משפחתי ודמויות אחרות

עודד קוטלר גייס את אשתו לשעבר, בעלה הנוכחי ובתם המשותפת, למחזה "מסיבת יום הולדת". המחזה עולה במסגרת המיזם החדש של קוטלר, שמטרתו להעלות הצגות איכותיות מספר פעמים מוגבל, לשם אהבת תיאטרון נטו

המציאות עולה לפעמים על כל דמיון? דמיינו את הסיטואציה הבאה. בחדר חזרות דחוסים יחדיו אחד השחקנים-במאים המוערכים בארץ, המעניק הוראות לאשתו לשעבר שהיא אחת השחקניות המוערכות בארץ ולבעלה הנוכחי, גם הוא אחד השחקנים-במאים המוערכים בארץ. מהצד צופה בתם של הבמאי ואשתו לשעבר, המשחקת לצדם, בעוד בנם של השחקנית ובעלה בהווה עסוק במקביל בהלחנת מוזיקה מקורית להצגה שבה מעורבים כל השאר. מבולבלים? איך לא. הפתרון, לפחות על-פי עודד קוטלר, הרבה הומור עצמי וסובלנות.

הנפשות הפועלות הן הבמאי עודד קוטלר, אשתו לשעבר השחקנית לאורה ריבלין, בעלה השחקן גדליה בסר, בתה השחקנית נינה קוטלר ובנה המוזיקאי שאול בסר. המחזה הוא "מסיבת יום הולדת" מאת הרולד פינטר, יצירת הביכורים של "קבוצת עבודות תיאטרון" מיסודו של קוטלר, שעלתה בימים אלה על הבמה באולם האנגר תיאטרון גשר. מלבד בני המשפחה משתתפים במחזה גם מיקי לאון, דובל'ה גליקמן ויואב הייט. כולם עושים מלאכתם בשכר מינימום ומתוך אהבת הפרויקט בפרט, ואהבת עודד קוטלר בכלל.

מחזות למיטיבי לכת

"האידיאולוגיה מאחורי הקמת 'עבודות תיאטרון' היא להתחיל במקום שבו הבירוקרטיה נגמרת", מסביר קוטלר, "שנים היה לי חלום ליצור קבוצת תיאטרון קטנה ואינטימית, שתעלה מחזות איכות לקהל מיטיבי לכת בכמות מוגבלת של הצגות במינימום בירוקרטיה. המטרה היא לפנות פעמיים-שלוש בשנה לקבוצה משתנה של שחקנים שאני אוהב ומעריך ולומר להם: 'קחו פסק זמן משיקולי קריירה והתמסרו לעשייה תיאטרלית לשם הנאה ואהבה נטו'.כל המעורבים ב'מסיבת יום הולדת' עבדו בשכר מינימום, וזה לא עניין של מה בכך".

זו הסיבה שפנית, לפחות במקרה "מסיבת יום הולדת", לשחקנים שרובם קרובי משפחה מדרגה זו או אחרת?

"יהיה מדויק לומר שעם האנשים האלה הרגשתי מספיק קרוב ונוח, ברמה האישית, להציג את המצב לאשורו ולהותיר בידיהם את ההחלטה. אבין ואכבד כל שחקן שיחליט שלא משתלם לו, כלכלית, להצטרף לפעילות שלנו".

"מסיבת יום הולדת" מספר על גבר תימהוני בשם סטנלי (ליאון), החי בחדר שכור בעיירת חוף נידחת בביתם של זוג זקנים (ריבלין ובסר). הבעל בעיקר שותק והאישה חולקת את יצועו מדי פעם. הוא מופיע כפסנתרן כושל במועדונים ובתי קפה, מתלבש ברישול, דוחה את חיזוריה של השכנה (קוטלר) ובאופן כללי מתעלם מכל כללי ההתנהגות המקובלים. ערב אחד מופיעים בבית שני זרים מסתוריים (גליקמן והייט), ומארגנים לסטנלי מסיבת יום הולדת הזויה, שבמהלכה הם מנסים להשתלט על חייו ולחשוף את כל סודותיו וחולשותיו.

מחזה עדכני לנצח

עם אשתך לשעבר, לאורה ריבלין, אתה ממשיך לשתף פעולה. איך הרגשת כאשר הצטרף בעלה הנוכחי, גדליה בסר?

"ניסינו בעיקר לצחוק על הדברים ברוח טובה. כשהיה לי ויכוח עם לאורה, אמרתי לגדליה: 'נו, קח אותה ממני. היא הבעיה שלך עכשיו'. אבל בכנות, אם לא הייתה אהבה כנה ואמיתית של כל המעורבים במחזה, הם לא היו מגיעים לחדר החזרות רק כדי לעשות לי טובה. חוץ מזה, 'עבודות תיאטרון' אינה קבוצה או אנסמבל. לכל הצגה אני מתכוון לגייס שחקנים שונים בהתאם לדרישות המחזה. רצה הגורל ועבור 'מסיבת יום הולדת' האנשים האלה, שכה קרובים אלי גם ברמה האישית, גם התגלו כליהוקים האידיאליים".

אתה מאמין שהמחזה, שעלה לראשונה ב-58', עדיין עדכני לקהל של ישראל 2010?

"המחזה יישאר עדכני לכל קהל בכל זמן, כי הוא עוסק בשאלה שתהיה תמיד מהותית: עד כמה יכול אדם להרשות לעצמו לחיות את חייו כראות עיניו בלי לתת דין וחשבון לאיש, להיות שונה מסביבתו, וכמה רחוק תלך החברה על מנת לדכא ולהחזיר לתלם, או להשמיד במידת צורך, אותו אינדיבידואל המסרב ליישר איתה קו".

"מסיבת יום הולדת" מועלה ל-20 הצגות בלבד. ההצגות הבאות יתקיימו באולם האנגר של תיאטרון גשר (אילת 9 ת"א), ה'-ו', 25.2-26.2, 21:00. מחיר: 90 שקל