התקפה על השוק

מהשוק עולה ניחוח ירידות כבד ושחקני היום מתכוננים לנסיגה. זו לא האפשרות היחידה

הגישה המסורתית של רוב מומחי ההשקעות היא להיכנס למגננה לאחר סיבוב השוק מטה, מהלך שמגיע בדרך כלל עם הפסדים. זאת, במקום להשתמש בכלים עדכניים המזהים את את גלי השוק מוקדם, וזיהוי סקטורים ואוכלוסיות ההולכים בכוון השוק.

מאז 21/1/2010 זיהינו את סיבוב השווקים מטה ואנו עדיין נמצאים בגל ירידה משני, הנמצא בתוך גל ראשי עולה שהחל במרץ 2009.

האסטרטגיות המתאימות לשוק הנוכחי כוללות: קניית מדדים הפוכים, שורטים (מכירה בחסר), הגנות פוט על פוזיציות לונג, מכירת אופציות קול על נכסים שבתיק (Covered Call), יציאה מפוזיציות לונג (קניה), הגדלת כמות המזומנים, קניית איגרות חוב וניצול התנודתיות העולה.

מותו של "קנה והחזק"

התשואות במדדי ניו יורק לתקופה שבין ינואר 2000 ועד ינואר 2010, הוכיחו שעיקרון "קנה והחזק" אינו עובד בטווח הארוך. מי שהשקיע במדדים אלה, הפסיד 9.3% בדאו ג'ונס, 44% בנאסד"ק ו- 24.1% ב-S&P500. בדיוק באותה תקופה, ניתן היה להרוויח 68.17% ב-מניות שווי שוק קטן, ו-63.42% במניות שווי שוק בינוני.

בתקופה שבין 1966 ו-1982 הפסידו המדדים כ-22% נומינלית, ובתקופה שבין 2000 עד 2007 לא נרשם רווח וגם לא הפסד.

בחודש פברואר נחתו על השווקים שינויים רבים כתוצאה מלחץ המוכרים:

  1. הזהב חצה מטה את קו התמיכה שלו.
  2. תעודת הסל VEU (השוק הגלובלי לא כולל ארה"ב), חצתה מטה את קו התמיכה שלה.
  3. אחוז הולך וגדל של מניות בשוק העולמי ממשיכות לחצות מטה את קווי התמיכה שלהן.
  4. החוזק היחסי של תעודת הסל ההפוכה, הממונפת (פי שניים), של הסחורות DEE, נתן איתות קניה (מבטא את המשך החולשה של אינדקס הסחורות DBC).
  5. מדד הרוחב של ארה"ב הנמצא כבר בכיוון מטה, חצה תחתית קודמת שלו ב-66%, שוק של מוכרים.
  6. הביקוש למזומנים חזק יותר מביקוש למניות ותעודות סל גלובליות (מחוץ לארה"ב).
  7. 14 סקטורים נוספים מסה"כ 40 בארה"ב, הסתובבו מטה ונשלטים ע"י המוכרים.
  8. אחוז המניות שנתנו שני איתותי מכירה עוקפים מטפס מעלה.

כל הדברים שמיניתי לעיל מאפיינים שוק יורד. אם השוק ימשיך מעלה בכיוון ובעוצמה, נחליף אסטרטגיות.

קטגוריית המזומנים
קטגוריה זו היא בד"כ "התשובה הנכונה" בשווקים יורדים, אך לא בתנאי היום. הריביות הנמוכות בשווקים ובתעודות הסל דמויי מזומנים, העמלות הנוספות יניבו הפסדים ברוב המקרים.

מטבעות
נשארו אלטרנטיבות בודדות בעולם עם תשואה גבוהה, כמו אוסטרליה, בריבית לטווח הקצר 3.4%, אך רוב תעודות הסל של המטבעות בעולם נמצאות במגמת ירידה.

אגרות חוב
מדדי התשואה של איגרות חוב ארה"ב הממשלתיות מרמזים על המשך עליית הריביות. לדוגמא, מדד התשואה של איגרות חוב ממשלתיות שנים, מדד TNX, נמצא במגמה חיובית (מעל קו התמיכה) מאז 1/12/09, ונתן איתות קנייה אחרון ב-3.725% בפברואר, ותואם ירידה במחירי אגרות חוב. בקטגוריה זו העדיפות היא בקצרי מועד.

אברהם קוגל תשואת איגרות חוב 10 שנים


הגנה מתנודתיות עולה

מדד התנודתיות VIX הוא על פי רוב מראה הפוכה של כיוון השווקים. מדד זה הינו מדד הפחד של המשקיעים, הוא עולה כאשר השוק יורד, ויורד כאשר השוק עולה. VIX הגיע לשיא בשפל הנמוך של השוק ב-2008 וירד לתחתית ב-17% בשיא של ינואר 2010.

ב- 20/1/10 נתן המדד איתות קניה ב- 19.5, לאחר מכן שבר את קו ההתנגדות ב- 23 והוסיף עוד איתות קניה ב- 29 בפברואר ומסתכל לכוון מעלה.
תעודת הסל VXX מאפשרת לשחק את תנודתיות ה-VIX. הסטופ הראשון להשקעה זו הוא
ב- 28.5 ולאחריו ב-27.

אברהם קוגל מדד התנודתיות


איגרות חוב נושאות תשואה קבועה
מספר אלטרנטיבות ל"מזומנים", בתעודות סל עם תנודתיות נמוכה ניתנות מטה עם רמות סטופ.

אברהם קוגל תעודות סל נושאות תשואה


תעודת הסל BSV נושאת תשואה 2.669%

התעודה מייצגת איגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב לטווח הקצר, 1-5 שנים. זוהי אחת האלטרנטיבות ל"מזומנים". בשנתיים החולפות היא נסחרת ברצועה צרה למדי בין 78 ל-81.5.

בשנת 2009 הראתה תמיכה מאד חזקה באזור 78-78.25, משם הסתובבה מעלה בכל פעם שהגיעה לשם. בינואר, הסתובבה BSV מעלה, לעמודת X-ים, ובאם תעלה ל-80.75 תיתן איתות קנייה חדש. תוך כדי עלייה היא יצרה רמות שפל עולות ב-78.25 ו- 79.50, ובסה"כ מפגינה ביקוש עולה וחוזק. הסטופים שלה ב-79.25, או 77.75 לאלה שרוצים לתת מרווח פעולה גדול יותר.

אברהם קוגל תעודת סל איגרות חוב קצרות



תעודות סל מנייתיות חזקות
גם בשוק יורד לא הכל יורד ומוצדק לתת חנינה לניירות ערך להן חוזק יחסי גבוה ביחס לכל השאר, ולהמשיך להחזיק בהן, לדוגמא, יש הבדל רב בין תעודת הסל המנייתית EWP של ספרד, המשקפת סיכון גבוה ואת הצורך להיפרד ממנה, בהשוואה לתעודת סל של צ'ילה, ECH, המתנהגת כאילו אין כל פגם בהתנהלות השווקים הגלובליים.

בדומה, מאז 18/3/09, בסקטור הטכנולוגיה, תעודת הסלQTEC מפגינה חוזק יחסי גבוה ביחס לעמיתה ה- QQQQ.

  • אברהם קוגל הוא מומחה בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה. לקוגל תואר שני בהנדסה ו- MBA מאוניברסיטת ניו-יורק.
  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל".