קבוצות הרכישה: "חזקיהו פוגע ברוכשי הדירות, כולם יפסידו"

סערה בעקבות הגבלת האשראי לקבוצות הרכישה ■ דרור הלוי, "העיר החדשה": "רמת הסיכון בקבוצות הרכישה נמוכה בהרבה מבפרויקט רגיל" ■ עו"ד צחי חג'ג', קבוצת חג'ג': "חסם לשוק הנדל"ן" ■ נחשון קיויתי, ב.ס.ר: "תיווצר אפליה בין חברות בענף הנדל"ן" ■ ענבל אור, אור סיטי נדל"ן: "הקבוצות - מנוע צמיחה עיקרי" ■ עו"ד קרן בן-דויד, מגדלים: "שישמעו את כל הצדדים"

הנחיות רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, מעוררות תגובות קשות אצל הפעילים הבולטים בקבוצות הרכישה.

בנק ישראל הורה היום להקשיח מאוד הקצאת האשראי לקבוצות הרכישה, ולהשוות אותן לאלו הניתנות לתאגידים. לפי תקנות באזל 2 הקצאת ההון מול אשראי למשכנתה היא 35% (הבנק מקצה 35 אגורות מול שקל שנתן כהלוואה) בעוד שאשראי לתאגיד הוא 100%. לכן יצטרכו הבנקים להקצות הון גדול פי שלושה כדי לתת את אותו היקף הלוואות לקבוצות רכישה, כדאיות מתן האשראי תקטן והריבית תתייקר.

להלן סבב תגובות בין הפעילים הבולטים בקבוצות הרכישה.

דרור הלוי, מבעלי "העיר החדשה": "רמת הסיכון נמוכה בהרבה"

"מקובל לחשוב שרכיב החיסכון העיקרי בקבוצות רכישה הוא מרכיב המס, אבל על הבנק לבחון אם יש כוונה לחסוך במס ומה רמת הטיפול והוודאות בנושא. בנושא סיכון המחיר, יש מקרים שבהם התכנון והתמחור הם הערכה בלבד ויש מקרים שבהם התכנון הושלם במלואו, והמחיר מוגדר באמצעות חוזה מפורט עם קבלן מאושר על ידי הבנק. רמת הסיכון נקבעת במידה רבה גם על פי המבנה המשפטי של מערכת החוזים בפרויקט, זהות הרוכשים ואיתנותם הפיננסית.

"בסך הכל, בביצוע שקול ומקצועי, רמת הסיכון של בנייה במסגרת קבוצת רכישה נמוכה בהרבה מכל פרויקט בנייה 'רגיל'".

נחשון קיויתי, בעל השליטה בקבוצת ב.ס.ר: "למה להכביד על הרוכשים?"

"המהלך ייצור אפליה בין חברות בענף הנדל"ן והאשראי היקר יפגע ברוכשי הדירות. אם חזקיהו נגד קבוצות הרכישה, הוא בעד אחרים, ואסור שתהיה אפליה בנושא הזה. אם אנשים רוצים לקנות במיטב כספם דירה במחיר מוזל מקבוצת רכישה, אסור להפלותם לרעה. למה להכביד על רוכשי הדירות? הרי הממשלה מנסה להוזיל את מחירי הדירות. זה עצוב מאוד.

"הבנקים היום מסתכלים על כל הנושא בצורה יותר קפדנית. הם לא ששים לעבוד עם כל קבוצה. עורכי דין ומתווכים לא יכולים להיות מנהלים מקצועיים של פרויקט".

עו"ד צחי חג'ג', מבעלי קבוצת חג'ג': "חסם לשוק הנדל"ן"

"הנחיית המפקח על הבנקים עשויה להוות חסם לשוק הנדל"ן, שקיבל זריקת מרץ אדירה מצדן של קבוצות הרכישה, באופן שהבנקים, שממילא מקשים את מתן האשראי מצדם, יקשיחו עמדותיהם עוד יותר, הן ביחס לשיעור המימון והן ביחס לשיעור הריבית, ובכך נמצאה המערכת כולה מפסידה.

"ההחלטה להשוות הלוואות שמקבלות קבוצות רכישה להלוואות שניתנות לחברות מסחריות אינה נכונה ובוודאי אינה מתחייבת. קבוצת רכישה אינה נושאת ברוב הסיכונים שבהם נושאת חברה מסחרית, שכן במעמד רכישת המקרקעין ונטילת המשכנתה, כל המקרקעין משווקים מראש. עובדה שאין קבוצה אחת שבנק מימש את המקרקעין שבבעלותה בשל אי פירעון משכנתאות. מאידך, יש הרבה מקרים של חברות מסחריות שכשלו והמקרקעין שלהן מומש על ידי הבנקים, לעתים בהפסד".

עו"ד קרן בן דויד, מנכ"ל משותף בחברת מגדלים: "אין הצדקה להטלת גזירות"

"הבנקים הוכיחו שהם יודעים לתמחר את הסיכונים הגלומים במתן אשראי, בין שלקבוצות רכישה ובין שלקבלנים, וכי אין הצדקה שגורמים אינטרסנטיים יגרמו להטלת גזירות. חבל מאוד שלא מביאים בחשבון את מכלול השיקולים והאיזונים הקשורים גם לרוכשים וגם לכלכלה. מן הראוי היה שישמעו את כל הצדדים הקשורים להחלטות כה קרדינליות".

ענבל אור, מנכ"ל אור סיטי נדל"ן: "רוכשי הדירות ייפגעו"

"קבוצות הרכישה היוו את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק בתקופת המשבר הכלכלי וצריך לזכור שצורת ההתאגדות של קבוצות רכישה מיטיבה עם הצרכן וכי העלאת הריביות תפגע בסופו של דבר ברוכשי הדירות. ראוי שהמפקח על הבנקים יגבש נהלים שישמרו על המידתיות והאיזון הראוי. הפתרון נעוץ ברגולציה כוללת והגדרת תנאי סף לעיסוק בתחום".