למה, סטיב, למה?

מה בשם כל השדים היה צריך לקרות לאפל ולמקינטוש כדי שתציל את iPhone מגורל דומה

אם מסתובבים באוניברסיטאות ובבתי-קפה בארה"ב, אפשר לקבל רושם שהמקינטוש הוא המחשב הנמכר והנפוץ ביותר בעולם. אלא שמחשבי מקינטוש, נפלאים ככל שיהיו, הם 5% בלבד בכול שוק מערכות ההפעלה.

תלי תלים של ביקורת ומחקרים נכתבו על המדיניות הסגורה שהונהגה כלפי המחשב האישי החלוצי מקינטוש, מהשקתו ב-1984 (בפרסומת הסופרבול הנצפית ביותר בכל הזמנים עד כה) ועד היום, ועל הכישלון העסקי שהיא הסבה לחברה שפתחה אותו Apple. אלא שנדמה שאביו מולידו של המחשב הזה, סטיב ג'ובס האגדי והרזה, מייעד לילד הפלא החדש שלו - iPhone, גורל דומה.

מדיניות גאוותנית שנקטה בהפצה מוגבלת, חיבלה באפשרות של Apple להשתלט על עולם הסלולר. שוב, כמו בימי עריסת המחשב האישי, היא החמיצה את ההזדמנות שהיתה לה לשטוף את העולם עם שילוב של מיתוג גבוה ויתרון ראשוניות עצום.

הוויכוח סביב ההבדל בין iPhone לגוגל פון (במקרה זה נקסוס מופעל אנדרואיד) הפך לנושא השיחה המועדף בכל ארוחת ערב בניו יורק. האמריקאים המגניבים הסבירו לי למה הגוגל פון שלי לא משתווה לאי פון שלהם ואני מסבירה להם שפעם הם גם היו במייספייס אבל הבינו בשלב כלשהו שהעולם בעצם מתנהל בפייסבוק. את מייקרוסופט מול אפל אני לא מזכירה, פשוט כי אני לא אוהבת לאכול עם משתמשי מק גאוותנים.

באחת מארוחות הערב בניו יורק המושלגת ניסיתי להבין מדוע מרבית המשתמשים הצעירים מסתובבים ובידם טלפונים שאני לא מכירה, מכשירים מעוצבים ונפתחים שנדמה שבני נוער מקלידים בהם במהירות שיא בכל מקום. "זה בלאקברי והצעירים משתמשים כמעט רק בו בגלל שהודעות הטקסט שלהם הן בעצם chat ואינטרנט ניתן כאן כמעט חינם בכל חבילות הרכישה. אין לכם כמעט כאלו בארץ, אז חבל שתתלהבי", הסבירו לי האמריקאים המגניבים. מה שהשאיר אותי להתעמק בוויכוח השכיח בכל שולחן גיקים: המלחמה הסלולרית בין אפל לגוגל.

יותר מ-1.2 מיליארד טלפונים סלולרים נמכרו ב-2009. טלפונים חכמים מתוצרת אפל, גוגל והבלאקברי עושים את רוב הרעש, אבל דווקא הטלפונים הסטנדרטים הם הנמכרים יותר.
נוקיה, המובילה את השוק עם 39% נתח שוק כמעט, מכרה 411 מיליון טלפונים בשנה שעברה בעוד שאפל מכרה 24 מיליון איי-פונים בלבד.

נוקיה מובילה את העולם

מערכות ההפעלה של הטלפונים החכמים גם הם מוכיחות שנוקיה מובילה את העולם. סימביאן (Symbian) מערכת ההפעלה של נוקיה פועלת גם בטלפונים של סמסונג ,LG ואחרים, חולשת על 47% מנתח השוק, בעוד שמערכת ההפעלה של אי פון מותקנת רק ב-14% מהטלפונים החכמים. שוק מערכת ההפעלה של מיקרוסופט מובייל התדרדר ב-2009 ל-8.7% ומערכת האנדרואיד של גוגל שהושקה לא מזמן הגיעה בינתיים רק ל-4.3% מנתח השוק.

