ועדת הכלכלה אישרה פה-אחד את צו היבוא המקביל של כלי רכב

הצו יאפשר יבוא מסחרי של כלי רכב חדשים מדילרים, ללא צורך בקשר ישיר עם היצרן ■ בענף מעריכים כי עיקר היבוא יתמקד בשלב הראשון בכלי רכב יוקרתיים

בתום ישיבה סוערת אישרה ועדת הכלכלה את צו היבוא המקביל של רכב לישראל ללא שינויים והסתייגויות כפי שהוגש על-ידי משרד התחבורה. הועדה אישרה את הצו פה אחד.

התקנות החדשות מאפשרות לייבא לישראל כלי רכב חדשים בייבוא מסחרי, ללא צורך בהסכם זכיינות ישיר עם יצרני הרכב, כפי שהיה עד כה, אלא באמצעות חוזה עם "דילר" בחו"ל, שמספק את כלי הרכב. התקנות קובעות אמות מידה לחוסנם ולגודלם של הדילרים, שמהם ניתן לרכוש כלי רכב, מחייבת את היבואנים המקבילים בקשר עם מוסך שירות ובהפצת חלפים ומחייבות אותן להעניק אחריות של שנתיים לפחות, בתנאים זהים לאלו של רכב מייבוא מקביל.

בנוסף מסדירות התקנות ערבויות ואמות מידה לחוסנו של היבואן המקביל , כולל ערבות בגובה 8 מיליון שקלים ליבואנים, שמייבאים מכוניות פרטיות, והון עצמי בגובה 10 מיליון שקלים. הערבויות יחולטו אם תהיה חריגה מהתקנות. התקנות החדשות גם מחייבות את כל היבואנים להודיע על קריאות לתיקון של היצרנים (RECALL) ולדאוג לביצוע התיקונים גם אם אין להן קשר ישיר עם היצרן.

מנגד, היבואן המקביל לא יחויב לייבא כמות מינימאלית של כלי רכב בשנה ולמעשה הוא יוכל לייבא כלי רכב בכמויות מזעריות, על פי הזמנה, ללא צורך באחזקת מלאי. הקלה נוספת היא פטור מהצורך להחזיק אולם תצוגה מרכזית בבעלות. היבואן המקביל יוכל לייבא עד 3 מותגי רכב שונים אם כי משרד התחבורה שומר את הזכות להרחיב את כמות המותגים על פי שיקול דעתו.

בשלב מאוחר יותר השנה יאפשר הצו החדש גם ייבוא מקביל של כלי רכב שאינם עומדים בתקינה אירופאית וכלי רכב מדגמים, שאינם מיובאים בייבוא סדיר לישראל.

על פי הערכות גורמים עסקיים רבים הן בענף הרכב והן מחוצה לו כבר נערכו לקראת תקנות הייבוא החדשות ולפיכך צפוי משרד התחבורה לקבל כבר בשבועות הקרובים בקשות רבות לקבלת רישיונות ייבוא, אם כי לפחות בשלב הראשון הרישיונות הללו יהיו "רדומים" ולא פעילים. בין הגורמים, שפועלים לקבל רישיון כזה ניתן למצוא יבואני משאיות ואוטובוסים; חברות טרייד-אין וסחר ברכב משומש, שחלקן קשורות בקשר עסקי עם יבואני רכב; קבוצות שעוסקות כיום בייבוא סדיר של כלי רכב, שצפויות לקבל אישור לייבוא מקביל באמצעות חברות בנות או חברות משויכות; חברות דלק ואנרגיה; חברות ליסינג והשכרה; יבואני חלפים גדולים ואנשי עסקים, שינסו להיכנס לתחום ייבוא הרכב באמצעות רכישת בעלות בחברות שפועלות בענף.

ל"גלובס" נודע כי עד כה בוצעו כבר מספר פניות מעשיות לסיטונאיות רכב, שעוסקות בייצוא עודפים ובמכרזים וממוקמות באנטוורפן, בהמבורג ובחוף המזרחי של ארצות הברית. בענף מעריכים כי עיקר הייבוא יתמקד בשלב הראשון בכלי רכב יוקרתיים.