מכרז הרכש של רכבת ישראל: היצרנית הסינית CNR נפסלה

היקף המכרז של הרכבת מוערך בלמעלה ממיליארד שקל ■ גורמים העוסקים בתחום טענו כי "המכרז בנוי לנתונים של חברה אחת בלבד"

יצרנית הרכבות הסינית CNR נפסלה מהשתתפות במכרז הרכש הרב-שנתי של רכבת ישראל. היקף המכרז של הרכבת מוערך בלמעלה ממיליארד שקל.

המכרז לאספקה של עד 20 רכבות מעורר עניין רב בקרב חברות בינלאומיות, לאור החלטת הממשלה להשקיע יותר מ-10 מיליארד שקל בפיתוח הרכבת, במסגרת תוכנית נתיבי ישראל. גורמים העוסקים בתחום טענו כי "המכרז בנוי לנתונים של חברה אחת בלבד".

עומדת בכל התנאים

CNR, חברה ממשלתית הנחשבת לאחת משלוש יצרניות הרכבות הגדולות בעולם, ביקשה להשתתף במכרז אולם השתתפותה נמנעה בשל תנאי סף הקובע כי לחברה המשתתפת יהיו 100 קרונות דו-קומתיים שסופקו לאחת ממדינות אירופה.

ל"גלובס" נודע כי CNR החליטה שלא לפנות לבית משפט בישראל בשל מדיניות האוסרת הגשת תביעות נגד חברות ממשלתיות. נציג החברה בישראל, עמוס יודן, אמר ל"גלובס" כי CNR עומדת בכל תנאי התקן האירופי, וכי החברה היתה מוכנה אף לייצר חלק ממערכי הרכבות בישראל. מהרכבת נמסר בתגובה כי החברה מחויבת לעמידה בסטנדרט האירופי.

בקשות הבהרה

הרכבת הודיעה הבוקר על דחייה של שלושה שבועות של המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז, עקב ריבוי שאלות ובקשות להבהרות מצד חברות המעוניינות להשתתף במכרז. המכרז ייסגר ב-15 באפריל.

ל"גלובס" נודע כי בין החברות שרכשו את מסמכי המכרז סימנס הגרמנית, בומברדייה הקנדית, חברת ווסלו הספרדית, סקודה הצ'כית ופרימה האיטלקית.

המכרז הוא לאספקה של 15 קטרים ו-74 קרונות דו-קומתיים לרכבת, החל משנת 2012. ספקים שיתחייבו לספק תחזוקה לציוד למשך 7 עד 10 שנים יוכלו להגדיל את כמות הקטרים ל-22 ואת מספר הקרונות ל-122.