בועת הנדל"ן המסחרי בארה"ב פוקעת; 3,000 בנקים בסכנה

"וושינגטון פוסט": גל עיקולים של נכסים מסחריים, חלקם אייקונים לאומיים, עומד להציף ערים אמריקניות ■ הפעם הקורבנות במגזר הפיננסי יהיו הבנקים הבינוניים ■ פרופ' אליזבת וורן, יו"ר גוף פיקוח של הקונגרס: "יש בועה עצומה בנדל"ן המסחרי - והיא חייבת להתפוצץ"

בועה נוספת נמצאת על סף פקיעה בארה"ב: שוק הנדל"ן המסחרי עומד להיות מוצף בגל עיקולים בעתיד הקרוב, במשבר שצפוי להיות דומה בממדיו ובמידת השפעתו למשבר בנדל"ן המגורים, שעדיין מייסר את הכלכלה האמריקנית. כך קובע ניתוח שמתפרסם בעמוד הראשון של העיתון "וושינגטון פוסט".

אבל בניגוד למשבר נדל"ן המגורים, שפגע בעיקר, אם כי לא רק, בבנקים הארציים הגדולים, גל העיקולים של הנכסים המסחריים יטביע תחתיו בנקים קהילתיים קטנים יותר ברחבי ארה"ב, ויכתים נכסים רבים שנחשבים אייקונים לאומיים, לרבות בית-המלון המפואר "מייפלאואר" בוושינגטון, שזוכה לפופולריות רבה אצל ראש מדינות שמבקרים בבירה.

סבב היסורים הבא, שרבים ציפו לו אך קיוו שתחזיותיהם יתבדו, נראה עתה ודאי, לפי ה"פוסט".

"יש בועה עצומה בנדל"ן המסחרי והיא חייבת להתפקע", אמרה פרופ' אליזבת וורן, יו"ר גוף שיזם הקונגרס לניטור מיזם החילוץ הפיננסי של ממשל אובמה. "יהיו פשיטות רגל משמעותיות של יזמי פרוייקטים נדל"ניים וקריסות משמעותיות של בנקים קהיליתיים".

3,000 בנקים בסכנה

בניגוד לבנקים הגדולים, כמו סיטי או ואקוביה, שנקלעו לצרות גדולות כבר בשלב הראשון של המשבר, הבנקים הקהילתיים הצליחו לשרוד את הקשיים באופן מוצלח למדי, בדרך כלל, אבל עכשיו מגיע תורם. לא זו בלבד שבתיקי ההלוואות שלהם יש שיעור גבוה יותר של הלוואות ליזמי נדל"ן מסחרי, אלא שהבנקים הקהילתיים הוסיפו להחזיק בהן ולא מכרו אותן למשקיעים אחרים.

לכמעט 3,000 בנקים, כ-40% מהמערכת הבנקאית בארה"ב, יש שיעור גבוה של הלוואות ליזמות נדל"ן מסחרי ביחס להון שלהם", אומרת פרופ' וורן. "כל דולר שהבנקים אלה יפסידו בנדל"ן מסחרי, הוא דולר שהם לא יוכלו להלוות לעסקים קטנים".

אזרחים מהשורה, שערכי בתיהם צנחו בשנתים שחלפו, לא ירגישו על בשרם את המצוקה החדשה, אך אך כשלים עסקיים בקנה מידה גדול עלולים לבלום את ההתאוששות הכלכלית, לדברי וורן.

בוושינגטון הבירה, למשל, שווי הנכסים שנקלעו לבעיות פיננסיות צמח מ-13 מיליון דולר בלבד ב-2007 ל- 40 מיליארד דולר עתה, לפי נתונים של קבוצת קו-סטאר, חברה לחקר נתוני נדל"ן מבתסדה, מרילנד. וושינגטון נמצאת רק אחרי דרום פלורידה והאזור המטרופוליטני של ניו-יורק בשווי הנכסים המסחריים המעוקלים בה לנפש ובמספר פשיטות הרגל, לפי נתונים של חברת מחקר אחרת.

בארה"ב כולה, שווי הנכסים המעוקלים צפוי להעפיל לרמה של 1.4 טריליון דולר בשלוש השנים הבאות. וורן אומרת, כי עד תחילת 2011, מחצית מהמשכנתאות על נכסים מסחריים בארה"ב יהיו "מתחת למים", כלומר גדולות יותר משווי הנכסים שלמימון רכישתן שימשו. הנתונים העכשוויים לגבי שווי הנכסים "מתחת למים" באזורים המטרופוליטניים הגדולים: לוס-אנג'לס 40.2 מיליארד דולר; ניו-יורק 38.8 מיליארד דולר; דלאס פורת-וורת 27 מיליארד דולר; שיקאגו 22.3 מיליארד דולר; וושינגטון 20.4 מיליארד דולר.

להשוואה: 20% מהמשכנתאות לנדל"ן מגורים נמצאות כבר עתה "מתחת למים".

אבל בניגוד למשכנתאות לנדל"ן מגורים, שניתן לפרוש אותן לאורך 30 שנה, משכנתאות על נדל"ן מסחרי צריך לפרוע בתוך חמש שנים או למחזרן. משכנתאות לנכסים מסחריים שהוצאו ב-2005, 2006 ו-2007, בעיצומה של גיאות הנדל"ן, מתקרבת עתה למועד פרעונן.

"תעשו את החשבון לבד", אומרת פרפ' וורן. "זו בעיה משמעתית".