, מדגיש איל, זו פעולה שצריך ללמוד. "לתפקיד מנהל אנרגיה בארגון צריך למנות אדם המוכשר לכך, בעל ידע רלוונטי, למשל מהנדס מכונות, מהנדס חשמל וכדומה, שידריך את הארגון ויסייע בהשגת המטרות. עם זאת, המודעות לניהול אנרגיה צריכה להיות של כלל העובדים בארגון, כאשר כל אחד אחראי לפעילויותיו - כיבוי מחשבים, סגירת חלון ועוד".

ניהול האנרגיה אינו תהליך חד פעמי, ממשיך איל ומדיש, אלא צריך לבדוק באופן שוטף את האפשרויות לשיפור ביצועי האנרגיה של הארגון. לכן, יש לדווח להנהלה אילו הישגים הושגו כך שהמערכת תמדוד את עצמה בצורה אפקטיבית.

לבסוף, ממליץ איל לבדוק את איכות האנרגיה הנצרכת (בנוסף לבדיקה הכמותית), משום שישנם מכשירי חשמל הזוללים אנרגיה יותר מהאחרים ולכן יש לבחון את אופן השימוש בהם.