הצעת חוק נגד שכר מופרז: שכר מעל 3 מ' ש' בשנה - לא הוצאה מוכרת

מגישי ההצעה - ח"כ שי חרמש וח"כ יריב לוין ■ "אם חברה בוחרת לתגמל את מנהליה במיליוני שקלים, היא זו שתישא במשמעויות הכלכליות של החלטה זו ותשלם מרווחיה"

ח"כ שי חרמש, ('קדימה),וח"כ יריב לוין, הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית לפיה המדינה לא תכיר כהוצאה לצרכי מס במשכורות של מעל 3 מיליון שקל.

"במצב כפי שהוא כיום חברה לא משלמת מס למדינה על שכר עובדיה. כוונתו המקורית של החוק הייתה לעודד חברות לתת שכר הוגן לעובדיהן, אך לצערנו חברות מנצלות את המצב לשלם משכורות שערורייתיות בסך מיליוני שקלים בשנה, מבלי להידרש לשלם על כך מס" - נכתב בהצעתם.

"לא ייתכן מצב בו בתקופת משבר כלכלי עולמי, המדינה תכיר בשכר מנהלים מופרז, המגיע לעיתים לכמה מיליוני שקלים בחודש. הצעה זו אינה יוצרת מגבלה על גובה השכר הגבוה בחברה, אלא על מקור המימון של השכר".

יש לציין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת אליהו גבאי וקבוצת חברי הכנסת.

נזכיר כי רק באחרונה דווח על עלות שכרו של אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל זה שש שנים וחצי, עמדה אשתקד על 8.9 מיליון שקל, שהם 738 אלף שקל לחודש. שני היו"רים של שופרסל, שלום פישר ורפי ביסקר הרוויחו 332 אלף שקל בחודש ב-2009 (למרות שהם עובדים 25% משרה).

עוד נזכיר כי אלי יונס מחזיק בתואר השכיר העשיר במשק. שווי האופציות של יונס עומד על 86.3 מיליון שקל, לכך יש להוסיף את שווי מניותיו הנוכחי בבנק, שעומד על 53 מיליון שקל, וכן 40 מיליון שקל נוספים שהוא שלשל לכיסו בעקבות מימוש חלק מאחזקותיו בחודשים האחרונים. בשורה התחתונה, ליונס יש כ-180 מיליון שקל באופציות ובמניות.

ח"כ שי חרמש אמר: "השנים האחרונות התאפיינו בחגיגת משכורות חסרת רסן במשק. לא יתכן מצב בו קופת המדינה נמצאת בגירעון ענק, ובה בעת מאפשרת לחברות ענק להשתמט מתשלום מיסים. חשוב לציין כי הצעת החוק אינה יוצרת מגבלה על גובה השכר הגבוה בחברה או מתערבת בהחלטותיה. זה רק הוגן כי כאשר חברה בוחרת לתגמל את מנהליה במיליוני שקלים, היא זו שתישא במשמעויות הכלכליות של החלטה זו".

ח"כ יריב לוין הוסיף: "תשלומי שכר מופרזים למנהלים מנציחים את הפער החברתי ולעיתים אף גורמים לפגיעה ביציבותן של חברות, תוך סיכון מקור פרנסתם של עובדיהם. זהו המקרה המובהק בו ראוי להכביד את נטל המיסוי, בפרט משעה שלא אחת המדינה נאלצת לשאת בחלק מהנזקים הנגרמים בשל קריסת חברה".