אומ"ץ לנתניהו: להפקיע לאלתר את תיק החוץ מידי ליברמן

זאת עד לקבלת ההכרעה של היועמ"ש בעניין ליברמן, בעקבות החשדות החדשים נגדו לשיבוש הליכי משפט לאחר שקיבל משגריר ישראל בבלארוס חומר מסווג על החקירה בעניינו

תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר (ד') אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה שיוגש לאלתר כתב אישום נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, בחשד לעבירות פליליות נוספות שביצע השר, בהן שיבוש הליכי משפט, מירמה והפרת אמונים.

במקביל פנתה אומ"ץ אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שיפקיע לאלתר את תיק החוץ מידי ליברמן עד לקבלת ההכרעה של היועץ המשפטי בעניינו.

זאת, לאחר שאתמול (ג') נחקר ליברמן באזהרה בחשד לשיבוש הליכי משפט והפרת אמונים. שר החוץ חשוד שקיבל ב-2008 חומר חקירה מסווג בעניינו מידי שגריר ישראל בבלארוס באותה העת, זאב בן-אריה, חומר שהתבקש השגריר להעביר לשלטונות בלארוס במסגרת בקשה לערוך לליברמן חיקור דיון. החשד נגד ליברמן מתמקד בקידומו של בן-אריה לתפקיד שבו הוא מכהן כיום, כיועץ השר לענייני רוסיה, ולתפקיד הבא שלו - שגריר לאחת המדינות הבלטיות.

לאור החשדות מבקשת תנועת אומ"ץ מהיועמ"ש לבחון אפשרות להגשת כתב אישום מיידי נגד השר ליברמן בעבירות החדשות המיוחסות לו - ולא להמתין עד לקבלת ההכרעה בתיק הראשי, ובדרך זו להביא להשעייתו המיידית מחברותו בממשלה. ליברמן הודיע כבר בשעתו כי אם יוגש נגדו כתב אישום הוא יתפטר לאלתר מן הממשלה.

בפניית התנועה נכתב כי "החקירה המשטרתית החדשה נגד שר החוץ אביגדור ליברמן - כחשוד בעבירות נוספות של שיבוש הליכי משפט, הפרת אמונים ומירמה, שבמהלכה הודה כבר זאב בן-אריה, לשעבר שגריר ישראל בבלארוס וכיום אחד מיועציו של השר, במסירת חומר חקירה סודי לליברמן - יוצרת מצב חדש ובלתי נסבל שגורם מועקה לאזרחי המדינה".

עוד צוין במכתב ליועמ"ש: "אנו מודעים אמנם לכך שאין בידך, גם בנסיבות החדשות שנוצרו, לדרוש מראש הממשלה להשעות את שר החוץ מהממשלה כל עוד לא הוגש נגדו כתב אישום, אבל נראה לנו שאתה יכול בהחלט להנחות את ראש הממשלה בנימין נתניהו להפקיע מידיו של השר ליברמן את תיק החוץ ולהשאירו כשר ללא תיק, עד שיוכרע על-ידך באם להגיש נגדו כתב אישום בחשדות הכבדים לביצוע עבירות פליליות חמורות שהועלו נגדו בשנים האחרונות. יש לכך תקדים: בשעתו החליט ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, להעביר מתפקיד שר הביטחון דאז, אריאל שרון, ולהשאירו בממשלה כשר ללא תיק בעקבות פרשת סברה ושתילה".

שחיתות שלטונית

בפנייתה אל ראש הממשלה מציינת אומ"ץ כי החקירה החדשה של משטרת ישראל נגד שר החוץ אביגדור ליברמן - כחשוד בשיבוש הליכי משפט, מירמה והפרת אמונים בשעה שקיבל לידיו חומר חקירה סודי מידיו של שגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה, המשמש עתה כיועצו - לא יכולה להותיר את נתניהו אדיש ופסיבי, כמי שהדבר אינו נוגע לו ולממשלה שהוא עומד בראשה.

לדבריהם, "החוק היבש קובע, אמנם, כי רק אם מוגש כתב אישום נגד שר שחשוד בפלילים ניתן להרחיקו מן הממשלה, וכך אתה נוהג גם כלפי שר החוץ הנתון החשוד מזה זמן בביצוע מעשים פליליים חמורים. אבל ההתפתחות החמורה בפרשה זו מחייבת, לדעת אומ"ץ, גם בחינה ציבורית מיידית מהאספקט המוסרי, אם ברצונך שאזרחי המדינה יאמינו שממשלתך אינה נגועה בשחיתות שלטונית מסוג זו שהיתה קיימת בממשלתו של קודמך בתפקיד, אהוד אולמרט, העומד בימים אלה לדין פלילי".

לפיכך מבקשת התנועה מנתניהו ליטול את תיק החוץ מהשר ליברמן עד לקבלת הכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין החקירות שמתנהלות נגדו, ולהותירו בממשלה כשר ללא תיק.