פישר על שוק המט"ח: "לא נוכל להיות אדישים למה שקורה"

נגיד בנק ישראל: "הצמיחה בארה"ב תהיה איטית" ■ הזהיר מפני המצב הכלכלי באירופה וחוזה "צמיחה נמוכה מאוד" בכלכלות אירופה בשנים הבאות ■ "הסכמים עם השכנים שלנו ישפיעו רבות על הצמיחה במשק"

"החלק של עתיד בנק ישראל התחיל אתמול, עם אישור חוק בנק ישראל החדש. אנו מקווים כי הוא יעבור את הקריאה השנייה והשלישית בקרוב וייכנס לתוקף". כך אמר היום (ה') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס השנתי של בנק ישראל שנערך במלון הילטון בת"א.

פישר, שנשא נאום פתיחה קצר, פירט את סדרי העדיפויות שלו בבנק ישראל: "האתגר הראשון שלנו הוא להתחיל לבצע את הסידור של החוק החדש ואת המערכת שהוא מגדיר, באופן שישרת את מדינת ישראל והמשק הישראלי. את זה נצטרך להתחיל לעשות כמעט מיד. האתגר השני הוא ברור לכולנו - ניהול המדיניות המוניטרית במסלול החוצה מהמשבר הפיננסי הכלכלי העולמי".

הנגיד התייחס למצבה של הכלכלה העולמית על רקע הקולות המזהירים מפני תרחיש W, קרי כניסה למיתון נוסף, ואמר כי "התרחיש הסביר ביותר הוא כי אנו בדרך החוצה מהמשבר. בעולם, אנו רואים שיעורי צמיחה איטיים ויש הבדלים בין המדינות השונות. אסיה חזרה לשיעורי צמיחה של לפני המשבר, בהובלת סין. בארה"ב יש נקודות חולשה אך תרחיש סביר הוא המשך צמיחה בקצב קצת יותר איטי ממה שהיה".

משבר החוב ביוון שטלטל את אירופה תפס גם כן את תשומת ליבו של פישר. לדברי הנגיד, "באירופה עולות בעיות בתקופה האחרונה. יש את העניין של יוון שנקלעה לבעיות ויש לחץ לגבש תוכנית מרסנת שתציל ותייצב את המשק שם, ואז האירופים אולי ימצאו דרך לעזור להם. יש מכשול של גרמניה, בה האוכלוסיה מתנגדת בתוקף לעזור ליוון בטענה כי היא לא מנהלת את עצמה כראוי, אז למה לעזור לה".

ימשיך לרכוש דולרים

פישר ציין כי הבעיות הללו יגרמו לצמיחה "נמוכה מאוד" באירופה בשנים הבאות. לדבריו, "ביחס לישראל, מול הרקע הזה אנו רואים את הגישה שלנו במדיניות המוניטרית - אנו בתהליך של נורמליזציה של הריבית בתהליך הדרגתי שנוהג להכניס את האינפלציה לתחום היעד, בהתאם לך ולתהליך הצמיחה במשק העולמי אנו נבסס את המדיניות שלנו".

פישר אותת כי תהליך העלאת הריבית בישראל יהיה כרוך בזה העולמי, ואמר: "קצב העלאת הריבית בבנקים המרכזיים העולמיים גם יהיה ברקע ולשינויים בשערי החליפין בין המדינות. בכל זאת אין חידוש בהשוואה להודעות קודמות שלנו, אך אנו לא יכולים לקבוע מסלול לריבית שלא מושפע ממה שקורה בזירה העולמית".

לגבי מדיניות התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח, אמר פישר, כי זו מדיניות "פשוטה מאוד". לדבריו, "בנק מרכזי במשק פתוח וקטן לא יכול להיות אדיש למה שקורה. באופן הדרגתי נוכל להקטין את הצורך שלנו להתערב בשוק המט"ח. זו התקווה שלנו אך מאוד תלוי מה קורה בעולם".

בסיום דבריו הביע פישר שוב תקווה כי התהליכים המדיניים יואצו ויניבו פירות, מה שעשוי להערכתו לזרז את הצמיחה במשק. לדבריו, "אנו בונים את המסגרת לשינויים מבניים במשק, כדי שנוכל לחזור לצמיחה מהירה כמו בשנים 2003-2008. אנחנו קרובים להצטרפות ל-OECD אנו מקווים כי נגיע למטרה זו עד סוף השנה; ולא פחות חשוב זו הזירה הפוליטית - הסכמים עם השכנים שלנו, שישפיעו רבות על הצמיחה במשק".