בדרך לסוציאליזם קיצוני

שיפור זכויות העובדים צריך להיעשות לפי יכולות העסק - ולא בנגיסה גסה בזכויות המעסיקים

מדינת ישראל גולשת אט-אט אל תכני סוציאליזם קיצוני. מגמה זו מתרחשת תחת הנהגתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. הם אומנם לא יוזמים את החוקים הכוללים תכנים סוציאליסטים קיצונים, אבל כמי שאחראים לקואליציה ולהמדיניות הכלכלית הם לא בולמים אותם.

יש להדגיש. אין כוונה להסתייג משיפור בזכויות העובדים. שיפור זכויות העובדים צריך להיעשות, וטוב שהוא נעשה, באופן הדרגתי על-פי היכולת האמיתית של העסק או הענף המשקי. גם לשכת המסחר פועלת לקידום מעמדם ותנאיהם של העובדים: היינו שותפים בתקופה האחרונה לשני הסכמי עבודה קיבוציים כלליים, שנועדו לשפר את תנאי העבודה של עובדי רשתות השיווק ועובדי הניקיון ואחזקת המבנים.

כשאני מתייחס לסוציאליזם קיצוני, כוונתי לנגיסה גסה בזכויות היסוד של המעסיקים; הפרת האיזון בין זכויות היסוד של המעסיקים לבין כוחם של ארגוני העובדים, וניסיון לפתור בדרך קבע את בעיות העובדים על גב המגזר העסקי בלבד. זאת, תוך הפרת האיזון בין זכויות העובדים לעומס המוטל על כלל המגזר העסקי.

במסגרת עסקת החבילה שנחתמה במאי 09', הסכימו נתניהו ושטייניץ להגביר את כוח ארגוני העובדים להיכנס פיזית אל מקום העסק, מבלי שנקבעו הגבלות מידתיות לשימוש בכוח זה. זוהי פגיעה ישירה בזכות הקניין של המעסיק. כמו-כן, הוטלה על המעסיק החובה לנהל מו"מ בניגוד לעקרונות חופש החוזים.

חברי הכנסת אינם מהססים ליזום הצעות חוק המחמירות מגמות אלו. רק באחרונה, מספר חברי כנסת הגישו הצעת חוק, המונחת על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, על-פיה יוכלו ח"כ להיכנס פיזית אל כל עסק עפ"י הזמנת ועד העובדים, ללא צורך בהסכמת המעסיק. חברי כנסת אחרים הגישו הצעת חוק יסוד המעניקה לכלל העובדים בישראל זכות אבסולוטית לקיים שביתות סולידריות. קרי, אם פורץ סכסוך עבודה במפעל בגליל, יוכלו עובדי הנמלים, רשות שדות התעופה, חברת החשמל ושירותי הרווחה, לשבות כולם שביתת סולידריות, מבלי שביה"ד לעבודה יוכל להגביל שימוש בזכות זו.

בעשור האחרון הועברו לא פחות מ-36 תיקוני חקיקה בדיני העבודה. המשמעות של כולם - תוספת עלויות למעסיק או הגבלת חופש הניהול העסקי. במסגרת דיני העבודה כלולים כבר לא פחות מ-151 פעולות או אי-פעולות המוגדרות כעבירות פליליות. הסיכון של מעסיק בישראל להפוך לעבריין פלילי עולה תלולות.

בנוסף, המחוקק מאפשר ומעודד הגשת תביעות של פיצויים בגין אי-ביצוע הוראות דין דווקאיות ומפורטות, ללא שיהיה צורך בהוכחת נזק. כך למשל, על-פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ביה"ד רשאי לפסוק פיצויים נגד מעסיק שפרסם מודעה בדבר הצעת עבודה שלא בלשון זכר ונקבה, אף אם לא נגרם נזק של ממון. כך אנו גולשים לתכנים של סוציאליזם קיצוני מעבר למקובל בכל ארצות המערב. זאת, בתקופה בה אנו שואפים להיות משק חופשי העומד בתנאי תחרות ומשתלב עם כלכלות העולם הגדול. אם מגמות אלה יימשכו, מהר מאוד יימאס לעשות עסקים בישראל. למעסיקים רבים יש אלטרנטיבות, אולם האלטרנטיבות של העובדים שיפוטרו כתוצאה משינויים אלו, מצומצמות יותר.

הכותב הוא נשיא איגוד לשכות המסחר