תושבי עג'מי עתרו לעליון נגד הדיור לדתיים; הרחבה - במגזין G

תושבי שכונת עג'מי ביפו, האגודה לזכויות האזרח, עמותת "במקום" ורבנים לזכויות האדם מבקשים לעצור את פרויקט הדיור המיועד לציבור הדתי-לאומי שמקימה חברת "באמונה" בלב השכונה

הבוקר (ה') הוגש לבית המשפט העליון ערעור מטעמם של תושבי יפו, יהודים וערבים, יחד עם האגודה לזכויות האזרח, עמותת "במקום" ורבנים לזכויות האדם, במטרה לעצור את פרויקט הדיור המיועד לציבור הדתי-לאומי שמקימה חברת "באמונה" בלב השכונה.

כזכור, ב-10 בפברואר דחה שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב את העתירה נגד החכרת אדמה ציבורית לצורך פרויקט הדיור, שלטענת העותרים הינו מפלה וסלקטיבי.

בערעור שהוגש היום כותב עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח כי "השופט טעה כשהתעלם מפסיקה ארוכת-שנים של בית המשפט העליון, שהגבילה מכירת קרקעות ציבוריות ליזמים פרטיים שנקטו באפליה פסולה".

לדברי עומר סיקסק, תושב עג'מי ואחד המערערים: "פסיקת בית המשפט המחוזי היא ביטוי נוסף למדיניות גזענית המופנית כנגד האוכלוסיה הערבית ביפו. החלטה זו, יחד עם המחדל המתמשך בטיפול במצוקת הדיור הקשה, הריסות הבתים והתעמרות המשטרה, מחזקים את התחושה החזקה בקרב התושבים שיש כאן מדיניות כוללת שמטרתה אחת: נישול האוכלוסיה הערבית מהקשר שלה לשכונה".

עו"ד גן-מור אומר כי "בית המשפט המחוזי אישר למעשה ליזמים פרטיים להקים על קרקעות מדינה מתחמי מגורים סגורים. זו בשורה רעה לחברה כולה, ובעיקר לקבוצות באוכלוסיה שבדרך-כלל סובלות מאפליה והדרה. אני מקווה שבית המשפט העליון יוכיח שוב שהוא מגן על הזכות לשוויון".

ארז צפדיה, חבר הוועד המנהל של "במקום", אומר כי "האוכלוסיה הערבית ביפו סובלת ממצוקת דיור חמורה, כתוצאה מהזנחה ומחדלים של הרשויות לאורך שנים. הדבר צורם במיוחד כאשר מעט הקרקע הפנויה שעוד נותרה בשכונה, נמסרת ליזם המצהיר במפורש על כוונתו להפלות לרעה את רובם הגדול של התושבים הוותיקים בשכונה, יהודים וערבים. מן הראוי היה לתת מענה לפיתרון האוכלוסייה המתגוררת במקום, לפני עידוד כניסתן של אוכלוסיות חדשות".

בתגובה אומר היום ל"גלובס" ישראל זעירא, מנכ"ל חברת "באמונה", כי החברה ניגשה למכרז מינהל מקרקעי ישראל וזכתה בו "כדת וכדין". "צר לנו שמסיבות פוליטיות מנסים לבטל את הזכייה בצורה משפטית", אומר זעירא. "הם היו פשוט צריכים ולהציע סכום גבוה יותר במכרז".

לדבריו, הפרויקט מיועד לדתיים בלבד, ולא יימכרו דירות לאוכלוסיות אחרות. "מראש היינו קבוצת רכישה שהתארגנה מטעם הציבור הדתי-לאומי. רצינו את המיקום הזה כי מדובר בקרקע הכי זולה בגוש דן. בנוסף, אנחנו רוצים לחזק את הגרעין התורני ביפו".

* היום במגזין G - ראיון עם ישראל זעירא, מנכ"ל חברת "באמונה".