לסקר: "אנו נערכים לאפשרות שלא יהיה גז מתמר עד 2014"

מנכ"ל חברת החשמל בוועידה לאנרגיה: "זה יהיה חוסר אחריות לאומי לייצר יותר מ-40% או 45% מהחשמל בישראל מגז" ■ צ'רלס דיווידסון, מנכ"ל נובל אנרג'י: "התפוקה הממוצעת של באר בארה"ב עומדת על 10 חביות ליום, באופ"ק 750 ובסעודיה 5,000. בתמר זה 25 אלף ביום"

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, הזהיר מפני הגדלת ייצור החשמל מגז טבעי מעבר לסף הנוכחי של 40% מכלל ייצור החשמל במדינה. "תרשו לי לצנן את ההתלהבות בשוק מהגז הטבעי", אמר לסקר בנאום שנשא היום (ד') בוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה.

"זה יהיה חוסר אחריות לאומי לייצר יותר מ-40% או 45% מהחשמל בישראל מגז, כל זמן שמערכת ההולכה הנוכחית אינה אמינה - ולדעתי יעברו עשר שנים עד שתיבנה מערכת אמינה. מה יקרה אם תתרחש חלילה רעידת אדמה מול חופי ישראל. 40% מייצור החשמל יורד. לא יהיה חשמל. מה נעשה? נביא גז במטוסים מיוסטון (העיר בה נמצא המטה של חברת נובל אנרג'י)", אמר.

בהמשך דבריו אמר לסקר כי הוא קורא לממשלה למנות פרויקטור שייצג את הממשלה מול העובדים וההנהלה כדי לגרום לכך שמשק האנרגיה יעבור שינוי מבני לטובת המשק. "היינו אמורים לדון בנושא כבר בקיץ 2009 ומאז מצאו 5,000 סיבות למה לא לדון. העובדים וההסתדרות מוכנים לשבת ומי לא מופיע? הממשלה. אני בטוח שקו הרכבת מעכו לכרמיאל נמצא בלב ליבה של הכלכלה הישראלית אני בטוח שהשאלה כמה זמן לוקח לסגור מרפסת, חודשיים או חצי שנה, היא נושא סופר קריטי לכלכלה הישראלית. אבל מנושא משק האנרגיה כולם מתעלמים".

בהמשך גילה לסקר, כי חברת החשמל נערכת לתרחישים שליליים הנוגעים למאגר הגז "תמר 1". לדברי לסקר, "הגעת תמר ב-2012 היא לא שאלה תיאורטית מבחינתנו אלא סופר-קריטית. אם נובל יגיעו ב-2012 אז מגיע להם 'שאפו' גדול, אנחנו במסגרת ניהול הסיכונים שלנו רואים תסריטים אחרים. חברת החשמל חייבת להכין את עצמה למצב שזה לא יקרה, לא ב-2012 לא ב-2013 ואפילו לא ב-2014".

השותפות בקידוח "תמר 1" הן נובל אנרג'י, ישראמקו, דלק קידוחים, אבנר ואלון.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, מתנגד ליוזמות להעלות את המסים והתמלוגים למפיקי הגז.

"אסור למדינה להתנהג כקוזאק. הממשלה צריכה להיזהר מלהכניס את היד עמוק לכיסם של המשקיעים אחרי שכבר קיבלו רישיון ולשנות את כללי המשחק", אמר לנדאו בנאום שנשא בוועידה. "אנחנו צריכים ודאות וצריך שבעולם יידעו שאנחנו מקיימים הסכמים", הוסיף.

בהמשך דבריו ציין לנדאו כי הוא מסויג לגבי המידה שאנחנו יכולים לסמוך על משק הגז: "כמות הגז שעומדת לרשותנו היא ל-20 עד 25 שנה זה לא מספיק כדי לבסס משק על גז למשך 30 שנה. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים לפחות עוד תגלית אחת כמו תמר ומקווה שבכנס הבא אפשר יהיה לדבר על תגלית כזו. אם נגיע לכך נוכל בנחת להעביר את מדינת ישראל לשימוש בגז".

צ'רלס דייוידסון, מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, השותפה בתגלית תמר (36%) ובקבוצת ים תטיס (47%), אמר בוועידה כי "איכות הגז הישראלי היא מהגבוהות בעולם". דייוידסון הציג נתונים לפיהם התפוקה הממוצעת של באר בארה"ב עומדת על 10 חביות ליום, באופ"ק על 750 חביות ליום ובסעודיה על 5,000 חביות ליום. "בתמר זה 25,000 חביות ליום - פי חמישה מבאר סעודית ממוצעת. זה אומר שאנחנו לא צריכים לקדוח יותר מחמישה קידוחים, בעוד שבארה"ב צריכים מאות ואלפי קידוחים".

דייוידסון ציין כי מימדי המאגר יוצאי דופן: "תמר הוא מאגר ברוחב 20 קילומטר ובעומק של 250 מטר - זה מגמד את פסל החירות בניו-יורק". הוא הזהיר כי כל שינוי לרעה במשטר המס בישראל יגרור שינוי בהיקף פעילותה של החברה האמריקנית.