למרות שאפל וגוגל אינן מובילות, העולם כולו מתעסק במלחמה בין איי פון לאנדרואיד כאילו מדובר במלחמת טק קיומית. לשני המוצרים יש מעבד מתוחכם, גרפיקה מובילה GPS ו WiFi. שניהם כהים ומעוצבים, מאד מזכירים אחד את השנים בצורה החיצונית, ושניהם מציעים למשתמשים את אפשרויות העולם כולו בצורת אינסוף אפליקציות להתקנה.
השוני הגדול בין שתי האפשרויות, זה שנראה מעניין באמת גם ברמה האסטרטגית הוא ההבדל במודל העסקי של המוצרים. כרגע נראה כי השינויים שעשתה גוגל באסטרטגיה העסקית של המוצר יעבירו את המושכות לידי גוגל מהר יותר ממה שאנו מדמיינים.

אפל השיקה את איי פון בשיתוף פעולה אקסקלוסיבי עם T&AT . לסטיב ג'ובס היה חשוב לקבל כסף מראש וחלוקת רווחים עתידית עם המפעיל. T&AT היתה מוכנה לעשות הכל כדי לעקוף מתחרים חזקים וממותגים נכון כמו Verizon, והסכימה לפיכך לכול תנאי של ג'ובס. ובצדק.

ואז הגיעה גוגל

ג'ובס חשף לעולם סמארט פון שעוד לא ראו כמוהו ופתח בצורה זו שוק חדש בתחום הסלולרי. הסטודנטים שלי יגידו שהוא זכה כך ביתרון התחרותי של "first mover", יתרון שכמעט אין דרך לערער עליו בשוק, אם הוא מנוצל אסטרטגית נכון. אחת הבעיות שצריך להיזהר מהן במצב כזה הוא מתחרה חזק ממך הבוחר להיכנס לשוק כ-"me too". ואז הגיעה גוגל.

אפל הציעה עסקה אגרסיבית וכמעט בלתי אפשרית למפעילים ואילו גוגל החליטה להציע להם את עסקת החלומות: קוד פתוח, שליטה על ממשק המשתמש, והכי חשוב- ללא עלות למפעיל. יותר מזה, גוגל תשלם למפעילים באמצעות חלוקת רווחים על החיפושים שיעשו באמצעות המכשירים. היום, ישנן גם הדלפות הטוענות כי החברה מתכננת לשלם למפעילים עד 50 דולר עבור כל מכשיר שימכר עם מערכת אנדרואיד. במידה וזהו הצעד הבא, הרי שמדובר בשינוי כללי המשחק בעולם הסלולרי. כיום משלמים המפעילים ממוצע של 100 דולר על כל מכשיר סלולרי אותו הם מוכרים ואסטרטגיה זו של גוגל עתידה לשנות את חוקי המשחק כפי שאנו מכירים אותם.

שינוי כללי המשחק עתיד לשנות את השוק כיום ולהפוך את האנדרואיד למתחרה ראוי על נתח שוק של 86% משוק הסמארט פונים ולאו דווקא למתחרה ראש בראש על ה 14% המתוקשרים של אפל.

משתמשים אדוקים

איי פון ימשיך לשמור על פלח השוק שלו ומשתמשים אדוקים ימשיכו לשמור לו אמונים, בדיוק כמו משתמשי המק המאמינים בעליונות המותג של אפל. אבל, נראה שההחלטה ללכת על מפעיל אחד ולא להפוך למערכת הפעלה שניתן להתחרות עימה על מרבית שוק הסלולר בעולם היתה החלטה שמתאימה לאסטרטגיה של אפל גם בעבר. אסטרטגיה שאפל היתה בוחרת לשכוח.

אפל פתחה שוק חדש למוצר חדש, החדירה לעולם את מושג האפליקציות ופתחה את האפשרות לקנות שיר בדולר. אתמול פורסם כי שירו של ג'וני קאש הוא השיר ה-10 מיליארד שנקנה ב-ITunes online store עד היום. נשאר רק לדמיין מה היה קורה לו החברה היתה מחליטה לפתוח את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה לעולם כולו ולהפוך אותה לנגישה כמעט כמו השירים בחנות ה ITunes .