עיריית ת"א אישרה את התוכנית לדיור בר-השגה לדירות ב-450 אלף שקל

(עדכון) - הנהלת העירייה אישרה כי דירות ברות-השגה יוקצו לזוגות ששכרם החודשי הוא עד השכר הממוצע במשק - כ-12 אלף שקל ■ הדירות להשכרה יהיו בשכר דירה שלא יעלה על כ-2,800 שקל לחודש

בישיבה מיוחדת אישרה הערב (ב') הנהלת עיריית תל אביב את הקריטריונים העיקריים להקמת פרויקטים בעיר לדיור בר השגה לפי דו"ח מיוחד שהכינה ועדה עירונית שהוקמה לנושא, בראשות חבר המועצה ארנון גלעדי.

הנהלת העירייה אישרה את מרבית הקריטריונים שהומלצו בדו"ח מיוחד של הוועדה למעט שני קריטריונים שעליהם היא תיתן את הדעת בישיבות הבאות, והם הקריטריון הקשור ביוצאי הצבא והקריטריון הקשור במגורים בתל אביב למעלה משלוש שנים.

הנהלת העירייה אישרה למעשה את מתווה התוכנית כפי שהוצג בדו"ח של הוועדה העירונית לדיור בר השגה וקבעה הקמתה של ועדת המשך בראשותו של ארנון גלעדי לצורך הטמעה ויישום של התוכנית וכן לצורך בדיקת השאלות האם תינתן העדפה לילידי תל אביב, יוצאי צבא ומהו גודל הדירה המינימאלי.

הדו"ח מפרט קריטריונים שיקבעו מי זכאי לדיור בר השגה, מה גודלן של דירות ברות השגה, מה יהיה מיקומן ומהם הקריטריונים הפיננסיים לזכאות.

הנהלת העירייה אישרה כי דיור בר השגה יהיה מיועד בעיקר לעשירון השביעי וכי הוא יהיה מורכב בעיקר דירות להשכרה.

אושרה גם המלצת הדו"ח, לפיה שכר הדירה יהווה 25% מההכנסה הפנויה ואילו 30% מההכנסה הפנויה יופנו לרכישה. עיקרון נוסף שאושר הוא כי בקרקעות עירוניות שמיועדות למגורים יוקצו עד 25% מהקרקעות לדירות ברות השגה.

החלטה נוספת שהתקבלה בישיבה הערב היא לקדם כפיילוט וכפרויקט דגל תוכנית לדיור בהישג יד בקרקע עירונית בגני שפירא.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, החליט עוד בקדנציה הקודמת להקים ועדה למציאת פתרונות לדיור בר השגה. הוועדה כותבת בדו"ח המיוחד כי "בשנים האחרונות עלתה דרישה מצד תושבי העיר לדאוג לדיור בר השגה לאור העלייה במחירי הדירות ובשכר הדירה בפרט".

הנהלת העירייה אישרה כי דירות ברות השגה שישתרעו על פני 60-80 מ"ר יוקצו לזוגות ששכרם החודשי הוא עד השכר הממוצע במשק, כלומר, כ-12 אלף שקל נטו לזוג, ושאין בבעלותם דירה אחרת.

70% מהדירות ברות השגה, על פי הדו"ח שאושר, יהיו מיועדות לזוגות עם ילדים ומחיר דירת 80 מ"ר תגיע לכ-420 אלף שקל.

הקריטריונים קובעים כי הדירות להשכרה יהיה בשטח של 80 מ"ר ברוטו בשכר דירה שלא יעלה על כ-2,800 שקל לחודש. חוזה זה יתחדש אחת לשנה במשך חמש שנים, בעיקר באזורי הביקוש.

כאמור, הקריטריון שלפיו הדירות יוצעו לתושבי תל אביב או למי שגר בעיר במשך שלוש שנים רצופות, יידון על ידי הנהלת העירייה בהמשך וטרם סוכמו לגביו החלטות. העירייה אף מקדמת תוכנית מתאר באמצעותה נבחנות אפשרויות להגדלת היצע דירות ברות השגה ברחבי תל אביב.

לדברי ראש הוועדה לדיור בר השגה, ארנון גלעדי, "זהו למעשה מפנה שבו רשות מקומית פועלת בצורה יסודית ומנסה להגדיר את המושג דיור בר השגה ולקדם פתרונות דיור לזוגות צעירים וכן לסטודנטים ברחבי העיר תל אביב-יפו".

בהמשך תצטרך העירייה לקבוע נוסחה שתאפשר ליזמים פרטיים כדאיות כלכלית לבניית פרויקטים של דיור בר השגה. העירייה תוכל לקדם פרויקטים על קרקעות עירוניות אולם כדי שניתן יהיה לקדם תוכניות כאלה על קרקעות פרטיות בעיר תצטרך העירייה לבצע צעדים נוספים הקשורים באישור הכלים הפיננסיים שיעמדו לרשות היזמים, כמו מתן זכויות בנייה בתמורה לדיור בר השגה.

הדו"ח שעיקריו אושרו ממליץ לעודד סטונדטים להתגורר בשכונות בדרום העיר ובמזרחה על ידי מתן מלגות לימודים. בנוסף תקדם העירייה מהלך מול מינהל מקרקעי ישראל לקידום פיתוח מתחמים בבעלות המינהל בדרום העיר ובמזרחה לכלל הזכאים לדיור בר השגה. בנוסף תמונה ועדה מיוחדת לקידום הדיור ביפו לאור מצוקת הדיור הקשה של האוכלוסייה הערבית בעיר.