ביהמ"ש: אשת עסקים דנית ניסתה להוציא כספים במירמה מהמנזר המארוני ביפו

ביהמ"ש קבע בסעד הצהרתי כי הסכם המשכון שנחתם בין רוז בירג לראש המנזר הינו הסכם למראית-עין בלבד

אשת עסקים דנית, שטיפלה במשך שנים בענייניו העסקיים של המנזר המארוני ביפו, ניסתה להוציא מהמנזר כספים במירמה באמצעות הסכם משכון פיקטיבי - כך עולה מהחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים.

בית המשפט קבע בסעד הצהרתי כי הסכם המשכון שנחתם בין רוז בירג לראש המנזר דאז, האב אליאס אלענדארי, הינו הסכם למראית-עין בלבד.

השופט אהרון פרקש קבע כי המנזר, שיוצג על-ידי עוה"ד דוד שמרון, מיכאל ראבילו ואסעד ג'ובראן ממשרד שמרון-מלכו-פרסקי, הוכיח כי מדובר בהסכם משכון אשר נעשה בין היתר למטרת הגנה על המנזר מנושיו, ועל כן נעדר כל תוקף משפטי ואין לפעול על פיו.

בעקבות כך חויבה הנתבעת בהוצאות משפט בסך 50 אלף שקל.

מפסק הדין עולה כי בסוף שנות ה-90 מינה אב המנזר המארוני דאז את בירג, אזרחית ישראלית לשעבר המתגוררת במזרח ירושלים, לטפל בענייני המנזר ביפו, בין היתר כדי שתפעל להקמת מנזר חדש על קרקע המנזר ביפו.

היות וקרקע המנזר לא היתה רשומה בטאבו נזקק המנזר לסיוע במימון חוץ-בנקאי, ועל כן בירג ובן-זוגה אז, עורך דין במקצועו, שכנעו את חברת רם-שן שירותים והשקעות, שיוצגה על-ידי בן-הזוג, להלוות סכומי כסף גדולים למימון הפרויקט.

רם-שן העבירה למעלה מ-250 אלף דולר לטובת המנזר, וכמו כן שילמה למעלה מ-400 אלף דולר לפינוי דייר מוגן שהתגורר בקרקע המנזר, ובתמורה לכך רשמה משכון על קרקע המנזר להבטחת זכויותיה. עם זאת, בירג לא העבירה את הכסף למנזר.

לימים חזר בו המנזר מביצוע העסקה, ובירג, שחששה כי תהיה חשופה לתביעה מול חברת רם-שן, החתימה את ראשי המנזר על הסכם משכון פיקטיבי, לפיו יירשם משכון על קרקע המנזר לטובתה - בתאריך הקודם להסכם שנחתם עם רם-שן, אלא שלאחר תקופה החליטה לדרוש מהמנזר כספים על יסוד הסכם המשכון הפיקטיבי ומסמכים אחרים שנחתמו עימה למראית-עין.

בית המשפט קיבל את טענת המנזר כי המסמכים שנחתמו עם בירג נעשו למראית-עין בלבד. עם זאת, נדחתה תביעתו של המנזר לחייב את הנתבעת כי תשיב כספים שלקחה מהמנזר, לטענתו, בסך כולל של למעלה מ-2.5 מיליון שקל, לאחר שלא הצליח להוכיח מהו גובה שכר-הטרחה לו היתה זכאית הנתבעת עבור עבודתה ומהו גובה החוב שחב לה המנזר. (ת.א. 5279/03).