הערים הירוקות של מחר

בבריטניה ובסין עובדים על פיילוטים, ובטורונטו ובאמסטרדם קובעים סטנדרט ירוק להמשך

ויכוחים רבים מתנהלים בימים אלה על מידת ההשפעה האמיתית של גז החממה על מזג האוויר. קומץ מדענים בעלי שם טוענים כי שינויי מזג האוויר מתרחשים במחזורים של מאות ואלפי שנים, וכי המסת הקרחונים בקטבים אינה בבחינת תופעה חדשה, והיא התרחשה מספר פעמים מאז שהאדם החושב תפס את מקומו על גבי כדור הארץ, שלא לדבר על תקופות קדומות יותר. אך למרות התיאוריות הסותרות והוויכוחים בין המדענים, המגמה הירוקה הפכה לעובדה קיימת לאחר שאומצה על-ידי מספר רב של צרכנים ועל-ידי רשויות ממשל של שתי המעצמות - ארצות הברית וסין, וגם על-ידי מדינות רבות אחרות, המקצות לכך משאבים כבדים.

אחד המהלכים המשמעותיים ביותר בתחום הסביבתי הוא הקמתן של ערים אקולוגיות, אשר מתבצעת במקומות שונים בעולם בעידוד ובהשתתפות מימונית משמעותית של ממשלות.

כך למשל, לפני מספר ימים הודיעה הממשלה הבריטית כי היא עומדת לצאת בתוכנית חדשה לבנייתן של ארבע ערים אקולוגיות, שיכללו 21 אלף בתים הבנויים על-פי התקנים המחמירים ביותר של הסביבה. הבתים ייבנו באזורים שונים בבריטניה, מאוקספורד ועד לנורפולק, כחלק מתוכנית כוללת שאמורה, בטווח של 20-30 שנה, לצבוע את מפת המגורים באי הבריטי בירוק.

הממשלה הקצתה מימון בגובה של 60 מיליון ליש"ט להקמת 600 בתים לדוגמה, כדי שישמשו כמודל מחייב לאופי הבנייה בארבע הערים החדשות, שהקמתן תושלם עד שנת 2016, ובאותן ערים שיקומו בעקבותיהן. יזמים וקבלנים שיבנו את עשרות אלפי הבתים והדירות ישתמשו בבתים לדוגמה עבור הקונסטרוקציות והתוכניות, שאמורות ליצור עד לשנת 2030 מציאות חדשה וירוקה בבריטניה. הבתים לדוגמה ישופצו מפעם לפעם, כדי להציג את החדשנות הטכנולוגית הירוקה והעדכנית בכל זמן נתון, מה שיאפשר ליזמים וקבלנים ליישר קו עם התקנות החדשות שיפורסמו.

בערים החדשות יותקנו מערכות מתקדמות למיחזור פסולת, מתקנים לצבירת מי גשם, וכן גם התקנים מיוחדים להטענת הסוללות של מכוניות חשמליות. חלק מהבתים לדוגמה יימכרו לצרכנים במהלך הקמת הערים, אך בכל עיר אקולוגית יישארו באופן קבוע מספר בתים לדוגמה, שמדי מספר חודשים יציגו טכנולוגיות ירוקות חדשות.

המתכננים העומדים מאחורי פרויקט שאפתני זה מאמינים, כי בדרך זו תשמור כל אחת מהערים האקולוגיות על הערכים הירוקים בכל זמן נתון.

שר השיכון הבריטי, ג'ון היילי, יודיע בימים הקרובים על התחלת הבנייה של 100 בתים אקולוגיים ראשונים לדוגמה. היילי אמר, כי זו תהיה דחיפה משמעותית לסדרה הראשונה של הערים האקולוגיות, וכי הוא מאמין שערים אלה יעודדו גורמים מסחריים להשקיע בהקמה של שכונות וערים אקולוגיות נוספות.

לא זקוקים למכונית

על-פי המודל, בני המשפחה הבוגרים כמעט שאינם זקוקים למכונית, שכן מקום עבודתם נמצא אף הוא בטווח של מאות מטרים מביתם, כך שאנשי העסקים מגיעים לפגישות שלהם בהליכה ברחובות העיר ובפארקים הירוקים שלה, שתוכננו לא רק על-פי כללים אקולוגיים, אלא גם על-פי עקרונות תכנון הרואים ברווחה ובנוחות של דיירי העיר והמבקרים בה ערך מרכזי.

זאת גם הסיבה, שכמעט ואין מכוניות פרטיות בעיר עצמה, כך שדייריה הנוסעים מחוץ לעיר או אלה הבאים אליה למטרות חברתיות או עסקיות, מחנים את מכוניותיהם במגרשי חניה הצמודים לעיר, והולכים משם ברגל למשרד, לחברים או למקומות בילוי.

שירות חינם ותדיר של אוטובוסים קטנים, חשמליים כמובן, המגיעים לכל פינה בעיר, עומד לרשות אלה המתקשים בהליכה, או כאשר מזג האוויר אינו מתאים לתנועה רגלית. למרות שבעיר האקולוגית מצויים 5,000 בתים, אין למבקרים ולתושבים תחושה של צפיפות, מאחר שהשטחים הירוקים מהווים כ-40% משטחה של העיר.

