שאישה תחליט מה לעשות בכסף?

5 נשים חזקות בשוק ההון הן הקיים המעיד על החסר. זה הנטוורקינג הטוב יותר של גברים?

הן לא שמעו על תקרת הזכוכית ולא נזקקו מעולם לאפליה מתקנת. הן חזקות, מקצועיות, ולא אוהבות שמקטלגים אותן לפי המגדר שלהן. בעתיד נראה אותן, כנראה, מכהנות בתפקידים בכירים אף יותר.

אלו הן חמש הנשים הבכירות ביותר בשוק ההון המקומי: אסתר לבנון מנכ"לית הבורסה, דורית סלינגר מנכ"לית S&P מעלות, יעל אנדורן מנהלת עמיתים, קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, ענת לוין מנהלת חטיבת ההשקעות והאשראי של מגדל, ויעל אלמוג ראש המחלקה הבינלאומית ויועצת ליו"ר רשות ניירות ערך. ועדיין, חמש הנשים הללו הן יוצאות הדופן, היוצאות מהכלל שמעידות על הכלל. לצערנו, גם בשנת 2010 שוק ההון הישראלי גברי ברובו המכריע, ואלו לא תחושות בטן.

בישראל יש לנו שופטות ונשיאת בית משפט עליון, וגם ראש האופוזיציה היא אישה. עד לא מזמן גם יושבת ראש הכנסת הייתה אישה, וראש ממשלה כזאת הייתה לנו כבר לפני 40 שנה. יש מנכ"לית בבנק הגדול ביותר, זוכת פרס נובל, נשיאת אוניברסיטה, ממונה על ההגבלים העסקיים, אבל מנהלות השקעות כמעט אין.

לפני כשלושה שבועות פרסמנו ב"גלובס" את דירוג מנהלי ההשקעות הבולטים של S&P מעלות בתחום קרנות הנאמנות וקופות הגמל. רשימת המנהלים המצטיינים הייתה ארוכה ומכובדת, אך לא הייתה בה אפילו אישה אחת. למעשה, מתוך 300 מנהלי השקעות שדורגו על ידי מעלות - הטופ שבטופ של מנהלי ההשקעות בישראל - פחות מ-10% היו נשים. נדמה שאפילו במקצועות גבריים יותר יש ייצוג גדול יותר לנשים.

הנתון העגום הזה גרם לנו לחשוב מעט. מדוע בעצם בתחום ניהול ההשקעות ייצוגן של הנשים הוא כה זניח? מדוע יש לא מעט אנליסטיות, כלכלניות, חתמיות, ויועצות השקעות, אבל כאשר מגיע רגע האמת, בו צריך להחליט איפה להשקיע מיליארדי שקלים, הנשים נעלמות? מדוע, למשל, אין אף בית השקעות שבראשו עומדת אישה?

"הנטוורקינג של הגברים חזק יותר"

שאלנו על כך כמה בכירים בשוק ההון. התגובה הראשונית הייתה הפתעה. לאחר מחשבה של כמה דקות הם בדרך כלל נאלצו להסכים, ולהביע צער על כך. "נכון, באמת אין כמעט נשים שמנהלות בפועל את ההשקעות, וחבל", הייתה התגובה אופיינית.

אז מדוע זה כך? הנשים עימן שוחחנו העריכו כי יש לכך כמה סיבות: ראשית, ניהול ההשקעות הוא מקצוע תובעני מאוד, הדורש עבודה במשך שעות רבות הרבה אחרי שהמסחר בבורסה נגמר. מנגד, גם מקצועות מקבילים בענף הפיננסים כמו אנליזה או שיווק, נחשבים לבכירים אך פחות תובעניים. בעולם בו נשים נקרעות בין הקריירה לבין הרצון להקים משפחה, הבחירה במקצוע כה תובעני אינה טריוויאלית.

נקודה נוספת היא שתחום ניהול ההשקעות הוא מקצוע מאוד תחרותי, ותחום שהקשרים בו מאוד חשובים לצורך קידום. גם כאן לגברים יש יתרונות. "הנטוורקינג שיוצרים גברים חזק יותר מזה של הנשים. מכיוון שזה עולם שנשלט עדיין על ידי גברים, והקשרים ביניהם מעצימים אותם", העריכה אחת הנשים עימן שוחחנו. "ואולי פשוט עם כל ההתקדמות עדיין לא סומכים על נשים לקבל החלטות חשובות כמו מה לעשות עם הכסף", העירה בסרקאזם מישהי אחרת.

גם בנתונים אחרים הקשורים לשוק ההון, נראה כי מצבן של הנשים אינו מזהיר במיוחד. דירוג מעלה לשנת 2008 מספר לנו כי אחוז הנשים בדירקטוריון בחברות הציבוריות בישראל עומד על 18.3% בלבד. עוד עולה מהדירוג כי מתוך העשירון העליון של מקבלי השכר הגבוה ביותר בחברות הציבוריות השונות, רק 24% הן נשים.

ואיך אנחנו בהשוואה למה שקורה מעבר לים? שם, עושה רושם, מצבן של הנשים טוב יותר. ממחקר עולמי שערך ארגון קטליסט (catalyst) - ארגון בינלאומי הפועל להרחבת שילוב נשים בעולם העסקי - עולה כי בעולם נשים מחזיקות ב-18.1% מתפקידי הניהול הבכירים בעולם הפיננסים, 16.8% מחברי הדירקטוריון הן נשים, וכן 38.8% מהאנליסטים.

לנו לא נותר אלא לקוות שבדירוגי מנהלי ההשקעות שיערכו בישראל בשנים הבאות, נראה ייצוג מעט מכובד יותר של נשים. 25% ייחשבו לנקודת ציון אופטימית, בתור התחלה.