מי תהיה ריאל מדריד של ה-NBA?

הקבוצות פינו כ-250 מיליון דולר מתקרת השכר להחתמת פרי-אייג'נטס בקיץ הקרוב; השמות החמים: לברון ג'יימס, דוויין ווייד, מנו ג'ינובילי, ריי אלן וכריס בוש ■ הקבוצה החמה: ניו יורק ניקס, שפינתה 40 מיליון דולר

‎לא סתם קיבל היום האחרון להעברות השחקנים (טריידים) ב-‏NBA‏ כיסוי תקשורתי יוצא דופן. זה קרה פחות בגלל העסקאות ששלחו שחקנים מקבוצה לקבוצה, ויותר בגלל המשמעות שתהיה לעסקאות האלו החל מעוד ארבעה חודשים. מה הכוונה? רוב הקבוצות נפטרו משחקנים עם חוזים לעונה הבאה, כדי לפנות הרבה מאוד כסף בתקרת השכר. או במלים אחרות, כדי שיוכלו בקיץ 2010 להתפרע בשוק השחקנים החופשיים (פרי-אייג'נטס) כמו שלא התפרעו מעולם.

לפחות 10 מתוך 30 הקבוצות ב-‏NBA‏ יכולות באופן מעשי להתחיל לחלום על מסע קניות חסר תקדים. מסיכום העסקאות של השבוע האחרון עולה שהכסף שפינו הקבוצות להחתמת פרי-אייג'נטס בעונה הבאה מסתכם ב-302 מיליון דולר. אם לוקחים בחשבון שתקרת השכר צפויה לרדת מעט, הרי שהסכום האמיתי הוא בסביבות 250 מיליון דולר. היתרון של בעלי הקבוצות הוא שלהבדיל משוק הכדורגל האירופי, הם לא ניתנים לסחיטה. על-פי חוקי הליגה, לכל שחקן יש תג מחיר ברור, לפי הוותק שלו בליגה. לברון ג'יימס, למשל, יוכל לקבל בכל אחת מהקבוצות שירצו אותו, את אותו סכום בדיוק.

לאן ילך לברון?

‎השחקנים שיהפכו להיות שחקנים חופשיים בקיץ ושעבורם נערכו כל אותם טריידים סיבוביים, הם חבר'ה לא רעים בכלל: לברון ג'יימס, דוויין ווייד, כריס בוש, מנו ג'ינובילי, ריי אלן, שאקיל אוניל.

אם בניו יורק ניקס דיברו על קיץ 2010 שישנה את פני הקבוצה לעד בזכות מקום בתקרת השכר שתאפשר הבאת כוכב-על, הרי שהדיבורים עכשיו הם אפילו יותר אופטימיים. הניקס פינו 40 מיליון דולר בתקרת השכר לעונה הבאה, והיום כבר מדברים בארה"ב על שני תותחי-על שיגיעו למדיסון סקוור גארדן. מה אפשר להביא ב-40 מיליון דולר? השכר של לברון ג'יימס או דוויין ווייד בעונה הבאה יעמוד על 17.1 מיליון דולר. מנו ג'ינובילי - פחות מ-12 מיליון, כריס בוש - 17.1 מיליון.

NBA כסף לבזבוזים
 NBA כסף לבזבוזים

‏בסך הכל 7 קבוצות השאירו רזרבה של יותר מ-20 מיליון דולר, ובאופן תיאורטי כולן יכולות להציע ללברון, ווייד או כריס בוש לבוא ולשחק אצלן. לאן הם יילכו? מאחר שקשה לראות שחקנים כמו לברון ודוויין ווייד קוברים את עצמם בקליפרס, וויזארדס, סקרמנטו או מינסוטה - אפשר להניח שעל תואר "ריאל מדריד" של הקיץ הקרוב ב-‏NBA‏ יתחרו שיקגו בולס וניו יורק ניקס.