חפשו אותו באמריקה

לוזון - עזוב את ברקוביץ', סע לארץ האפשרויות ופנה שם לברוס ארנה או בוב ברדלי ודומיהם

השבוע אמורים ראשי ההתאחדות לכדורגל, בראשותו של אבי לוזון, לקבוע מי יהיה מאמן נבחרת ישראל הבא. בעוד כולם מפשפשים במועדונים באירופה ומשתעשעים באופציות מקומיות כאיל ברקוביץ ומופעי הבלהות, ישנה יבשת גדולה, שעשתה קפיצת דרך עצומה בעשור האחרון, וייתכן שדווקא משם יבוא המהפך בכדורגל הישראלי שכולם מחכים לו. ארצות הברית של אמריקה.

הרעיון המהפכני הזה מסתובב במוחו של נמרוד דרייפוס, שחקן עבר מיתולוגי בהפועל ת"א ומנהל חדרי כושר בהווה, וככל שחושבים על זה יותר לעומק אולי מאמן אמריקאי מגובה בצוות מקצועי של פסים וכוכבים יהיה הבחירה הנכונה.

תפיסת הספורט האמריקאית הבסיסית, היא תפיסה של מצוינות, המבוססת על שיטה נטולת קיצורי דרך, עם תוצאות לטווח ארוך. איתור השחקנים לא מתבסס על בחירתם של כמה מוכשרים שרוצים להיות יוסי בניון, אלא מחשיבה מעבר לנתונים ההתחלתיים, את כישוריהם כבני אדם שמסוגלים לתרום למערכת 100% מיכולתם, עם דגש על כושר גופני, חוסן מנטאלי ואתלטיות.

מאמן אמריקאי לא יקבל שחקנים שמחפפים הקפות סביב המגרש או מתלוננים שלבעוט "פסים" כל כך הרבה זמן זה משעמם. הוא ישלח אותם הביתה. כמו שעושים בליגות הפוטבול וה NBA הנחשבות לטובות ולמקצועניות בעולם.

כנגד אלה שטוענים שניסיונות לשלב תרבות אמריקאית בספורט הישראלי כשלו בעבר, בגלל שיטות המשחק השונות, ושאין מה להשוות כדורגל אירופי לאמריקאי הנחות, די למנות את מספר השחקנים האמריקאים הזרים שמשחקים כדורגל באירופה, כמו ג'וזי אלטידור, קלינט דמפסי, פרדי אדו ומוריס אדו, או שחקנים אירופאים שמשתלבים באמריקה, והמפורסם שבהם, כמובן, דיויד בקהאם, שעשה על הדרך עבודה שיווקית מעולה, עוד כישור אמריקאי שחסר לנו מאוד.

למי שמזלזל באיכות הכדורגל האמריקאי נזכיר שב-1989, פיקפקו בפיפ"א ביכולתה של ארה"ב לאירוח מונדיאל 1994 בגלל חולשתה של הנבחרת והעובדה שלא היתה בה ליגה מקצוענית, אבל מאז צומצם הפער במהירות. באותו מונדיאל העפילה הנבחרת לשלב הנוק אאוט לראשונה מאז 1930, ב-1998 זכתה בפעם השנייה ב-CONCACAP תחת שרביטו של מאמן המכללות המצליח ברוס ארנה ובאותה שנה הוקמה ליגת הMSL המקצוענית.

ב-2005 זכתה ארה"ב פעם השלישית בגביע העולם ואחרי הפסד בתום מוקדמות מונדיאל 2008 הוחלף ארנה בבוב ברדלי, שזכה עם הנבחרת בטורניר ה-COBCACAP של 2007.

את גביע הקונפדרציה 2009 סיימה ארה"ב במקום השני והפסידה בגמר גביע הזהב 2009 למקסיקו. את ההישגים האלה היתה ההתאחדות הישראלית מחבקת בחום.

אם אבי לוזון מחפש סקאוטרים שידוגו למענו מועמדים פוטנציאלים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, הוא יכול לפנות, למשל, לרובי יאנג, שחקן נבחרת ישראל לשעבר וחלוץ הפועל חיפה, לרוני שניידר, מאמן נבחרת ישראל לנשים לשעבר, או לד"ר מנחם לס, כתב ה-NBA של ידיעות אחרונות, כולם מקושרים לאנשים הנכונים. לוזון צריך רק לרצות.