ממשלת סין הציגה לפני כחמש שנים את התוכנית השאפתנית להקמת העיר האקולוגית Dongtan על גבי אי הסמוך לעיר שנחאי, עיר שאמורה להפוך לביתם של כמיליון סינים. הממשלה הגדירה את הפרויקט כדבר האמיתי והטוטאלי, שאמור ליצור שינוי מהותי באורח החיים האורבני בסין, ואולי גם בעולם כולו. הפרטים הראשונים שפורסמו אכן הצביעו על כיוון מהפכני, אשר יתכן שבשל אופי המשטר בסין האמינו במערב כי הוא ניתן לביצוע רק שם.

המתכננים קבעו כי השלב הראשון של העיר יושלם בשנת 2010, כלומר כיום. אך כפי שמיהרו פרנסי סין להכריז בזמנו על הקמת העיר הייחודית, כך נאלמו דום לאחר שהתברר כי יש עיכוב משמעותי בהקמת העיר.

גורמים שונים מעריכים כי העיכוב הוא זמני, למרות שאין צל של מידע על הסיבה לכך, ומביאים כהוכחה את המהלכים האינטנסיביים המתבצעים במקביל לתכנון ארבע ערים אקולוגיות נוספות כמו Tiajin, שכל אחת מהן תאכלס כמיליון תושבים.

אחת המשימות המאתגרות ביותר בהקמת ערים אלה היא להפוך אותן לערים "בנות קיימא" (sustainable), שהוא המונח האסטרטגי השולט כיום במספר רב של תחומים, ושעיקרו הוא הימנעות ממשימות קיקיוניות ודאגה לשורה של אמצעים ופעולות שיבטיחו המשכיות והתפתחות של פרויקטים.

כך למשל, העיר האקולוגית החדשה בסין תיבנה ללא מטמנות אשפה וללא מכוניות פרטיות, תייצר חשמל ממקורות מתחדשים ותעשה שימוש במי גשם כמקור מרכזי של מי שתייה ומים לצרכים אחרים בבית.

הפחתת השימוש במזגנים

ראשי העיר טורונטו שבקנדה הציגו לאחרונה שתי יוזמות שאמורות להפוך לירוקה את הבנייה בעיר זו, הידועה באיכות החיים שבה. היוזמה הראשונה קיבלה את השם Toronto Green Standard, ולפיה החל מסוף ינואר האחרון כל הבקשות לבנייה חדשה יהיו חייבות לעמוד בקריטריונים הירוקים כמו נדיפות גז החממה, איכות המים והאוויר, יעילות בצריכת אנרגיה, ושפכים. יזמי פיתוח יוכלו לבחור גם בדרגה הגבוהה יותר של בנייה ירוקה, המכונה 2 Tier, שתזכה אותה ב-20% הנחה על אגרת הפיתוח.

היוזמה השנייה היא חוק עזר שקיבל את השם Green Roof Bylaw, שהוא חוק העזר הראשון בתחום זה בצפון אמריקה, ועיקרו החובה להקים גג ירוק לכל בנייה חדשה בעיר. חוק העזר החדש יחול על כל סוגי הבנייה - למגורים, למסחר ולתעשייה. על-פי הערכות, יישום חוק עזר זה יחסוך לעיר עלויות תשתית בהיקף של כ-80 מיליון דולר בשנה, המיועדות לנקז מי סופות גשמים הגורמות מדי פעם לנזקים סביבתיים. יישום חוק עזר זה גם יפחית את השפעת החום בימי הקיץ, וכמובן גם את היקף השימוש במזגנים.

גם העיר אמסטרדם לוקחת ברצינות את התוכניות להפוך אותה לעיר ירוקה, וגייסה לשם כך כשותפים תאגידי ענק כמו IBM, סיסקו, פיליפס ואחרים. בין בתיה הצפופים של העיר השוכנים סביב תעלות המים שנבנו במאה ה-17 תוקם שדרות קניות מרכזית, אשר מכוניות אשפה חשמליות ידאגו בה באופן קבוע לניקיון. במקביל יתבצע בעיר בעוד מספר חודשים פיילוט לחיסכון באנרגיה שייקחו בו חלק 500 בתי אב, באמצעות מתקנים חדשניים שפותחו על-ידי IBM וסיסקו.

פיילוט נוסף, שבו ישתתפו 728 בתי אב, יעמיד לרשות הדיירים גישה ישירה לבנקים שבעיר, שישמשו לצורך כך כחנויות שבהן ניתן יהיה לרכוש נורות חסכוניות וחומרי איטום חדשניים לגגות. מהלכים אלה, שיתבצעו במשך שלוש שנים, תוקצבו בתג מחיר של מיליארד דולר. לערים הקיימות שעוברות תהליך דומה ניתן הכינוי "ערים חכמות".

גם בישראל גדל מספר החברות הרואות בתחום האקולוגי נתיב צמיחה מבטיח. אך הרשויות הממשלתיות, שבלעדיהן לא ניתן יהיה להקים ערים אקולוגיות, מדברות אמנם על הסביבה ומציגות באתרים שלהן עצות והנחיות לבנייה אקולוגית, אך ככל שידוע - אין תוכניות מעשיות להקמת ערים אקולוגיות, כדוגמת אלה המוקמות עתה בכל רחבי העולם.

הכותב הוא יועץ לשיווק

www.trends-news.com