דני דנקנר הפיל את האבן הראשונה

אם תהיה רעידת אדמה, זה יהיה 10 בסולם ריכטר. הכל יזדעזע, וכל השמות כולם יוזכרו בה

זאת תהיה רעידת אדמה או סערה בכוס תה. פרשת דני דנקנר יכולה לסמן תחילתה של התמוטטות ענק באבני הדומינו של כלכלת האליטה המקורבת הישראלית.

אם תהיה רעידת אדמה, היא תהיה בעוצמת 10 בסולם ריכטר. לא היה עד היום דבר כזה, ועוצמה גבוהה מזו לא תיתכן. היא תיגע בליבת העסקים וההחלטות. היא תזעזע הכל.

יהיה זה המצעד של כל השמות כולם: המנהלים הגדולים בבנק הפועלים ובכמה שלוחותיו בעשור האחרון, עד היום, מהיו"ר עד הדירקטורים, מהמנכ"ל עד מנהלי העסקים, אלה שהיו, שישנם, שאינם. לצדם יצעדו אנשי העסקים הגדולים, "המקורבים".

מי שהיה לו דין ודברים עסקי או חברי קרוב עם הפועלים, אם קיבל אשראי גדול או סורב או בחר לעבור לבנקים שבהמשך הרחוב. מי שהשתתפו בשמחות, בקוקטיילים, בפאבים ובנסיעות.

אם, מצד שני - וגם זו אפשרות - הפרשה תתנהל בעוצמה של סערה בכוס תה, אם תימשך על פני שנים, תכרע תחת הררי ניירת, סעיפים ותתי-סעיפים, אם יסתפקו אוכפי החוק בטפטוף חודשי של כותרות, חיקורי דין בחו"ל וצילומי סלבריטאים בדרכם לחקירה, אז... על דני דנקנר, בן 50, כנראה יעברו כמה שנים לא נעימות, אבל האדמה תשקוט.

החקירה מנוהלת ביאח"ה, היחידה הארצית לחקירות הונאה, בשיתוף פרקליטות המדינה. ההערכה היא שתוך כמה זמן, עם הצטברות ממצאים והתפתחויות, יבקשו החוקרים לצרף את הפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך ורשות המסים. במקרה כזה יהיה מדובר בחקירת עומק ובשיתוף-פעולה נדיר של כל הרגולטורים, גדול יותר מזה שהיה בחקירת רשות המסים.

האם היה "גרון עמוק"? האם מישהו "פתח את הפה" כי נפגע מאוד, או שמישהו "פלט" משהו תוך כדי חקירה אחרת והצעיד את החוקרים על הכביש הרחב של החקירה הזו?

האם מתבשל "עד מדינה", או שהכותרות וכיווני החקירה בעתיד הקרוב יבשלו עד שיחשוף את ההשתלשלות, את האיטנרסים והאינטרסנטים, ויקבל הגנה תמורת עדות מגובה?

רפי ברבר

עוד מעט 50, כמעט שלא מוכר לעם, מאוד מוכר, ידוע ומקובל על מקבלי ההחלטות הגדולות, בשוק הפרטי ובשוק הממשלתי. למריל לינץ' הגיע באמצע שנות ה-80 כאיש מכירות צעיר ו"רעב", כריזמטי, חברותי, בעל כושר שכנוע, בולדוזר. הוא החל ביצירת קשרים עם המדינה שקידמה הליכי הפרטה ושוק ההון שהחל ללבלב. הוא למד להכיר את כולם - בבנקים, באוצר, בעסקים.

בשוק ההון הוא התחבב, הוא ידע להציע הצעות טובות לאנשים הנכונים. משם ההמראה כבר היתה מובטחת. ברבר הוא אחד השמות שצפויים ללוות את הפרשה.

סטנלי פישר

בנק ישראל אומר שלא הוא התחיל בעניין. שאין לזה קשר לפרשת הדחתו של דני דנקנר. אולי הוא אומר אמת, אולי הוא אומר לא בדיוק אמת, בכל מקרה, כל הכתרים כבר הונחו על ראשו של הנגיד, ש"הציל" את הבנק.

שרי אריסון

דני דנקנר קרוב אליה, מאוד. היא מאמינה בו וסומכת עליו. קל ופופולרי לגחך עליה, בעיקר עכשיו, כמי שמציגה עצמה כבעלת יכולות תקשור, כמאמינה בקשר עם היושב במרומים, או כמי שידעה על נפילת מערכת המחשוב של הבנק הרבה לפני שקרתה. היא למדה לחיות עם זה. בכל מקרה, ספק רב אם היא מאמינה כי מהסיפור הנוכחי ייצא משהו גדול שיאיים עליה.

stella-k@globes.co.il

22
 22